whisper Startet 11.September Link til dette innlegget Startet 11.September Svigerfamilien har hytte på en øy og dermed båt. Båt med motor ble kjøpt nytt i 2016/17. Suzuki 20DF. motor er om jeg ikke tar helt feil av tidlig årgang injection som det står lean burn på lokket. forhandler av pakka som er aktuell båtprodusent og har opplag og service på jolla er tildels vanskelig å føre samtale med om problemene. Derfor luftes de her. Motor er tungstartet. Må kinne lenge. Startprosedyre er åpne tanklufting, pumpe på blåsa og kjøre elstart. Kjører 5-10 sek på starter uten respons, pumper to ganger til og motor starter etter 2-3 sek til. da motor var ny startet den etter en turn som alle motorer med elektronisk tenning og innsprut. gangtid er ukjent, men sannsynligvis under 50t. Er 300m over til holmen. Pga svogers gjentagende mangel på evne til å åpne tanklufting og fylling av drivstoff av rett kvalitet er mistanken drivstoffpumpe som ikke lenger er helt bra og/eller tette filter som påstås å være byttet uten at jeg tror på det av andre grunner. inntaksfilter ser fint ut. Høytrykksfilter har jeg ikke sjekket. mistanke er primært fødepumpe. spørsmål er derfor om det er sannsynlig at den har gått på en smell av å ha sugd tanken til rosinform minst en gang i året? tilleggsinfo er at motor starter lett innen mange timer etter første start samme dag. Byttet slange i år og ny blåse på slangen hjalp om båten har ligget stille noen dager, men ikke mye. Starter fortere om jeg holder trykk på blåsa, turner motor to runder, stopper noen sekunder og starter igjen. motor har også gitt en alarmkode i to foregående år (husker ikke antall pip) ved tomgang etter kjøring på full gass. forhandler påstår alarm ikke gjenfinnes i motor og mener pipekoden ikke gir mening uten nærmere forklaring. finner situasjonen frustrerende siden jeg i praksis ikke får skrudd og feilsøkt selv som på egen båt. er det noen som kan bekrefte eller avkrefte teori om fødepumpe? Båten skal i opplag neste uke og beskjed gis til opplagsfyren for service i vinter. gleder meg til å gå over til jolla med firehestærn jeg server selv som funker året rundt. intet vondt sagt om suzuki, har en selv. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.September Link til dette innlegget Svart 12.September Jeg hadde startet med å bytte ut gammel bensin. Bensinfilteret er enkelt å sjekke. Blått filter på høyre side av motoren. Rød tynn plasslange under motoren drenerer ut gammel bensin i systemet. Har samme motor - aldri vært vanskelig å starte - men jeg har manuell start. om el start - er batteriet OK? Sitér dette innlegget Link to post
whisper Svart 12.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September Bensin er selvsagt byttet til 98. Tank er renset også. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Fredag 09:25 Link til dette innlegget Svart Fredag 09:25 Kanskje forsøke å kjøre med stengt lufting, for å se om fødepumpen fortsatt klarer å deformere tanken? Tennplugger - sjekke om de er våte etter mislykket startforsøk (før motor starter). Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart Fredag 16:59 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:59 Du må holde blæren opp mot motor når du pumper ellers får du ikke fram bensin. Det er en pil på blæren. den må peke opp når du pumper. Sitér dette innlegget Link to post
whisper Svart Fredag 19:23 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 19:23 Trenger ikke opplæring i blærekontroll, men hjelp til feilsøking. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.