Frdrn Startet 11.September Link til dette innlegget Startet 11.September Hei, jeg har noen utfordringer med min dynamo, den er blitt byttet av tidligere eier og er svært lite brukt. Men den gir ikke noe turtall, og vil heller ikke lade, men noen ganger etter å ha kjørt en stund, så kan den plutselig finne på og begynne lading(men fremdeles ikke turtall). Tidligere så kunne turtall komme og gå, men nå er det helt borte. Får heller ikke ladelampe under turen eller da jeg skrur av, bortsett fra om den begynte å lade under turen. Jeg har sjekket at det ikke er noe dårlig kobling eller om noe ikke har vært tilkoblet, men jeg blir ikke klok. Har noen hatt samme problem eller har forslag til hva det kan være. Legger ved bilde av dynamo og koblingsskjema Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 11.September Link til dette innlegget Svart 11.September "dynamoen får ikke turtall", det høres da litt merkelig ut. De fleste dynamoer drives jo av en drivrem, og hvis den er på plass, så følger jo dynamoen turtallet til motoren ??! Hva med et bilde av dynamoen, riktig montert og med drivremmen på plass? Edit: "gir ikke turtall.." Det betyr kanskje "gir ikke signal til turteller?" Sitér dette innlegget Link to post
Frdrn Svart 11.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September Dynamo er festet riktig med reim og går selvfølgelig rundt som den skal. Det jeg mener er at jeg får ikke opp noe turtall i instrumentpanelet, dette signalet skal jo komme fra dynamo Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 11.September Link til dette innlegget Svart 11.September Tyder på vakkelfeil i ladelampekretsen, som gjør at du ikke får feltstrøm. Da får du heller ikke turtellersignal på W. Hvis du måler 12V på 61(D+) når tenning er på, ladelampe slukket og motor står, så tyder det på feil i selve dynamoen. Børster? Hvis du har 0V i samme situasjon så tyder det på feil før dynamo. Selve lampen? Det er en litt tynn nyere rød kabel koblet til 61 i tillegg til den originale, hva kan det være? Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 11.September Link til dette innlegget Svart 11.September På min båt, med betamarin 25 Hk, så har jeg faktisk noe av dette hver eneste gang jeg starter opp motoren. På akkurat denne motoren så er det installert 2 stk releer i startkretsen, pluss noen dioder. Dette virker slik at når turtallet på motoren er lavt, så viser turtelleren bare en tilfeldig verdi. Hvis motoren går med lavt turtall og på tomgang, så kan den kjøre i lange tider uten at turtelleren virker. Med en gang jeg øker turtallet til 1500-2000 omdreininger, så er det ett av releene som slår inn (gjetter jeg på) og da virker turtelleren. Tror at dette er normalt for akkurat denne motoren og det aktuelle motorpanelet. (Uten at jeg vet det sikkert, så antar jeg at utgangsspenningen fra dynamoen må over en viss verdi, for at turtelleren skal koble inn.) Ser at det er 1 stk rele og noen dioder i koblingsskjemaet over. Tør ikke si om det kan dreie seg om noe tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 11.September Link til dette innlegget Svart 11.September Arne2 skrev 3 minutter siden: Ser at det er 1 stk rele og noen dioder i koblingsskjemaet over. Tør ikke si om det kan dreie seg om noe tilsvarende. For meg ser det ut som at 61 er direkte forbundet med ladelampe, og W direkte til turteller. Men skjema viser ikke en helt lik dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 11.September Link til dette innlegget Svart 11.September . Skjema er ikke riktig til denne dynamoen så det bør nok ikke brukes. Dynamo på bildet er en type valeo som har påbygd batteriskille. Den har altså 2 pluss utganger( øverst og nederst) som lader og kobles til hver sitt batteri uten at batteriene er sammenkoblet. Rett og slett skilledioder. Skjema viser standard vp dynamo, men dette er litt annerledes dynamo. Riktig skjema er vel å finne et eller annet sted. Men har dette fungert før så er den vel riktig koblet. Sitér dette innlegget Link to post
Frdrn Svart 11.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September J-Å skrev 17 minutter siden: Tyder på vakkelfeil i ladelampekretsen, som gjør at du ikke får feltstrøm. Da får du heller ikke turtellersignal på W. Hvis du måler 12V på 61(D+) når tenning er på, ladelampe slukket og motor står, så tyder det på feil i selve dynamoen. Børster? Hvis du har 0V i samme situasjon så tyder det på feil før dynamo. Selve lampen? Det er en litt tynn nyere rød kabel koblet til 61 i tillegg til den originale, hva kan det være? Med motor i gang så målte jeg 12 volt til (D+), riktignok noen desimaler mindre enn hva jeg hadde på batteri. Jeg er redd for at det er dynamo som er problemet, men den er byttet av forrige eier for noen år tilbake og siden det har båten nesten ikke vært brukt, før jeg tok den over. Den nyere kabelen koblet til er vært koblet direkte til W på turteller, for å utelukke om det var dårlig kontakt i eksisterende ledningsnett, dette hjalp heller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 11.September Link til dette innlegget Svart 11.September Når dynamo roterer, så er det normalt at det er i overkant av 12V på D+. Det er jo derfor ladelampen da slukker. Men når dynamoen står og tenning er på, så skal ladelampens minusside trekkes ned av dynamoen, slik at den lyser. Du kan evt. ta av ledningen berøre gods med den, for å verifisere . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.