Jump to content

Hvorfor tar det så lang tid å drenere varmtvannstanken?

Grand Banks jr

Recommended Posts

En 40 liters Quick vvb skulle en tro tar kort tid å tømme, men min tar veldig lang tid. Jeg har åpnet både oppe og nede (varmtvannsuttaket er oppe), og det renner ut veldig sakte.

Jeg kan blåse inn oppe  men det er mye motstand. 

Hvorfor det? Er det en form for enveisventil inni den?

Tømmer den hver høst for vinteropplag

20250907_154609.jpg.f6a8d2198b82c48e7c1ccae7df61f942.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg starter alltid med å åpne alle kraner. Setter dem på varmt og vei ikke om det har noen betydning. Når det ikke kommer mer vann så åpner jeg sikkerhetsventilen på bereder og tsr av alle koblinger til kranene. Så blåser jeg i slangen lengst fra bereder og så neste osv.

Syns dette går fint. Lar sikkerhetsventil stå åpen og kobler ut strøm til bereder fra landsstrøm. Lett å glemme om man lader batterier med landstrøm og ikke har vann på tank. Når jeg sjekker etter et par dager så har det ofte dryppet litt ut av sikkerhetsventilen

@El barco de Sol, ja jeg tømmer vanntanken først helt til trykkpumpen ikke har mer vann å suge. Med alle kraner oppe. 

Så åpner jeg både oppe og nede på vvb, men det renner tregt ut. Tar vel ca 1 time å tømme den lille 40-liters tanken. Så jeg lurer på hvordan de er bygget opp. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...