Jump to content

Endring av promillegrense

Bonus

Recommended Posts

Tror dette med promillegrense på vannet uansett ikke tas hensyn til av de fleste.

Kanskje litt annerledes med mange her på Båtplassen som har godt over gjennomsnittet interesse og kunnskap om båt og sikkerhet etc. Men min oppfatning er at det er veldig få ute på fjorden på sommeren som bryr seg om promillegrensen, uten at de utgjør noen større trussel for seg selv eller andre av den grunn. Kan vel ikke si at jeg er så veldig opptatt av å telle pils og regne promille når jeg er ute selv..

Men med grense på 0,2 så har man ett problem dagen derpå. Hvor mange tror dere sitter på en holme utover ettermiddagen dagen etter bare for å bli kvitt siste promillerest etter en fuktig aften med reker og hvitvin?

Alkohol og sjøen hører dårlig sammen, med mindre fartøyet er godt fortøyd til kai...

Hovedregel: er du i tvil om du har promille, ja så har du det...

De prøvde å senke promille grensen til sjøs en gang før og, men da sa maskinist foreningen nei (... aldri vært stoltere av å være maskinist... ironi)

Enig i at snekke og et par pils ikke trenger å skade pga fart, men dømmekraften blir redusert og plutselig skal du bare ut og klatre litt på dollbordet og så... plask... ligger du der i sjøen mens snekka fortsetter sin ferd innover fjorden...

Husk at du som høvdesmann (kaptein om du vil) sitter med det hele og fulle ansvar for alle ombord... også deg selv...

Redigert av `Laffen (see edit history)

det er ingen grense for å føre en seilbåt(uten motorframdrift)

:confused::confused::confused:

Det er nok ikke helt riktig det der, se småbåtloven § 33 første ledd nummer 2:

"seil som fremdriftsmiddel og en største lengde på 4,5 meter eller mer"

Du har selvsagt et rikholdig utvalg av seiljoller under 4,5 meter, men skippere på større seilbåter må nok holde seg innenfor promillegrensa. :nono:

Litt OT, men problemstillingen kan kanskje overføres til båtverdenen...

Leste at i Sveits har de valgt å sette opp promillegrensen igjen, fra 0,5 til 0,8.

En studie viste at antall ulykker hadde øket markant etter at de hadde innført 0,5-grensen.

Grunnen til økte ulykker kom av at kvinnene hadde begynnt å kjøre hjem fra lystige lag......

...

Husk at du som høvdesmann (kaptein om du vil) sitter med det hele og fulle ansvar for alle ombord... også deg selv...

Nå trenger man ikke akkurat være jagerflypilot for å manøvrere en snekke. De fleste mestrer det med både 1 og 2 i promille.

Hvis man mener at man utgjør en risiko for med 0,2 i promille, ja så lar man være å føre båt med promille. Man må la voksne mennesker beholde litt av valgmulighetene og slutt å regulere alt med lover. Det eneste man oppnår er at folk får null respekt for lovene.

Jeg er veldig spent på når det blir forbudt å svømme med promille, eller bade uten svømmevest... :nonod:

Noen tar den vel langt ut, enten grensen er sånn eller sånn, og han her trengte virkelig plass til unnamanøvrer.

http://www.bt.no/lokalt/article240102.ece

Nå er det rimelig stor forskjell på 0,8 og 2,6 i promille da :drink:

Nå trenger man ikke akkurat være jagerflypilot for å manøvrere en snekke. De fleste mestrer det med både 1 og 2 i promille.

Hvis man mener at man utgjør en risiko for med 0,2 i promille, ja så lar man være å føre båt med promille. Man må la voksne mennesker beholde litt av valgmulighetene og slutt å regulere alt med lover. Det eneste man oppnår er at folk får null respekt for lovene.

Jeg er veldig spent på når det blir forbudt å svømme med promille, eller bade uten svømmevest... :nonod:

Hvis man mener man utgjør en risiko med 0,2 i promille så lar man vær å kjøre den båten i det hele tatt. Da er det på tide å nedgradere litt :smash:

Nå er det vel en del faktorer med snekke som ikke er med andre båter, så at det er så mye bedre å kjøre en snekke enn motorbåt er jeg ikke helt enig i. Min erfaring er at man f. eks har dårlig oversikt og vanskeligere for å stoppe grunnet sig.

Jeg er også spent på når vi ikke får lov til å gå nærmere en 5 meter til vannet uten redningsvest.

Noen her har sagt at mange ikke bryr seg om disse reglene.

Vel det tør ihvertfall ikke jeg; Jeg har et sertifikat for bil, mc og buss som jeg ikke har lyst til å ta om igjen :smash:

Men at disse reglene ikke gjelder for de som trenger dem gjelder både til lands og til vanns.

70 % av dem trosser nok reglene likevel.

Redigert av Flipper Flash (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Hvem er "man"? Høres ut som en fornuftig kar han derre "man". Han skjønner når han er full, når han er vrang, når han heller burde lagt seg i stedet for å føre båten (eller det som verre er...)

Det viser seg dessverre at mange "voksne mennesker" ikke skjønner at man utgjør en risiko, - verken når det gjelder promille eller andre ting. Noen skjønner heller ikke at det ikke er bra f.eks. å bryte seg inn i klikk's hus, bil eller båt. Men det er forbudt. Det er derfor vi har lover i et sivilisert samfunn. Det tror jeg klikk er glad for, ved nærmere ettertanke. :wink:

Noen skjønner heller ikke at det ikke er bra f.eks. å bryte seg inn i klikk's hus, bil eller båt. Men det er forbudt. Det er derfor vi har lover i et sivilisert samfunn. Det tror jeg klikk er glad for, ved nærmere ettertanke. :wink:

Tror nok jeg svarer for både "Klikk", meg selv og mange andre når jeg sier at vi stort sett har skjønt hvorfor vi har lover og regler.

Nå har det seg bare sånn at noen av oss er født og oppdratt på plasser der man ikke ble indoktrinert fra barnsben av med at alkohol var "djevlens gave til menneskeheten" og at å ta seg en iskald halvliter i solsteika ikke er ensbetydende med grøftefyll.

Det kan vel heller ikke stikkes under en stol at det sitter mange regulerings-kåte mennesker med mye makt som har litt middelalderske holdninger, meninger og bakgrunn. De er en fare for den generelle samfunnstrivsel syns jeg.

Det mange av oss ikke skjønner er hvorfor regler skal gjøres strengere da vi mener at det allerede er bevist at det ikke hjelper det skapte grann. Vi skjønner derimot veldig godt at det ikke er lovlig å bryte seg inn i hus, båt og bil. Helt kurrant regel. Mulig vi har litt tungt for det.

Forøvrig mener jeg vi allerede er siviliserte også på sjøen.

Ikke nok med det, men mange av de over nevnte vil til og med si at de mestrer det bedre med 2 i promille enn med bare 1. :rolleyes:

Med et forbehold om at du bare er ute etter å provosere så er problemet med utsagnet ditt at det forutsetter at det ikke oppstår noen uventede og ikke minst vanskelige situasjoner, som for eksempel at noen faller i vannet. En ting er å manøvrere nevnte snekke, men mestrer alle som er ombord i denne snekka å pisse over ripa med 2 i promille? :drink::drink::drink:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Ikke nok med det, men mange av de over nevnte vil til og med si at de mestrer det bedre med 2 i promille enn med bare 1. :rolleyes:

Med et forbehold om at du bare er ute etter å provosere så er problemet med utsagnet ditt at det forutsetter at det ikke oppstår noen uventede og ikke minst vanskelige situasjoner, som for eksempel at noen faller i vannet. En ting er å manøvrere nevnte snekke, men mestrer alle som er ombord i denne snekka å pisse over ripa med 2 i promille? :drink::drink::drink:

Hehe, nei det er jo ikke sikkert. Men det synes jeg hver og en får bedømme selv. Den dagen jeg ramler over rekka med 2 i promille så er det vel egentlig bare mitt eget problem. Akkurat som det er mitt problem hvis jeg stryker med når jeg er ute å dykker eller padler kajakk på vinteren, ikke ufarlig det heller, men det er ikke forbudt fordet. Det er en kalkulert risiko som hver og en selv må ta ansvaret for. Det å føre båt med noen halvlitere innabords er ikke noen risikosport.

Bare for å ha sagt det,, jeg kjører ikke rundt alene i båt og pisser over rekka med 2 i promille, det er direkte helsefarlig! :lol:

Redigert av klikk (see edit history)
  • 6 år senere...

Litt av båtlivets frihet føler jeg at å ta seg en pils eller to underveis er helt herlig. Kjører på Vestlandet, og unnamanøver i 12 knop er noe jeg vanligvis kan planlegge i 10 minutter dersom sikten er ok. Promille på 0,8 er helt greit, og kanskje det hadde vært en tanke å innføre regionale restriksjoner? Indre oslofjord og ved fedje er jo to forskjellige verdener i forhold til båttrafikken.

Faller du uti, er det vel mer sannsynlig å si god natt ved fedje enn indre oslofjord?

Godt forslag!

Enig i at det er en forskjell på å kjøre tresnekka i 3 knop og komme dundrende i 30 knop+, men reglene må være enkle hvis de skal være mulig å håndheve.

Slik det er her i distriktet i høysesong er det mange båter i bredden i begge retninger kombinert med kryssende trafikk i begge retninger, og jeg har mer enn en gang tenkt på om de som kjører sikk sakk i 30 knop inne i dette virvaret av båter er lett brisne etter noen øl utpå. Jeg håper ikke det, men jeg antar at endel av de kan ha litt promille. Ikke en god tanke.

Ja til 0,2 på sjøen.

Drikke kan man gjøre på land.

Drikke kan man gjøre på land.

Evt. når man ligger fortøyd... :)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Men som rapporten beskriver.

Er det rett å sette ned grensen når ingen effekt kan måles?Men det er sannsynlig at det vil hjelpe. Men det er pga at med promille som går mot 0,8 vil en miste fornuft, og ta større sjanser. Og sannsynligheten er da til stede at en vil fortsette over 0,8.

Det blir feil å sette ned grensen for mye for at andre skal føle seg tryggere, når det i realiteten er en falsk trygghet.

Men poenget med at det er vanskelig å bedømme 0,8 grensen, og også tar større sjanser når en nærmer seg, ser jeg.

Ut i fra forslaget er det nok liten sjanse for at 0,2 blir innført. Men en reduksjon til 0,5 kommer nok.

Og det mener jeg er en helt akseptabel grense. Da kan en fortsatt ta en 1/2 liter til maten når en koser seg, og ikke være redd for å måtte gi slipp på en månedslønn. 0,5l gir de fleste 0,2-0,25 i promille.

En bør vel tenke ved påbud hva som er fornuftig? Med 0,2 kommer nok mange til å miste respekt for denne regelen, og drite i den. Og da skaper en fort også aksept for at andre regler kan brytes.

Men de burde kanskje i samme slengen innføre som i Sverige der det å bli tatt med over 1 er skjerpende omstendigheter. Da skaper en en grense til som selv den som driter i "1 can rule" og nærmer seg litt opp i promille skjønner at det ikke er lurt å krysse uansett.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...