Jump to content

Lav motortemperatur Yanmar 4lha-dtp - feil på termostat?

Edh1

Recommended Posts

Min erfaring er at når termostater feiler så medfører dette at de åpner for tidlig og dermed gir for lav temperatur. Jeg har aldri opplevd det motsatte, at en termostat ikke har åpnet og gitt for høy temperatur. 

Så symptomene som beskrives kan godt skyldes en defekt termostat. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Har aldri skiftet termostat på en Yanmar, men på en Volvo Penta, og der var det i alle fall veldig enkelt. Man skrudde opp huset og tok ut termostaten. Men når jeg tok ut termostaten, så oppdaget jeg at det var veldig mye skitt og tilgroing, både i hustet og på termostaten. Renset så det hele, og testet den gamle termostaten i kokende vann. Monterte så tingene sammen, uten å skifte til ny termostat, og da fungerte det ok. (Men jeg hadde motsatt problem, overheting.) Penta motoren var ellers også en mye mindre motor.

Du kan teste termostaten med «kokemetoden» om du er usikket på om den er ødelagt eller ikke.

Legg termostaten i en kaserolle med kaldt vann, skru på plata på komfyren og bruk steketermometeret for å følge med på temperaturen. Du ser når termostaten begynner å åpne. Instruksjonsbok eller verkstedmanual angir hva som er riktige verdier. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...