Jump to content

Problem med dekklys og dimmer – hva kan være feil?

Egor

Recommended Posts

Plutselig forsvant lyset ute på dekket (to lamper i targa). Den gamle dimmeren ser ut til å reagere som normalt – knappene lyser og reagerer på trykk – men lampene er mørke.

Dette har jeg gjort:

• Byttet begge pærene.

• Kjøpt en ny dimmer (annet merke).

Målinger:

• Spenning i pærekontaktene: ca. 1,5 V (lavt)

• Mellom sort og rød1: 13,5 V.

• Mellom sort og rød2: 12,7 V.

• Mellom rød1 og rød2: ca. 0,7 V.

Tilkoblinger:

• Den gamle dimmeren har tre kabler inn: sort, rød1 og rød2.

• Den nye dimmeren har kun to kontakter (strøm og lampe). Jeg koblet lampe til sort og strøm til rød1. Resultat: dimmeren ble varm, laget summelyd, men lampene tente ikke.

Spørsmål:

• Er det mest sannsynlig at den gamle dimmeren er defekt, og at den nye rett og slett ikke er kompatibel?

• Eller tyder målingene på at det er brudd/feil i kabelen videre opp i anlegget?

Alle tips til videre feilsøking mottas med takk!

den gamle dimmeren som lyser.JPG

den gamle dimmeren som lyser1.JPG

den gamle dimmeren21.JPG

ledninger.JPG

den nye dimmeren.JPG

den nye dimmeren1.JPG

en av lampene i targa.JPG

Den sorte er vel minus, til lys i selve dimmeren. Tipper rød1 er strøm inn og rød 2 er strøm til lampe. Om dette stemmer så har du nok kortsluttet og brent opp dimmeren. Rart ikke sikringen gikk da. Om min logikk stemmer så skulle du ha hatt rød 1 inn og rød 2 på lampe ut. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...