Jump to content

Endring av promillegrense

Bonus

Recommended Posts

Jeg leser på Nettavisen idag at det foreslås innført 0,2 som promillegrense for NSB personell.

I samme artikkel oppfordres det til reduksjon av promillegrensen til sjøs;

Økt sikkerhet

Reisende sikres dermed økt frihet fra risikoen som ligger i alkoholbruk eller rusmiddelbruk av personer med sikkerhetsansvar.

Det som nå gjenstår, er å innføre promillegrense på 0,2 for førere av lystbåter under 15 meters lengde. En slik endring bør komme før sommerferien for å sikre en tryggere båttrafikk på sjøen, sier Bjarne Eikefjord i MA.

Link til artikkelen: http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article545391.ece

Og begynne og differensiere grenser mellom de som kan gå 30 knop og de som kan gå 7 er håpløst.

Helt uenig.

Differensier promillegrensen ut fra aktuell fart (under/over planingsterskelen for å gjøre det enkelt å forholde seg til). Gjerne 0.2 for å gå i plan, minimum dagens romslige grense for snekkefart. Innfør samtidig obligatorisk båtførerbevis, inndra dette for den som går i plan med promille.

Virker litt tullete dette her.. er det ikke like greit å fortsette å ha 0,8 som vi har idag? Bruker man sunn fornuft så kjører man jo ikke 30 - 40 knop om man er ganske påvirket av alkohol. Da ligger man til kai eller på svai å koser seg.. Men det finnes vel dustemikkler som skal gjøre begge deler..

Er nok desverre ikke alle som tenker slik er jeg redd.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Ikke er jeg av de som drikker meg beruset mens jeg kjører båten, men å ha en kald en, eller to er jo litt av kosen. Med 0,2 kan jeg jo ikke lenger åpne en kald en (dvs. coca vil være ok for Storberget, men ikke for meg!) - så dette er jeg ikke for!

Dette er vandalisering av båtlivet! :boxing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Hver eneste vår/sommer ser man hvordan politikamrene i kystkommune i Sør-Norge, med rette, klager over manglende bevilgninger til båtutstyr. Dette gjør at det er meget laaaaaaangt mellom politibåtene og de få som finnes er bare ute på sjøen i liten grad pga mangel på mannskaper eller penger til å lønne disse.

Blir det ikke litt meningsløst å ha regler som ikke blir fulgt opp med kontroller! Hvor mange har respekt for reglene da? Kanskje en liten prosentdel, men tror dette er de som uansett erkjenner og respekterer at høy promille og båtkjøring er en dårlig kombinasjon.

På den annen side; hvis ulykker oppstår og fører av båt er påvirket da bør konsekvensene bli desto større!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

På den anden side: Hvorfor i all verden skal alle vi andre "lide" for dustemiklene, når grunnen til akkurat den lidelsen er lite annet enn manglende ressurser til sjøpolitiet??

Ikke sant, og blir det forresten mer ressurser med 0,2? Vil tro at det blikr en anelse mer å gjøre, så da kommer nok pengene automatisk vil jeg tro?

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

0,8 eller 0,2 spiller ingen rolle.

...

I forhold til lovlighet gjør det jo det.

Tidligere kunne man ta et glass øl til mat, og kjøre bilen hjem - nå kan man ikke det.

Om det også blir 0,2 på sjøen, kan man heller ikke der ta et glass øl - det utgjør en forskjell. Ikke for de som drikker seg drita, men for meg og mange andre som ønsker å nyte en kald en i bølgene.

Må si meg helt enig med Skipper Worse og Fred

For å gjøre det enkelt får jeg si meg enig her jeg da :drink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Blir det ikke litt meningsløst å ha regler som ikke blir fulgt opp med kontroller! Hvor mange har respekt for reglene da?

Synd å si det, men færre og færre, meg selv innkludert. Noen regler er greie og gjennomtenkte, mens andre er absurde og produsert uten å bruke hue.

Resultatet da blir sånne som meg (og sikkert andre); Tilpasser båtlivet til mine egne regler og opererer i en mengde "gråsoner". Bryter massevis av for meg både tåpelige og unødvendige lover og regler rett som det er. Kunsten er bare å ikke bli lagt merke til og heller ikke bli tatt. Bruker en sunn fornuft er ikke det noe problem.

0.2 grense på sjøen; Bare tull, men jeg har ikke noe problem med å leve med den (lure den).

Synd å si det, men færre og færre, meg selv innkludert. Noen regler er greie og gjennomtenkte, mens andre er absurde og produsert uten å bruke hue.

Resultatet da blir sånne som meg (og sikkert andre); Tilpasser båtlivet til mine egne regler og opererer i en mengde "gråsoner". Bryter massevis av for meg både tåpelige og unødvendige lover og regler rett som det er. Kunsten er bare å ikke bli lagt merke til og heller ikke bli tatt. Bruker en sunn fornuft er ikke det noe problem.

0.2 grense på sjøen; Bare tull, men jeg har ikke noe problem med å leve med den (lure den).

At du tør komme med slike innrømmelser her Sigurd....... :lol:

Men jeg er veldig enig med deg i det du skriver.... Det er slik det blitt for mange av oss.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

På den anden side: Hvorfor i all verden skal alle vi andre "lide" for dustemiklene, når grunnen til akkurat den lidelsen er lite annet enn manglende ressurser til sjøpolitiet??

Vi har det vel slik i den øvrige delen av livet også; fornuftig skjønn (som alle her hadde klart å leve etter ....???) erstattes med faste regler som skjærer alle over en kam.

Mindre passende for oss, lettere å håndheve for myndighetene. :nonod:

Redigert av Svenning (see edit history)

0,2 er kansje i minste laget, men med dagens fart på båter er det ikke langt una at man må være like oppmerksom på sjøen som på landeveien. Og begynne og differensiere grenser mellom de som kan gå 30 knop og de som kan gå 7 er håpløst.

Synes du landeveien og sjøen snart krever den samme oppmerksomheten? Jeg synes det er et hav av forskjell. Kjører man i 80 med motgående trafikk på "kollisjonskurs" 1 meter til siden krever det noe helt annet synes nå jeg. I kjempefart på en 6 meter smal stripe, hvorav 3 meter er din stripe. Litt for mye til venstre og du frontkolliderer. Litt for mye til høyre og du forsvinner rett ut i periferien.

Visste du forresten at svenskene har funnet ut at forskjellen på 0,2 promille og 0,5 promille viser seg å ikke være målbar på antallet ulykker. Grunnen til fortsatt å beholde 0,2 er todelt: Det er politisk vanskelig å heve grensen når den først er senket samt at 0,2 er i praksis lik 0 og signalerer at bilkjøring og alkohol ikke passer sammen.

På sjøen har man et hav av muligheter for unnamanøver. 40 knop er fortsatt tregt sammenlignet med landeveien. De som forårsaker ulykker der alkohol er medvirkende årsak er nærmest uten unntak drita fulle. Det hadde de sikkert vært med 0,2 i promillegrense også.

Jeg spør meg selv om vitsen med 0,2 grense til sjøs. Det burde andre gjøre også. Er det antallet ulykker som skal ned? I så fall burde man finne ut hvor mange ulykker som skjer der føreren av båten hadde promille mellom 0,2 og 0,8. Så burde man funnet ut om promillen var årsaken til ulykken eller om ulykken like gjerne kunne skjedd en edru person også.

Dessverre for de som ivrer for 0,2 grense til sjøs, kan de ikke argumentere med faktiske ulykker. Faktum er at antallet ulykker generelt på sjøen er få. Antallet ulykker med promillepåvirket båtfører er forsvinnende få. Og antallet ulykker der det kan påvises at promille under 1,0 var årsaken til ulykken er nærmest null.

Når eneste argument for 0,2 promillegrense på sjøen er at vi har det på landeveien blir dette bare for dumt. Og husk en ting. Passasjerene kan være så fulle de bare vil uansett promillegrense. Mange som drukner har vært påvirket av alkohol, men de er da ikke båtførere hele gjengen.

Lotus

Har nå aldri sagt at jeg er tilhenger av 0,2!

Men 40 knop i båt er fort nok sånn sett, veien er i ro, sjøen er det ikke hele tiden. Veien må man følge, på sjøen unnamanøvreres det i hytt og pine. Legger man til danskebåter, nyttertafikk generelt kombinert med masse mennesker som åpenbart ikke har tatt båtførerkurs og alle som mener at de har ubegrenset rett til og lage hekkbølger, er "trafikkbildet" på sjøen uoversiktlig mange steder.

Og om noen ønsker og drikke tre øl og kjøre seg på land i 40 knop under mottoet jeg hadde bare 0,8 i promille, må de gjerne det for meg. Men jeg ønsker ikke og bli kjørt ned på sjøen uansett grunn. 0,5 indiker at en øl, så har du grensen, 0,8 er mer vag.

Og da er man ved problemets kjerne, mange steder i landet er det mer en god nok plass, da er det liten vits i og endre 0,8 grensen. Andre steder hadde det utvilsomt vært lurt. Men hvordan skille slikt i praksis. Så jeg mente at 0,5 kunne være en tanke. Men legger ikke sjelen min i det, og regner med at jeg er en av de få som synes det kunne være en tanke med 0,5 grense, så det blir nok enten 0,2 som jeg heller ikke er enig i, eller dagens blir beholdt.

Og da er man ved problemets kjerne.......

Jeg klarer dessverre ikke å følge deg her. Snakker vi om ett oppkonstruert problem her, eller foreligger det ett minimum av underbyggende fakta så vi i hvertfall kan kunstruere oss et bitte lite problem? Er vi kanskje så velregulerte nå at det er på tide å justere litt ned på "regulatorene"?

Hvis målet er å regulere vekk de svært få idiotene som finnes, må jeg bare beklage og si at det virker ikke. Det ideelle samfunn er uoppnåelig, men her i landet er vi kanskje så nærme det går an å komme!

0,2 er kansje i minste laget, men med dagens fart på båter er det ikke langt una at man må være like oppmerksom på sjøen som på landeveien. Og begynne og differensiere grenser mellom de som kan gå 30 knop og de som kan gå 7 er håpløst.

Jeg kommenterte stille og rolig, tanken var at 0,2 er for lite men i noen tilfeller kunne det være en idee var det jeg tenkte, og åpenbart formidlet uklart. Det jeg mente er at differensiering er håpløst, så enten har man en regel som rammer alle, eller ikke. Har ikke noe statestikk eller noe, og saken intreserer meg ikke så mye egentlig :cheers:

Og ja vi er gjennomregulert, på den annen side, bodde i USA, og i ene boligområdet var det gud bedre meg en liste på 27 punkter vedrørende bruk av svømmebassenget, som typisk Norsk ignorerte jeg alle sammen :smiley:

Hmm istedet for å senke promillegrensen, burde man heller bevilge noen kroner ekstra til politiet. Med tanke på hvor mange båter det er i sunnhordland og omegn har jeg fremdeles tilgode å se politibåten ,trolig fordi det ikke finnes..

Selvsagt er det jo alltid noen som drikker for mye og tror de er verdensmestere enten bak roret eller rattet. De kan jo begynne å kverrsette (lokalt ord)bil eller båt ,tenker det da blir fort slutt når man mister båten til en halv mill. Sikkert mange som er uenig i den men det fungerer i andre sammenheng

Stolt eier av båtførerbevis

0,5 indiker at en øl, så har du grensen, 0,8 er mer vag.

Nå er vi alle forskjellige

Kanskje du har under 0,5 etter en øl mens jeg kanskje har 0,6

Forblir det 0,8 kan vi begge ta en øl

Blir det 0,5 kan bare du det

:cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

På sjøen har man et hav av muligheter for unnamanøver. 40 knop er fortsatt tregt sammenlignet med landeveien.

Nå vel... Dersom du snakker om flatt vann og tomt hav så er det god plass for selv den mest idiotiske manøvreringen, men av en eller annen grunn så har disse promilleskipperne en tendens til å rote seg inn i traffikert farvann - for ikke å snakke om at de ofte kommer seg inn i havner og skal finmanøvrere noen tonn med båt.

Dog er jeg helt enig i at det ville være et bedre tiltak med mer politi enn lavere promillegrense. Det frister også å foreslå at promilleskippere kan kjølhales til de blir nyktre, men med tanke på at såpass mange har fått seg thruster så blir det kanskje litt voldsomt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...