Steihy
Ryste skrev for 20 timer siden:For meg ser det ut som om 25., 26. og 27. er gode dager å reise på.
Det er for langt frem i tid i alt annet enn veldig stabile værtyper. Vi har generelt mer usikkert vær enn før, og høst er høst. Min erfaring er at du skal slite med å finne et sikkert værvindu på 3 dager i det hele tatt på den tida, før du nærmest er i det.
Noen spørsmål:
Det er ca. 260 nm. pluss landkjenninger. Marsjfart?
Må du gå hele turen i ett, eller kan den deles? Jeg mener ikke i ett, som uten nattestopp, men som tre dager i strekk.
Hva menes med "så rolig som mulig"? Det er stor forskjell på akseptabelt vær sikkerhetsmessig, og maks vær. Maks vær rundt hele, eller over alle de utsatte strekkene uten mulighet for å dele opp, da skal du ha veldig flaks på den tida.
Når jeg planlegger tur eller neste etappe, begynner jeg enkelt. Jeg liker VG appen pent.no fordi den stiller opp Yr og Storm ved siden hverandre. Dersom de er ganske enige for perioden, går jeg videre. Dersom de spriker vilt, vet jeg at været er uforutsigbart, og i realiteten ikke lar seg melde. Det er ikke noe poeng i å lure på hvem som treffer best.
Det samme gjelder om du bruker Windy. Den visualiserer bedre, men har ikke nødvendigvis bedre rådata. Gjør det samme og skift mellom alle algoritmene/modellene. Er de ganske like for perioden din, har du værmelding. Spriker de mye, har du ikke. Da er det på "se ut vinduet" nivå.
Skulle sagt litt til, men blir avbrutt.