Nordam Startet 16 timer siden Link til dette innlegget Startet 16 timer siden Jeg har en seilbåt med innenbords dieselmotor, (Lombardini LDW702 M, 18 hp). Motoren starter uten problemer, og går fint på tomgang, inkludert på høyt turtall, men når jeg setter i gir stopper den ganske raskt (i løpet av få sekunder). Jeg har fulgt med på akslingen, og jeg ser at når jeg skyver gasshendelen frem (eller tilbake) så øker turtallet først, så kobler giret inn, og akslingen roterer, men så er det som om motoren mister kraft og stopper etter et par sekunder. Ligger i fortøyningene når jeg tester dette. Samme både forover og bakover. Har hatt dette problemet av og på de siste årene. I 2021 var det en mekaniker som mente det hørtes ut som tett dieselfilter, så jeg byttet begge filterne (Separ forfilter i vannutskiller og sånn filter i metallkopp som sitter på motoren). Det løste problemet den gangen. Etter det fant jeg ut at det var litt svart vann og grums i dieseltanken, og den var vanskelig å tømme skikkelig, så jeg byttet tank i 2023. Båten fungerte fint i fjor og tidligere i år, men så har den blitt liggende ubrukt i sommer. Nå har jeg nettopp byttet begge dieselfilterne, men problemet er tilbake. Eksosalbuen (den som blander eksos og kjølevannet) er ny i fjor, så den burde ikke være tett på noe vis. Noen forslag til hva dette kan skyldes? Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Har du prøvd å undersøke om du kan ha det samme problem som sist, med vann og grums i tanken? Dersom problemet oppstod første gang pga utett tankpåfylling som slipper inn regnvann, kan jo det problemet ha blitt videreført, selv om du skiftet tanken. Hvis du har tappekran på tanken, så ville jeg ha prøvd den, for å se om det er vann i dieselen. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Er tomgangsturtallet korrekt? Er det for lavt kan motoren kveles når gearet koples inn. Mistenker du dieseltrøbbel, så prøv med ekstern tank med fall ned til motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden På mine Yanmar 18-hestarar koksar det seg litt innanfor eksosbendet. Det medfører at eksosen må gå gjennom ein trangare passasje før eksosen går inn i eksosbendet. Kvar gang eg skiftar eksosbend plar eg bruka skrujern og hammar til å meisla bort det verste. Dette har eg gjort ca. tre gangar på kvar motor på 21 år. Det har aldri vore så tett at det har vore merkbart på motorgangen. Eg hadde òg sjekka luftfilteret. Ein enkel måte er å ta ut luftfilteret, og køyra motoren med motorluka oppe. Dersom motoren har eit filter av skumplast kan bitar av skumplasten gjer at motoren får for lite luft. Det skjedde med meg ein gang. Motoren gjekk fint, men hadde ikkje kraft. Då kom det òg sot ut eksosen. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Nordam Svart 1 time siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1 time siden Takk for mange forslag, her er noen svar: Jeg har ikke koblet den nye dieseltanken på den eksterne fylleslangen, jeg fyller gjennom et skrulokk, og hele tanken ligger tildekket under benken på den ene siden, så jeg er ganske sikker på at det ikke er vann i dieselen. Ser heller ingenting i vannutskilleren (Separ forfilter og utskiller med glassbolle). Jeg tenkte på det med tomgangsturtallet, men usikker på hva som er riktig. Et tilleggsproblem er at turtelleren ikke funker. Jeg hører dog at turtallet går opp før giret kobler inn, når jeg fører gasshendelen langsomt forover, og jeg synes ikke det høres unormalt lavt ut. Dieseltanken er montert over motoren, så det er litt fall. Kan sjekke luftfilteret. Ellers, kan det være noe med regulatoren ("governor" på engelsk, usikker på hva det heter på norsk), den som sørger for at dieseltilførselen økes hvis turtallet blir for lavt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 43 minutter siden Link til dette innlegget Svart 43 minutter siden Nordam skrev 28 minutter siden: Ellers, kan det være noe med regulatoren ("governor" på engelsk, usikker på hva det heter på norsk), den som sørger for at dieseltilførselen økes hvis turtallet blir for lavt? Det kan det godt være ja. Om den går litt tregt så vil den ikke justere opp dieselmengden når turtallet dropper pga belastning. Se om den lar seg rengjøre/smøre opp på noe vis. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 31 minutter siden Link til dette innlegget Svart 31 minutter siden Typisk at motoren får for lite mat når den møter last: Luft i diesel (sett inn en gjennomsiktig slange på diesel retur og se etter luftbobler) Tett(e) dieselfilter(e) Feil på dieselpumpe lavtrykk (kanskje) Feil på diesel høytrykk pumpe (tviler på det) Dyser (ikke veldig sannsynlig) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.