Edh1 Startet Lørdag 19:53 Link til dette innlegget Startet Lørdag 19:53 Får 70 grader på min 4lha-dtp. Fra 2000 til 3300 omdreininger, samme temperatur. Har akkurat kjørt systemrens. Dette er vel litt lavt? Er det termostaten som står åpen hele veien? Hvor stor jobb er det eventuelt å skifte termostat? Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart Lørdag 20:32 Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:32 Om termostat står helt åpen ville temp vært enda lavere. Ville sjekket temperaturer på veksler og motorblokk med ir termometer. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Lørdag 20:38 Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:38 Min erfaring er at når termostater feiler så medfører dette at de åpner for tidlig og dermed gir for lav temperatur. Jeg har aldri opplevd det motsatte, at en termostat ikke har åpnet og gitt for høy temperatur. Så symptomene som beskrives kan godt skyldes en defekt termostat. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Arne2 Svart Søndag 08:08 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:08 Har aldri skiftet termostat på en Yanmar, men på en Volvo Penta, og der var det i alle fall veldig enkelt. Man skrudde opp huset og tok ut termostaten. Men når jeg tok ut termostaten, så oppdaget jeg at det var veldig mye skitt og tilgroing, både i hustet og på termostaten. Renset så det hele, og testet den gamle termostaten i kokende vann. Monterte så tingene sammen, uten å skifte til ny termostat, og da fungerte det ok. (Men jeg hadde motsatt problem, overheting.) Penta motoren var ellers også en mye mindre motor. Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart Søndag 08:35 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 08:35 Da forsøker jeg å bytte termostat. Satser på at det løser problemet (selv om jeg er usikker på om det faktisk er en feil😅) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Søndag 09:00 Link til dette innlegget Svart Søndag 09:00 Du kan teste termostaten med «kokemetoden» om du er usikket på om den er ødelagt eller ikke. Legg termostaten i en kaserolle med kaldt vann, skru på plata på komfyren og bruk steketermometeret for å følge med på temperaturen. Du ser når termostaten begynner å åpne. Instruksjonsbok eller verkstedmanual angir hva som er riktige verdier. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
KH Scand Svart Søndag 09:09 Link til dette innlegget Svart Søndag 09:09 Min yanmar 6ly2m-ste ligger også på rundt 70 grader. Tror ikke dette er helt unormalt på disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
HRH-Z Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Har du sjekket med brukermanualen om hva som er driftstemp for din motor? Yanmar-motorer har gjevnt over lavere driftstemp en feks. Volvo. 70grader høres ikke så galt ut for en Yanmar, men tar det lang tid og oppnå driftstemp? da står muligens termostaten åpen hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 14 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Jeg finner ikke noe i manualen til motoren om temperatur dessverre. Har googlet, sjekket forum, samt «snakket med» Chat GPT. De tallene jeg finner er gjerne 78 grader, noe jeg hadde på marsjfart (3100 o/min) før systemrens. Ikke sikkert det er noe feil, kan hende det nå er god gjennomstrømning av kjølevann? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.