J-Å Svart 9.September Link til dette innlegget Svart 9.September 1. september ble Baljen 2 registret ved broen. Men det står source "Roaming". Lurer på om det betyr en båt som har Marinetraffic mottaker. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 9.September Link til dette innlegget Svart 9.September Gunga Din skrev for 3 timer siden: hvor har du lest dette ? ChatGPT: ✅ Yes, a base station can take partial control of AIS SOTDMA slots — but only in a specific, coordinated way. It does not override SOTDMA, but it influences slot usage in its area. Let’s dig into what that means. 🛰️ AIS Base Stations & Slot Management When a shore-based AIS base station is in range, it can broadcast "slot management" messages to help organize AIS traffic in its coverage area. This is done using a specific AIS message type: 📩 Message Type 20: Data Link Management Message Used by AIS base stations to assign, reserve, or block specific time slots for certain stations or areas. Helps reduce collisions in high-traffic areas like ports and narrow shipping lanes. Effect on Class B Class B (using CSTDMA) typically ignores these messages Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 9.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September J-Å skrev for 1 time siden: 1. september ble Baljen 2 registret ved broen. Men det står source "Roaming". Lurer på om det betyr en båt som har Marinetraffic mottaker. Var med broen 1 september ja. Men ikke på det tidspunkt. Kom førstbet par timer senere 🤔🤔 Her fra loggen til sensar systemet ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.September Link til dette innlegget Svart 10.September J-Å skrev for 13 timer siden: ChatGPT: ✅ Yes, a base station can take partial control of AIS SOTDMA slots — but only in a specific, coordinated way.……….. interessant……..dette var nytt for meg ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
J-Å Svart 10.September Link til dette innlegget Svart 10.September Okkaby skrev for 15 timer siden: Var med broen 1 september ja. Men ikke på det tidspunkt. Kom førstbet par timer senere 🤔🤔 Her fra loggen til sensar systemet ombord. Marinetraffic viser UTC tid. Norsk/dansk sommertid er UTC+2. så det stemmer. Du har sikkert en LED som blinker når AIS sender. Kanskje du kan sjekke det ved neste passering. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.September Link til dette innlegget Svart 10.September J-Å skrev for 3 timer siden: …….Du har sikkert en LED som blinker når AIS sender. jo jeg har samme transponder som @Okkaby ! en rød blink ved Tx og en grønn blink ved Rx den røde kan vare vansklig å se for det går så kjapt…. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Okkaby Svart 10.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September Den sitter plassert i eget rom under dekk sammen med annet utstyr. Så ikke noget jeg ser når jeg kjører. Må bort med masse utstyr og teapp ned i kabinen for å komme til. Så gøres kun i havn. Men igjen så er den dønn stabile alle andre plasser. Så er nød å være noe i området som påvirker dette. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 10.September Link til dette innlegget Svart 10.September Et videokamera kunne vært brukt kanskje for å sjekke LED? Det virker litt rart om danske myndigheter sender blokkeringsmeldinger, men det er altså mulig. Kanskje selve broen eller trafikken på den påvirker AIS eller GPS signaler? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 10.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September Får vente til neste sesong å se hvordan det er med egen antenne. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.September Link til dette innlegget Svart 10.September J-Å skrev On 9.9.2025 at 14.17: Jeg ser at Marinetraffic-stasjonen Korsr rett ved broen har veldig dårlig rekkevidde, antagelig antennefeil…… hvor står MTs mottagerstasjon ? jeg har bare gratis-versjonen av MT……, mener før kunde man se motagerstasjonene, men jeg ser ikke dette idag…….. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
J-Å Svart 10.September Link til dette innlegget Svart 10.September Gunga Din skrev for 4 timer siden: hvor står MTs mottagerstasjon ? jeg har bare gratis-versjonen av MT……, mener før kunde man se motagerstasjonene, men jeg ser ikke dette idag…….. Jeg ser jeg må logge inn for å se stasjoner ja. Jeg har en egen Marinetraffic mottaker, så jeg har fått en gratis oppgradering. Mottakeren fikk jeg låne gratis av Marinetraffic også. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 10.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September J-Å skrev 24 minutter siden: Jeg ser jeg må logge inn for å sestasjoner ja. Jeg har en egen Marinetraffic mottaker, så jeg har fått en gratis oppgradering. Mottakeren fikk jeg låne gratis av Marinetraffic også. Hvordan fungere dette med egen mottaker? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 10.September Link til dette innlegget Svart 10.September Okkaby skrev 1 time siden: Hvordan fungere dette med egen mottaker? Det er ganske godt forklart her. Det er bare å sette opp en antenne, koble den til mottakeren, og koble den til internet med kabel (kan settes opp med wifi etterpå fra lokal webside). https://www.marinetraffic.com/en/join-us/cover-your-area Man får vel kun gratis mottaker hvis den ikke kommer for tett på andre. Det er også mulig å sende AIS data fra båt: https://support.marinetraffic.com/en/articles/9552963-how-can-i-share-ais-data-from-my-ais-receiver-transceiver https://support.marinetraffic.com/en/articles/9553002-can-i-avoid-using-a-computer-with-my-serial-port-ais-receiver Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.September Link til dette innlegget Svart 11.September J-Å skrev for 8 timer siden: ikke så rart, max coverage på 0,67M = 1240 m …….han ser ju knappt ut ur havna det er ca 9,5 M til leden der @Okkaby gikk Vesselfinder har 3 mottagere på Korsør siden med bedre dekkning……. @J-Å ser du noen annen MT-mottager i området som jeg skrev tidl så har MT lite dårlig dekkning på enkelte plasser i Danmark, utenfor og sør Grenaa er en sånn….. (om det ikke kommet til noen de siste åren ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
J-Å Svart 11.September Link til dette innlegget Svart 11.September Gunga Din skrev for 2 timer siden: @J-Å ser du noen annen MT-mottager i området Det er de som viser i det siste kartutsnittet jeg la ut. Akkurat nå er det en seilbåt ved broen som mottas av roamingstajonen ombord på Esvagt Stavanger i Odense fjord. Så det kan tyde på at de faste har litt dårlig dekning. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 11.September Link til dette innlegget Svart 11.September Tidligere fant jeg knappen for landstasjoner, nå finner jeg de ikke. Hvordan får jeg MT til å vise mottakerstasjonene på kartet? De pleide vel å være her? Jeg betaler for Starter plan. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 12.September Link til dette innlegget Svart 12.September Jeg tror du er på rett sted. Hos meg kommer stations rett under Lights. Jeg ser dem trolig fordi jeg driver en stasjon selv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.