Gulborg Startet Søndag 14:13 Link til dette innlegget Startet Søndag 14:13 Har en shipmate rs 8300 vhf som skrur seg selv av etter 5- 30 sek . Noen som har vært borte i dette problemet før... Kansje ikke noe å bruke tid og penger på.. tror det er en 2000 mod som båten Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Søndag 14:36 Link til dette innlegget Svart Søndag 14:36 Sjekk spenningen. En VHF dør vanligvis ikke av alderdomssvakhet. Min Sailor er fra 1988 og er god som ny, ja bedre enn de fleste man kan kjøpe nå. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gulborg Svart Søndag 17:16 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 17:16 Spenningen er over 13 volt . Solcelle panel holder spenningen på topp... Så tror ikke det er problemet Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart Søndag 17:32 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:32 Det er som @Lars H. skriver oftest spenning, irrede kontakter etc. Men det kan også vare en kondensator som gitt seg...... Jeg har hatt en 8300....men den funket hele tiden til den blev solgt.... Mener selve black-boxen var nitet sammen, litt vanskelig å åpne! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gulborg Svart Søndag 18:55 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 18:55 Hadde den fra hverandre , men ikke helt , var jo nitet sammen som du sier. Er dette verd å koste på noe på denne eller er det bedre å kjøpe ny.. Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart Søndag 19:53 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:53 Hvilken versjon av 8300 har du……den med DSC eller den uten…..har du DSC så står det SOS på midten knappen ! jeg hadde den uten, så den hadde jeg ikke kostet på noen ´proff´ feilsøking. jeg hadde feilsøkt selv, det jeg kan ! Tatt ut radion ur båten og kjørt den hjemme med strøm, du vet er riktig. Om du ikke får liv i den, så kan du spare ‘telefonrøret’ har sett att folk søker etter disse på finn / Blocket Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gulborg Svart Søndag 20:07 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 20:07 Den er med dsc. Nå skal jo båten snart opp, så da har jeg jo god tid til å kikke på det selv. Nysgjerrig serru.. Så får vi se hva det blir. Ny eller reparert.. Takk for råd Mvh Tom Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Søndag 20:12 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:12 Skal du teste den hjemme, så husk at om du skal sende (etter at du har fikset den) MÅ du ha tilkoblet antenne. Uten kan du "blåse" utgangstrinnet i verste fall. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars Hansen Svart igår klokken 04:05 Link til dette innlegget Svart igår klokken 04:05 Gulborg skrev for 10 timer siden: Spenningen er over 13 volt . Solcelle panel holder spenningen på topp... Så tror ikke det er problemet Hvor måler du 13V? Mål på ledningen nærmest apparatet... Sitér dette innlegget Link to post
Gulborg Svart igår klokken 04:39 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 04:39 Skal huske det med antenne ja. Måler over 13 v på kabel som går inn i vhf. Når den var koblet ut av vhf,en Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart igår klokken 05:52 Link til dette innlegget Svart igår klokken 05:52 Har du ingen ekstra antenne, så kan du enkelt tillverke en av en stump RG-58 kabel Du skaler av skjermen, henger den opp….og innerlederen med isolasjon ned. med målen……………. (Denne antennen gir nesten like bra verdier som den som sitter på båten, jeg har vart i Gøteborg og snakket med Læsø på en sånn antenne!) @Lars H. det var vel du som skrev ‘opp´ en gang i tiden, bilden låg på SXKs side men fann den inte lenger der, fann denne på BP, men kunde ikke linke til den) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gulborg Svart igår klokken 06:38 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:38 Har jo båten hjemme heldigvis. Fiffig løsning med antenne Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart igår klokken 08:33 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:33 Gulborg skrev for 3 timer siden: Skal huske det med antenne ja. Måler over 13 v på kabel som går inn i vhf. Når den var koblet ut av vhf,en Når det ikke går strøm over kabelen, så vil du heller ikke få noe spenningsfall. Du må prøve å måle spenningen med kabelen tilkoblet apparatet, og du må måle i det øyeblikket apparatet skrus på. Sitér dette innlegget Link to post
Gulborg Svart igår klokken 10:35 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:35 Det skal prøves. Lars Hansen Sitér dette innlegget Link to post
Gulborg Svart igår klokken 19:19 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 19:19 Da har jeg fått målt spenning når jeg slår på vhf . 13.35 før jeg slår på og 13.34 når slått på. Står på i 5 sek. For å så slå seg selv av. Og ingen forandring på volten når vhf slår seg av. Og spenning går opp til 13.35 igjen.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.