Jump to content

Pioner 10 classic - rett motorstørrelse ?

kringsjå

Recommended Posts

kringsjå skrev 36 minutter siden:

må jeg øke motorstørrelse pga økt vekt på motor?

Ut fra at du spør om du må øke motoreffekt ut fra størrelsen på motoren du har fra før går jeg ut fra at Evinruden din er på 6 hester? I så fall ville jeg nok gjerne ha vurdert å gå opp til 8. Gamle totaktere er ofte lettere motorer, men de kan oppleves litt sprekere enn nyere firetaktere i mellomregisteret. Har Evinruden din en eller to sylindre? Nyere firetakts 6-hestere er (stort sett?) ensylindrede, etter hva jeg har sett.

Hadde en Tohatsu MFS6 på alujolla mi. Den veide 55 kg og var ca 12 fot (Viking 370). Den føltes noe tam i det jeg ga full gass, men kom seg ganske kjapt og var turtallsvillig. Båten planet relativt lett og havnet på drøye 15 knop.

Har også hatt to gamle 70-talls Evinrude og Johnson tosylindrede 6 hk. De føltes nok sprekere fra bunnen, men om de var bedre ellers, er jeg usikker på. De gamle har volum på ca 145 cc med to sylindre, mens fek Tohatsu/Mercury har 123 cc på èn, om det har noen betydning. Vekta på de gamle er ca 24 kg, mens feks Tohatsu/Mercury veier ca 26. De to små kiloene har nok ingen betydning.

Det beste ville selvsagt vært å få prøvd en 6 hk firetakt.

Prøver å legge inn en videosnutt av båten min med Tohatsu MFS6: Tohatsu MFS6 og Viking 370

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...