rogeri Startet Søndag 17:21 Link til dette innlegget Startet Søndag 17:21 Hørte nylig fra "pålitelig" hold at rens av ladeluftkjøler bortimot var påkrevet ved bytte til ny turbo. Årsaken var bla. faren for at oppsamlete oljerester i rør og kanaler og l kjøleren kunne fremkalle "runaway" eller ukontrollert utrusing av motor. Ettersom jeg aldri har hørt dette før i denne forbindelse, lufter jeg denne problemstillingen her, da jeg ikke umiddelbart ser en god grunn til at en ny turbo vil forårsake dette mer enn hva den gamle ville gjort. At det er fornuftig å rense uansett type kjølere fra tid til annen vet man jo, men denne synes jeg var av en litt spesiell årsak. Angjeldende motor i dette tilfellet var en Yanmar 4LHA-STP, eller noe i den duren. Noen som har tanker omkring dette og eller evnt. andre tips når en slik jobb skal gjøres? Sitér dette innlegget Link to post
Fisk å kos Svart Søndag 19:20 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:20 Ville nå rensket den forsikkerhtskyld uansett jeg Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart Søndag 19:25 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:25 Du trenger ikke demontere den. Kjør en systemrens. Boat Power har ferdig bøtte med alt du trenger for en slik jobb. https://www.boatpower.no/produkt/bp-rydlyme-kit-komplett/ Et par timer med sirkulasjon fra etter impeller, til eksosbendet er nok. Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart Søndag 19:38 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:38 Her er det vel snakk om å rengjøre luft siden av intercooler?,så systemrens på sjøvannsiden har ikke noe for seg mtp oljerester på luftsiden. Så skal den rengjøres må den nok demonteres fra motoren og åpnes. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart Søndag 21:17 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 21:17 Enig med Andora! Det er helt klart luftsiden av kjøleren med tilliggende rør og slangeforbindelser som er relevant for å unngå "runaway"samt forhindre at olje og smuss kommer inn i motoren.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.