arosnes Startet Søndag 16:50 Link til dette innlegget Startet Søndag 16:50 Ekkoloddet skremte vettet av meg i dag. Holdt god avstand til Gampen på tur inn i bukta bak Danmark ved Larkollen, og plutselig kjører jeg over et "spett" på ekkoloddet med 2 meter klaring Riktignok har jeg gammelt kart i båten men moderne kart på sjøen og kartverket er heller ikke helt å skjønne seg på. Noen lokalkjente her? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart Søndag 18:44 Link til dette innlegget Svart Søndag 18:44 arosnes skrev 1 time siden: Riktignok har jeg gammelt kart i båten men moderne kart på sjøen og kartverket er heller ikke helt å skjønne seg på Hva er det du ikke forstår? De må være Gamle her er kart fra 2011 Og et som er 2021 Ser at kartverket har justert noen dybder Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
bellen Svart Søndag 22:04 Link til dette innlegget Svart Søndag 22:04 Er det der du har satt ett merke på de to siste bildene du var? Det kan jo hende det var en makrellstim som slo inn på loddet og ikke bunn. Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart igår klokken 13:35 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:35 Er på PC og kan lage bedre figurer nå. Muligens det som forvirrer meg er at selve 'Gampen' ser ut å være en liten sirkel eller en liten sort prikk (fluelort?), og det jeg trodde var selve gampen er et pluss merket høyde 1.3 meter (som i realiteten er et skjær 1.3 meter under vann) Her er screenshot fra Skippo og Norgeskart, og 3 objekter merket av som en av dem bør være 'Gampen', en diger stein/skjær som er lett synlig og som alltid er over vann. Synes det er rart at det ikke er en bøye her, for den grunnen på 1.3m burde jo ha skapt en del trøbbel gjennom tidene? Har i alle fall fått litt mer oversikt over de forskjellige kryssene i kartet. Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart igår klokken 17:02 Link til dette innlegget Svart igår klokken 17:02 Jeg var frem og tilbake rundt Gampen i helgen og jeg reagerte også på at Gampen bare var en prikk på kartplotteren. Det så ut som en død pixel på skjermen. Vi måtte flytte på bildet for å bli sikker på at det var noe der. Litt rart, det er jo mer enn et skvalpeskjær, men symbolet er mindre. (Ikke noe nytt, det har jo alltid vært sånn) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart igår klokken 17:16 Link til dette innlegget Svart igår klokken 17:16 arosnes skrev for 3 timer siden: Synes det er rart at det ikke er en bøye her, for den grunnen på 1.3m burde jo ha skapt en del trøbbel gjennom tidene? Ut fra kartene ser det ikke ut som om det er en merket lei her. Hvorfor mener du da at grunnen burde vært merket med et sjømerke? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
bellen Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Det er nok grunnen på 1,3 som er Gampen ut fra min tolkning. Er enig med Brigg her. Dette er ikke en merket lei, og slik topografien vises i kartet, så er dette heller ikke en plass en vanlig båtfører bør oppholde seg om enn ikke er lokalkjent i område. Og da er det ingen grunn til at denne grunnen skal merkes. Skulle absolutt alle slike grunner blitt merket, så hadde det sikkert måtte bli satt ut flere hundre tusen nye sjømerker rundt om i landet. Lær dere heller og les kart på riktig måte og naviger deretter. Jeg anbefaler dere å melde dere opp til D5L, så lærer dere nok en del om navigasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Har gått her mange ganger. Vet at jeg skal holde god avstand til steinen pga grunna på utsiden. Leden viser hvor du kan gå. Ikke hvor du ikke kan gå. Utenfor leden krever ekstra oppmerksomhet. Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 12 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Merket lei? Selv innerst i de vesterålske fjorder hvor bare hyttefolket roter seg inn så har folk satt staker på skjær og grunner som skaper trøbbel i dagliglivet. Forresten, ble tatt igjen av et lasteskip fra Moss som toget på full maskin gjennom Larkollsundet, vi og flere stoppa opp og lot den passere for å unngå å bli kasteballer mellom land og skip :) Så noe slags lei er det da... Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden 23 minutes ago, arosnes said: Merket lei? Selv innerst i de vesterålske fjorder hvor bare hyttefolket roter seg inn så har folk satt staker på skjær og grunner som skaper trøbbel i dagliglivet. Forresten, ble tatt igjen av et lasteskip fra Moss som toget på full maskin gjennom Larkollsundet, vi og flere stoppa opp og lot den passere for å unngå å bli kasteballer mellom land og skip :) Så noe slags lei er det da... Har ferdes litt i dette området. Skulle man merka alle steiner og skjær utenfor ledene her, hadde kystverket hatt jobb en liten stund! Husk at du med Lystbåt har vikeplikt for nyttetrafikk Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
bellen Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden arosnes skrev for 2 timer siden: Så noe slags lei er det da... Det mørkeblå feltet er absolutt ingen lei. At det er farget mørkeblått på kartet betyr att en skal navigere ekstremt varsomt. Om det skulle ha vært merket noe her, så må det ha vært et kardinalmerke som vart plassert øst om grunna på 1,3 meter for å vise at det er farer vest for denne bøya. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Det blå feltet her er 0,5 m til 5,0 m. Hulda går ikke inn i slike områder om det ikke er merket led med garantert minstedybde. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.