ko-stens Startet igår klokken 10:57 Link til dette innlegget Startet igår klokken 10:57 Båten er 14,5 fot, vekta er ca 500 kg med meg, motor og annet utstyr ombord. Trollinghastigheten er på 2,6 knop i standard tomgangshastighet, mens jeg får mellom 2 og 2,2 knop i laveste trollingmode. Jeg skulle gjerne hatt et drivanker for å få ned farten mellom 0,5 og 1 knop. Tidlig i sesongen er gjerne 1,5 - 1,8 knop ideelt. Så ca 2,2 knop uten trolling mode høres kanskje bra ut, så kan jeg heller justere ned med trolling mode. Så, hvor stort (lite) drivanker bør jeg gå for? Tenker kanskje 50 cm i diameter. Ser at Boatlab har nettopp det. Kan det være nok? Aner ikke hvor mye farten kan bli redusert med et slik. Ser at Boatlab har i denne størrelsen. Det skal passe til 15 fots båt. ELLER, hva med to stk på 43 cm (det minste jeg finner i farta)? For vil ikke båten trekke en god del til den siden der drivankeret er? Siden jeg ikke har hydraulisk styring på båten, ser jeg for meg å kjempe med rattet imot avdriften, eller er det bare i mitt hode? Denne størrelsen skal for øvrig passe til båter fra 12 - 14 fot. Tenker å montere slik at ankerene havner ca der skroget slutter så det ikke er fare for å få dem i propellen. Har sett at man bør bruke drivanker fra foran på båten, og det vil vel motvirke at båten trekker mot siden, men samtidig, jeg sitter bak. Er det en del bølger har jeg ikke lyst å løpe rundt i den lille saken for å sette ut eller ta det opp. Da er det enklere, tryggere og kjappere om det er montert på siden(-e), slik at jeg bare kan slippe ut og heise opp det/dem opp fra der jeg sitter. Har ikke helt peiling på slik, for å si det pent. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart igår klokken 11:24 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:24 Drivankre gjør akkurat den jobben de skal til trolling. Monteres med et tau foran og et bak slik at de ligger langs sidene av båten. Når en ikke trenger drivankeret så drar en det opp via tauet i bakkant. Hvis du har autopilot så fungerer det helt greit med et drivanker, hvis du styrer manuelt så anbefaler jeg to drivankere. Jeg har 2 stk Lalizas 65cm diameter drivankre på min 21' Antares, men bruker bare et av dem. Så for en 15' båt bør du gå for minste modell med 50cm diameter. https://www.watski.no/lalizas-drivankerlalizas-drivanker-baater-opptil-15-fot-110AR Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart igår klokken 11:24 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:24 Syns det høres ut som et underlig problem og masse bal og problemer med å hive ut og stue bort sånt drivanker Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart igår klokken 11:29 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:29 Men så har du sannsynligvis begrenset kunnskap om trolling. Når en fisker med agnfisk og tidlig i sesongen så må hastigheten ned til under to knop, mange vil ned til 1.5 knop med agnfisk. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart igår klokken 11:34 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:34 Ville laget en hanefor på 3-4 m med en blåse så den ikke synker, sette den ut fra en side og fesre den andre enden av hanefoten på den anddre siden når du har satt ut driv ankret, da får du drivankret i senter. Det heter vel at 20% av lina skal være kjetting, ville testet ut med et lodd på drivankret i stede. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Big Horn Svart igår klokken 11:49 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:49 Setter man et drivanker i en kort hanefot en meter eller så bak propellen, midt i propellstrømmen vil jeg tro man får enda bedre effekt. Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 18 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18 timer siden abbor skrev for 6 timer siden: Drivankre gjør akkurat den jobben de skal til trolling. Monteres med et tau foran og et bak slik at de ligger langs sidene av båten. Når en ikke trenger drivankeret så drar en det opp via tauet i bakkant. Hvis du har autopilot så fungerer det helt greit med et drivanker, hvis du styrer manuelt så anbefaler jeg to drivankere. Jeg har 2 stk Lalizas 65cm diameter drivankre på min 21' Antares, men bruker bare et av dem. Så for en 15' båt bør du gå for minste modell med 50cm diameter. https://www.watski.no/lalizas-drivankerlalizas-drivanker-baater-opptil-15-fot-110AR Takk! Dette var oppklarende. Da setter jeg på to små, så får jeg evt redusere på det om det skulle bli nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.