Jump to content

Ais stopper å sende på samme lokasjon fungere alle andre plasser.

Okkaby

Recommended Posts

Har nå opplevd at ais stopper å sende ca 5nm nord for Storebæltsbroen og ikke sender før ca 5nm sør for broen.

Dette har nå skjedd 4 ganger siste ukene.

Den sender som normalt alle andre plasser.

Noen ide om hva som kan generere dette? 

Vhf fungere som den skal å ais mottar også signaler som dfn skal å alle båter vises på plotter.

Var når kompis lurte på hvorfor jeg ikke flyttet på meg lengre jeg oppdaga dette.

Å slå av/på systemet hjelper ikke.

Så skjønner ikke hva som kan generere dette.

Er jo i tillegg et område med bra mye trafikk, sp greit ting fungerer.

Er ingen feilmeldinger noen plass heller.

Okkaby skrev 3 minutter siden:

Var når kompis lurte på hvorfor jeg ikke flyttet på meg

Hvordan så han dette, via MarineTrafic eller egen AIS-mottaker?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja jeg så jo også alle andre båter. Så er tydeligvis kun sending som var borte.

Nå blir det ikke flere ture i år, da jeg reiser hjem lørdag og har fult program frem til da. Å npår jeg kommer ned i Oktober, så er det nok så mye møkka vær at jeg ikke gidde gå ut mere før den skal opp på land for en større omgang. 

Så må se om dette gjentar seg neste sesong. Men er uanset mulig jeg ender med å montere en egen antenne for AIS, men det blir ike før til våren uansett.

Iflg ChatGPT så kan dette skje i ‘congested’ areas. Høres plausibelt ut om ikke annet.

Yes — AIS (Automatic Identification System) does have practical limitations when there are too many vessels in a confined area.

Here’s the breakdown:

1.

How AIS shares the channel

AIS uses two VHF channels (161.975 MHz and 162.025 MHz).

It relies on Self-Organizing Time Division Multiple Access (SOTDMA). Each vessel’s transponder reserves time slots in advance to broadcast its messages.

In busy areas, the available time slots can get saturated.

2.

What happens in high-density traffic

When there are more ships than time slots, the system becomes congested.

AIS is designed so that larger/faster/more important vessels (Class A transponders: SOLAS ships, commercial vessels) keep higher priority in slot reservations.

Class B transponders (used on yachts, fishing boats, smaller craft) have lower priority. They may:

Transmit less frequently,

Be delayed, or

In extreme congestion, drop out entirely (their messages don’t get through).

3.

Message types

Some message categories are also prioritized — safety-related and voyage data messages generally get through before less critical ones.

But in really crowded ports (e.g., Singapore, Rotterdam), even Class A updates can be slowed.

4.

Practical effects

In very dense areas, you might see small yachts disappearing from your AIS plotter, while large ships remain visible.

Shore stations and satellites often apply filtering/decimation too — they may drop Class B or reduce update rates when too much data is received.

👉 So yes: in congested areas, Class B senders are effectively the first to be limited. Class A ships will still be seen, though possibly with slightly reduced update frequency.

Would you like me to also explain how satellites handle AIS congestion (since that works differently from coastal VHF reception)?

Hvis jeg forstår ting riktig, så er det en ganske simpel algoritme som fungerer slik at AIS'en ikke sender i det hele tatt dersom den ikke greier å finne noen tomrom i sendingene hvor det passer å sende egne signaler.  Det er da min antagelse at:

• Båter som har vært i området i en stund (f.eks. saktegående seilbåter) har større sannsynlighet for å "slippe til" og være synlige.
  • Jo bedre antenne du har, jo mindre er sannsynligheten for å slippe til.  Har du en mindre antenne, kanskje attpåtil en retningsbegrenset antenne, så vil AIS'en din ikke se så mange andre AIS'er, og har dermed større sannsynlighet for å sende selv.

Dette er jo egentlig ganske dumt.  En god algoritme ville sørget for å redusere sendefrekvensen i områder med for mange sendere.  Særlig skip som ligger til kai, for anker, eller seiler sakte og med konstant kurs trenger jo ikke å kringkaste data så ofte.  Jeg antar at ingen hadde tenkt tanken på at man noensinne ville ha drøssevis med småbåter med AIS-sendere ombord.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg har lagt ned noen få minutters innsats på internettsøk og funnet lite informasjon om "AIS congestion problems", så det er kanskje ikke et utbredt problem.  Wikipedia-artikkelen nevner dette bare ifbm spoofing og jamming.  Tilfeldigvis nevner den Storebæltsbroen eksplisitt, men dette var et timinutters jammingsangrep i oktober 2022 og neppe relevant :-)

Løs hypotese: programvarefeil akkurat i din AIS-sender som slår ut i områder med mye AIS-trafikk.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Sjekk Vesselfinder….å kom tilbake !

att seilbåter syns mye bedre enn deg er helt naturlig, de har ofte antennen høyere plassert…..dvs en MT-mottager lenger vekk har enklere å fange disse signaler !

(de har også mye bedre dekkning generellt på VHF-radion)

jeg tror att det er dårlig mottagning på MT i området 

på Vesselfinder finns 3 ulike mottagere inne i Korsør, rett øst broen!

disse screenshots tok jeg nå……notere den tyske båten som MT ikke fått med seg att den rørt på seg på 19 timer,den er borte på Vesselfinder

IMG_1603.png.6502d2234840bfdfdc842ccc4dd6c69e.pngIMG_1604.png.3f07607cabec6288125733dc439c5235.png

S/Y Gunga Din

Okkaby skrev for 3 timer siden:

Og med B+ 5w ais burde den jo finne plass. Det spesielle er jo dette skjer på samme plass 4 ture på rad over flere uker 

Jeg ser at  Marinetraffic-stasjonen Korsr rett ved broen har veldig dårlig rekkevidde, antagelig antennefeil. Men det er ikke nødvendigvis en fordel med B+. Du får lengre rekkevidde, men også strengere begrensninger på å sende.  Dvs.  SOTDMA. I kystnære strøk er det da basestasjoner på land som tildeler sendeslotter. Da kan de i prinsippet ha algoritmer som stenger ute enkelte båter i visse områder. Vanlig klasse B har CSTDMA, det vil si at de lytter etter en ledig slot, og sender der. Hvis de har dårlig mottakerrekkevidde kan de oppfatte en slot som ledig, selv om den brukes av et annet fartøy langt borte. Dermed vil de sende i den sloten. De vil da bli delvis jammet av den som "eier" sloten, men kan likevel bli mottatt av nærliggende stasjoner. 

@Okkaby

jeg studerte tracket ditt, om det nå er din båt; Baljen2 ?!

siste reisen fra Lohals, Langeland opp til Kerteminde !

både MT og VF mister din signal ca 4-5 M syd broen og den kommer tilbake ca 4-5 M nord bron!

VF hadde flere kursendringer på deg nede ved Langeland, MT bare ett par.

begge la ditt spor over land på Knudshoved

det er ca 9-10 M fra der du gikk over til mottagerstasjonene på Korsør…

vill du teste med makseffekt på transpondern, så kan du ju koble bort din splitter og kjøre antennen rett på transpondern !

bare for å se om du syns da !?

S/Y Gunga Din

Gunga Din skrev 1 minutt siden:

@Okkaby

jeg studerte tracket ditt, om det nå er din båt; Baljen2 ?!

siste reisen fra Lohals, Langeland opp til Kerteminde !

både MT og VF mister din signal ca 4-5 M syd broen og den kommer tilbake ca 4-5 M nord bron!

VF hadde flere kursendringer på deg nede ved Langeland, MT bare ett par.

begge la ditt spor over land på Knudshoved

det er ca 9-10 M fra der du gikk over til mottagerstasjonene på Korsør…

vill du teste med makseffekt på transpondern, så kan du ju koble bort din splitter og kjøre antennen rett på transpondern !

bare for å se om du syns da !?

Er meg det ja hehe Er vel ingen andre med det navnet på båten hehe. Men ja har tenkt å kjøre rett på antenna uten splitter. Men blir nok først neste sesong, da jeg er fullbooket med familie ting her neste dagene, samt hjem lørdag. Må jo bruke litt tid på jobben mener regnskapsfører hehe 

Var faktisk lengre fra land(Knudshoved) enn normalt denne gangen, da jeg først krysset over mot Knudshoved rett med Vresen.  Så hadde ikke noe landkjenning hehe

Roger jo skrev 5 minutter siden:

kan det væer årsaken at du har splitter ved mye trafikk sjalter vhf`ut  Ais`n??

På meg virker det som "alle"  som har  feil, så har de splitter.

Skal som nevnt prøve uten splitter. Har også en annen splitter liggende hjemme en plass mener jeg, så også mulig å prøve bytte de.

@Gunga Din Nei var litt møkka sjø. Østavind å mye strøm, så kom sjø fra to sider, å Nyborg Fjorden er kjent for dette. Så for ikke å måtte stue alt bort, så gikk det rolig hehe Blir omtrent altid bedre nord for broen. Er jo vokst opp i dette området å tøffet rundt her både før å etter broa kom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...