Jump to content

Klarar påhengsmotorar, 5-15 hk, å suga bensin gjennom eit eksternt filter?

Ask

Recommended Posts

Hei

Sjå denne trådi link under.

Eg er litt lei av å rensa forgassarar, og lurar på å montera eit ekstra bensinfilter, og ha hurtigkoplingar på filterhuset.

Noko ala dette: https://agderboat.no/produkt/bensinfilter-sierra-andre-18-7945-vannutskiller-komplett/?srsltid=AfmBOopLSrZb-RzxLGI6pyWQxWBqnj5Tz3Df0gdfzqyzq8ujSzC-8xGp

Eg lurar på å montera filterhuset på akterspeglet på jolla.

Er det einkvan som har tankar om bensinpumpene vil klara å dra bensin gjennom eit slikt filter?

Ask skrev On 9.9.2025 at 21.19:

Er det einkvan som har tankar om bensinpumpene vil klara å dra bensin gjennom eit slikt filter?

Det kan vel variere fra motor til motor hvor lett de klarer å suge bensin.

Jeg hadde en splitter ny 6 hk Mercury i 2022. Hadde bendintanken i bunn av båten, så tankbunn er litt over kavitasjonsplata. Den stoppet 4 ganger under kjøring på de 2 månedene jeg hadde Mercury. Usikker på årsak, men etter å ha pumpet bensin og dratt i snora startet den greit. Det var alltid nok på tanken til at det ikke skulle by på problemer. Måtte imidlertid dra ca 30 ganger i snora før jeg fikk start siste gangen, som var kaldstart. Forhandler sa forøvrig jeg måtte kjøpe og tilsette noe dyrt lurium de solgte, men selv om jeg brukte det hele tiden var det problemer.

Kjøpte deretter en Yamaha, også den med lang stamme og 6 hk, som ble montert på samme måte og jeg hadde tanken plassert samme sted for denne motoren. Jeg kuttet imidlertid ut å ha "Mercury-lurium" på tanken sammen med bensinen.

Yamaha-en har fungert fint og stopper kun om jeg vil stoppe den eller hvis den går tom for bensin.

Ysmaha-en har et lite filter på bensintanken inni motoren slik at evt grums blir stoppet der, men det ser ut til at bensinen har vært då rein at filteret ikke har fanget opp noe når filteret har sluppet gjennom ca 900 liter bensin.

Har du slikt filter på din motor?

Hvis ja, hvorfor tror du ikke et slikt filter vil stoppe grumset i tide?

Hvis nei, då kjøp deg et slikt filter, drt koster vel rundt 20 kr på Biltema, pluss slangeklemmer.

19 fot skrev for 3 timer siden:

Det kan vel variere framover til motor hvor lett de klarer å suge bensin.

Jeg hadde en splitter ny 6 hk Mercury i 2022. Hadde bendintanken i bunn av båten, så tankbunn er litt over kavitasjonsplata. Den stoppet 4 ganger under kjøring på de 2 månedene jeg hadde Mercury. Usikker på årsak, men etter å ha pumpet bensin og dratt i snora startet den greit. Det var alltid nok på tanken til at det ikke skulle by på problemer. Måtte imidlertid dra ca 30 ganger i snora før jeg fikk start siste gangen, som var kaldstart. Forhandler sa forøvrig jeg måtte kjøpe og tilsette noe dyrt lurium de solgte, men selv om jeg brukte det hele tiden var det problemer.

Kjøpte deretter en Yamaha, også den med lang stamme og 6 hk, som ble montert på samme måte og jeg hadde tanken plassert samme sted for denne motoren. Jeg kuttet imidlertid ut å ha "Mercury-lurium" på tanken sammen med bensinen.

Yamaha-en har fungert fint og stopper kun om jeg vil stoppe den eller hvis den går tom for bensin.

Ysmaha-en har et lite filter på bensintanken inni motoren slik at evt grums blir stoppet der, men det ser ut til at bensinen har vært då rein at filteret ikke har fanget opp noe når filteret har sluppet gjennom ca 900 liter bensin.

Har du slikt filter på din motor?

Hvis ja, hvorfor tror du ikke et slikt filter vil stoppe grumset i tide?

Hvis nei, då kjøp deg et slikt filter, drt koster vel rundt 20 kr på Biltema, pluss slangeklemmer.

Du har kanskje rett. Det er eit filter under motordekselet. Filterhuset er ca. 40 mm, og av typen med innvendig filter av metallnett, og kan reingjerast. 

På dykkebåten min har eg ein 60-hestar, og eksternt filter. Der er det aldri problem med rusk eller vatn i forgassaren. Det er årsaka til at eg vurderer å montera eksternt filter. 

Dette er vel en forgasser motor? 

Hvis så, så her den drenering på flotørhuset. Dette er jo en utmerket vannutskiller. Drenerer du den regelmessig, i et glass, så vil du få god kontroll på hva din motor drar inn av vann og urenheter. 

Jeg har forøvrig montert et slikt filter du linker til. Ok det, men siden det ikke er mulig å se hva som samles i filteret av vann, så mister en litt oversikten. Bytta det årlig tidligere, og håpet at det ikke var fult av vann. Bytta filtersats nå til filter med gjennomsiktig drenerings-bolle i bunnen. Har drenert det jevnlig i noen år, aldri sett vann. Sover nå godt, og er trygg i alt slags vær. 

Dette er på en 300hk. Så drar en del mer bensin gjennom. På småmotor, som du har, så ville jeg som sagt tatt en periode med aktiv drenering av flotørhus. Hvis du til stadighet finner vann her, så har du et problem. Et ekstra filter vil utsette problemet, men ikke løse det helt. Løsningen er å finne ut hvor vannet kommer fra. 

Hei

Takk for innspel @Sørlandet2

Sørlandet2 skrev for 3 timer siden:

Dette er vel en forgasser motor? 

Hvis så, så her den drenering på flotørhuset. Dette er jo en utmerket vannutskiller. Drenerer du den regelmessig, i et glass, så vil du få god kontroll på hva din motor drar inn av vann og urenheter. 

Jeg har forøvrig montert et slikt filter du linker til. Ok det, men siden det ikke er mulig å se hva som samles i filteret av vann, så mister en litt oversikten. Bytta det årlig tidligere, og håpet at det ikke var fult av vann. Bytta filtersats nå til filter med gjennomsiktig drenerings-bolle i bunnen. Har drenert det jevnlig i noen år, aldri sett vann. Sover nå godt, og er trygg i alt slags vær. 

Dette er på en 300hk. Så drar en del mer bensin gjennom. På småmotor, som du har, så ville jeg som sagt tatt en periode med aktiv drenering av flotørhus. Hvis du til stadighet finner vann her, så har du et problem. Et ekstra filter vil utsette problemet, men ikke løse det helt. Løsningen er å finne ut hvor vannet kommer fra. 

Det er drenering på flottørhuset, men dreneringsskruen er under dreneringshuset. Altså vanskeleg å koma til.

Diverre ikkje ein skrue på sida, nedst på flottørhuset.

Bensintankane er vanlege lause kanner. Dersom det kjem vatn i desse, så kjem nok vatnet frå bensinleverandøren.

Sørlandet2 skrev 1 time siden:

Har du ikke mulighet å dreie flottør huset slik at det blir lettere å komme til dreneringen?

Skruen er midt under flottørhuset. Det er vil ikkje endra noko om flottørhuset blir dreia.

Det er kanskje mogeleg å koma til med ein avkappa 10 mm fastnøkkel.

Lite servicevennleg konstruksjon.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...