kringsjå Startet Søndag 08:16 Link til dette innlegget Startet Søndag 08:16 Pioner 10 Classic: Har en gammel 2-takter 6 hk Evinrude 2 sylinder på hekken som nærmer seg tid for utskiftning. Kommer greit i plan med en person ombord. Vil en 4-takter 6 hk motor fungerer like bra, eller må jeg øke motorstørrelse pga økt vekt på motor? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart Søndag 08:40 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:40 størrelse på motor du har nå? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hakkannen Svart Søndag 08:52 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:52 kringsjå skrev 36 minutter siden: må jeg øke motorstørrelse pga økt vekt på motor? Ut fra at du spør om du må øke motoreffekt ut fra størrelsen på motoren du har fra før går jeg ut fra at Evinruden din er på 6 hester? I så fall ville jeg nok gjerne ha vurdert å gå opp til 8. Gamle totaktere er ofte lettere motorer, men de kan oppleves litt sprekere enn nyere firetaktere i mellomregisteret. Har Evinruden din en eller to sylindre? Nyere firetakts 6-hestere er (stort sett?) ensylindrede, etter hva jeg har sett. Sitér dette innlegget Link to post
kringsjå Svart Søndag 08:58 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 08:58 6 hk 2 sylinder - 92 modell. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart Søndag 12:31 Link til dette innlegget Svart Søndag 12:31 vekt på tohatsu 4t, letteste mod av hver : 26kg for 6hk, 37kg for 8 /9.8hk Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ko-stens Svart Søndag 16:19 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:19 Hadde en Tohatsu MFS6 på alujolla mi. Den veide 55 kg og var ca 12 fot (Viking 370). Den føltes noe tam i det jeg ga full gass, men kom seg ganske kjapt og var turtallsvillig. Båten planet relativt lett og havnet på drøye 15 knop. Har også hatt to gamle 70-talls Evinrude og Johnson tosylindrede 6 hk. De føltes nok sprekere fra bunnen, men om de var bedre ellers, er jeg usikker på. De gamle har volum på ca 145 cc med to sylindre, mens fek Tohatsu/Mercury har 123 cc på èn, om det har noen betydning. Vekta på de gamle er ca 24 kg, mens feks Tohatsu/Mercury veier ca 26. De to små kiloene har nok ingen betydning. Det beste ville selvsagt vært å få prøvd en 6 hk firetakt. Prøver å legge inn en videosnutt av båten min med Tohatsu MFS6: Tohatsu MFS6 og Viking 370 Sitér dette innlegget Link to post
kringsjå Svart igår klokken 06:38 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:38 Oppklarende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.