rutete Startet 11.September Link til dette innlegget Startet 11.September Hei Etter noen år uten båt er det endelig tid for å realisere båtdrømmen. Krysningspunktet mellom behov, ønsker og budsjett lander på ca 20 år gammel Scand dynamic 9200. Jeg har trålet forumet og alle andre steder jeg kommer på for informasjon om båt, motor og drev, og har lært masse uten å kunne si jeg har blitt spesielt klok. Jeg legger nok mer vekt på motor, drev og elektrisk fremfor interiør og kosmetisk. Vil helst ha en med VP D serie motor etter å ha lest mye om positive og negative sider ved både de og eldre typer. Noen punkter jeg har plukket opp: - Sjekk generell tilstand på båten både utvendig og innvendig, det kan gi et inntrykk av hvordan vedlikeholdet har vært og hvor godt båten er tatt vare på - Sjekk elektrisk, det bør være ryddig og ordentlig lagt opp. - Batterier, alder, tilstand og lade opplegg - Motor, Servicehistorikk og oversikt over hva som er gjort og når samt timetall. - Drev, stort sett samme som motor, - Instrumenter, sjekk at de virker og viser riktig verdier - Skroggjennomføringer, pass på at ventiler virker og slanger er hele Jeg vet det er mye mer som burde sjekkes, dieselvarmer, vann og septik, kokeapparat og mer. Det jeg håper på med denne tråden er tips og forslag til hva og hvordan slik at jeg forhåpentligvis får drømmebåten uten mareritt på kjøpet. Stian Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 11.September Link til dette innlegget Svart 11.September Jeg har haft en Scand 8600 Dynamic fra 1989 i ca 20 år nu. Det er forgængeren til Scan 9200 Dynamic, den største forskel er targabøjlen. Min erfaring er, at selve skroget er velbygget og jeg har ikke problemer med det; faktisk vurderer jeg selv at skifte til en 9200 for tiden ... mest fordi jeg kan, ikke fordi jeg er ked af båden som sådan. Båden lægger sig meget på siden i skarpe drej, mere end andre både jeg har prøvet. Jeg ved ikke hvorfor det er sådan, men det er noget, som kan fremkalde bekymringsrynker hos passagererne. Hvis I overvejer udhavn og overnatning, så vær opmærksom på den meget korte køje i kahytten. Jeg er ca 175cm høj (kort?), og jeg kan kun lige nøjagtigt ligge der. Motor/drev/elsystem/udstyr i almindelighed, kan jeg se du har tag på, og der adskiller Scand sig næppe synderligt fra andre både. Sitér dette innlegget Link to post
rutete Svart 11.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September Hei mthoms Flott med innspill fra en med lang erfaring :) Jeg har vært ombord i en 9200 og da la jeg meg i køya og mener den var lang nok for meg (190). Hadde faktisk mer bekymring med høyden under kalesje/targa, der må jeg ta av skoene for å ikke subbe oppi. Nå er jo tanket at sko skal av i båten så regner med det skal gå bra. Jeg har sett det nevnt flere steder at den legger seg langt over i sving, merkes det og ved "pen" kjøring eller bare om man er litt "aktiv"? Jeg håper på å prøve en snart så da får jeg se hvordan det føles. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.September Link til dette innlegget Svart 11.September Med god v- bunn vil skroget legge seg godt over og båten kan føles rank. Plussiden er at du kjører raua av flatbunnede flytebrygger som Bavaria og lignende så fort det blir litt sjø. Samme greia med 36` skroget, kjører fra det meste i dårlig vær. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 11.September Link til dette innlegget Svart 11.September 45 minutes ago, rutete said: merkes det og ved "pen" kjøring eller bare om man er litt "aktiv Jeg lægger ikke mærke til det ved almindelig sejlads, hvor det bare går ret frem, altså: De almindelig korrektioner af kursen giver ikke noget at bemærke. Den lægger sig lidt mod vinden, måske også mere end andre både, men det klares nemt med trimflaps. Et eller andet sted har jeg et billede, hvor man nærmest kan inspicere hele bunden, da sælger i sin tid lavede et par krappe drej. Jeg har også et billede at et svagt sving mod bagbord i ~25 knob, hvor det også kan ses den lægger sig ... bare lidt. Jeg skal finde dem frem. Sitér dette innlegget Link to post
rutete Svart 11.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September hanto1 skrev 32 minutter siden: Med god v- bunn vil skroget legge seg godt over og båten kan føles rank. Plussiden er at du kjører raua av flatbunnede flytebrygger som Bavaria og lignende så fort det blir litt sjø. Samme greia med 36` skroget, kjører fra det meste i dårlig vær. Blir spennende når jeg endelig kommer til prøvekjøring, har selv bare hatt 15 fot båt hvor bølgene fra 5+m/s vind gjorde turen ubehagelig, så at disse takler litt sjø er ett stort pluss. Har sett på 36 foteren også og liker særlig plass og løsninger i den. Må nok gi 3 fot syken (og økonomien) ett par år før det kan bli aktuelt. Og i den størrelsen og de prisene er det stort utvalg av gode alternativer. Sitér dette innlegget Link to post
rutete Svart 11.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September mthoms skrev 37 minutter siden: Jeg lægger ikke mærke til det ved almindelig sejlads, hvor det bare går ret frem, altså: De almindelig korrektioner af kursen giver ikke noget at bemærke. Den lægger sig lidt mod vinden, måske også mere end andre både, men det klares nemt med trimflaps. Et eller andet sted har jeg et billede, hvor man nærmest kan inspicere hele bunden, da sælger i sin tid lavede et par krappe drej. Jeg har også et billede at et svagt sving mod bagbord i ~25 knob, hvor det også kan ses den lægger sig ... bare lidt. Jeg skal finde dem frem. Herlig, ser frem til bilder :) Bruker du trimflaps aktivt og justerer mye under kjøring? Har det noe for seg med slike automatiske system for trimflaps? Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 11.September Link til dette innlegget Svart 11.September 19 minutes ago, rutete said: Bruker du trimflaps aktivt og justerer mye under kjøring? Aktivt og aktivt ... jeg justerer i starten af hvert ben på ruten (hvis det er nødvendigt, forstås), og det plejer at holde til næste kursænding. Kun hvis passagererne finder på at flytte sig, har jeg brug for at korrigere igen. Automatiske trimflaps har jeg absolut ingen erfaring med, beklager. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 11.September Link til dette innlegget Svart 11.September På det først billede går vi ~25knob og har et ganske,ganske let drej mod bagbord; radius er formentlig over 1000m. Billede to. Her er det ikke mig, der styrer, men sælger tilbage i 2005. Han styrer agressivt og radius er så tilpas lille, at han vil kunne gennemføre en 360 graders på de rundt 80m, som kanalen er bred netop der. Båden er i plan, så hastigheden er vel omkring 15-18knob. På det sidste billede er det igen sælger, som nu har givet mere gas, men relativt lille styreudslag. Her ville han skulle bruge et par hundrede, måske tre hundrede, meter for en 360. Sitér dette innlegget Link to post
rutete Svart 11.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September mthoms skrev for 1 time siden: På det først billede går vi ~25knob og har et ganske,ganske let drej mod bagbord; radius er formentlig over 1000m. Billede to. Her er det ikke mig, der styrer, men sælger tilbage i 2005. Han styrer agressivt og radius er så tilpas lille, at han vil kunne gennemføre en 360 graders på de rundt 80m, som kanalen er bred netop der. Båden er i plan, så hastigheden er vel omkring 15-18knob. På det sidste billede er det igen sælger, som nu har givet mere gas, men relativt lille styreudslag. Her ville han skulle bruge et par hundrede, måske tre hundrede, meter for en 360. Den legger deg endel over ja.. blir spennende å prøve selv og ikke minst se hva passasjerer og mannskap i forskjellige aldere synes. Takk for bilder 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
rutete Svart 11.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September Hva med litt mer generelt ting å se etter og passe på ved kjøp av såpass gammel båt? Alle innspill mottas med takk 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.