Jump to content

Er (seil-)båtlivet i ferd med å bli en gubbegreie?

Kjetil-Fenix

Recommended Posts

Arne2 skrev for 6 timer siden:

Den største kostnaden med å ha båt, er vel lett å glemme vekk, det er jo kapitalkostnaden, hvis man har en litt større og dyrere båt. Hvis man hr en båt til 1 mill, så blir jo kapitalkostnaden, noe slik som ca 4-5.000,- pr mnd enten man tar pengene i fra sparekonto eller låner beløpet. En annen ting som koster, det er jo forsikring, og jo dyrere båt, desto dyrere forsikring. Inklusive forsikring, så er man vel raskt oppe i 6.000,- pr mnd i kapitalkostnad (?!)

I tillegg til kapitalkostnadene så kommer jo driftsutgiftene, som følge av, leie av båtplass, årlig tur på land, drivstoff og generelt vedlikehold. Driftsutgiftene vil nok kunne variere ganske mye fra båt til båt, men med en båt som er i generelt god stand, så blir jo ikke dette veldig dyrt.

Med gammel båt i forholdsvis god stand, så regner jeg vel med ca, ca 2.000,- pr mnd i samlet kostnad pr mnd. Når man har blitt litt "gammel og grå" så har man jo saktens råd til det, men den gang man var ung, så var vel fokus mer på å få endene til å møtes, pluss selvfølgelig alt det man kastet bort av penger på bil. Den gang så var jo liksom ikke båt eller seilbåt det nærmeste å fokusere.

En annen faktor å ta med i regnskapet, det er jo hva man ville brukt av penger, i stedet for til båten, gjennom andre alternative aktiviteter i det samme tidsrommet som man brukte til båt, for eksempel til ferieturer og slikt. Hvis man er ung, så kan man jo for eksempel også ha muligheten til å bo i båt, mens man studerer. Tar man så med alle innsparinger så kan det jo være at båtholdet ikke lengre er "kostbart", men at det går med overskudd. 

Skulle jeg ha levd livet om igjen, så hadde jeg faktisk startet med seilbåt mye tidligere, og så hadde jeg vært "båtboer" og fått finansiert båten i løpet av studietiden. Er man ung og erstatter "husleie" og "bilhold" med "båthold", da er man jo kanskje raskt over i noe som gir overskudd.

Når det gjelder Bavaria, så synes jeg løsningen med seilbåtdrev og spaderor, ser litt "skremmende" ut, men bortsett ifra det så gir jo Bavaria, en utrolig flott "leilighet eller hytte på vannet". Bortsett i fra disse to dyre komponentene, så ser den jo ellers ut til å være forholdsvis enkel å vedlikeholde. Kunne faktisk veldig godt ha tenkt meg en slik, om jeg skulle gått litt opp i månedlig og årlig kostnad.

Blir for kjedelig å ha med kapitalkostnaden. Da kan man jo ikke gjøre noe annet i livet enn å ha penger på konto da. Tenk på kapitalkostnaden på kjøp av mat. Burde heller hatt pengene på konto enn å spise.....:undrer:

8 minutes ago, Gullfisk said:

Blir for kjedelig å ha med kapitalkostnaden. Da kan man jo ikke gjøre noe annet i livet enn å ha penger på konto da.

Hvis man tar kapitalkostnaden med i betrakting, og legger vekt på den, så kan man jo ikke gjøre noe annet enn å selge boligen og bilen og bosette seg i en båt. Man får en ganske bra båt for 1 mill og leie av båtplass for 1000,- pr mnd, men hvor mye bolig (i sentrale strøk) får man for samme prisen?

Mener at mange unge, for eksempel studenter med fordel kunne oppdage dette.

En bolig som man eier, kan nok også stige i verdi, men innbetalt husleie vil nok vanligvis ikke gi så mye framtidig avkastning. Kjente båtmerker, som Bavaria ligger mye på noenlunde konstant verdi, med en langsom reduksjon i verdi,  mens "gammel båt i god stand" kan holde seg på stort sett samme verdi.

Det med kapitalkostnader har jeg aldri skjønt bæret av, og det har jeg heller ikke nå tenkt å forstå. Så lenge det er penger igjen før utbetaling av  lønning/trygd, er jeg fornøyd. Og så er det jo greit med en buffert på en høyrentekonto.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 20 minutter siden:

Det med kapitalkostnader har jeg aldri skjønt bæret av, og det har jeg heller ikke nå tenkt å forstå. Så lenge det er penger igjen før utbetaling av  lønning/trygd, er jeg fornøyd. Og så er det jo greit med en buffert på en høyrentekonto.

Kapitalkostnader er de imaginære pengene du kunne tjent om du hadde satset pengene som går til kjøpet og drift av båten din inn i fond eller annen rentebærende innretning, og som du kan tenke på etter et kjedelig liv når du ligger i penalet på vei inn i ommen. Vi er heller av den oppfatning at penger er noe man bruker for å kunne ha det greit før man kommer til penal-alderen. Vi har fremdeles en del kostbare greier å oppleve før vi kommer så langt, ikke sant?

3 hours ago, Gullfisk said:

Da kan man jo ikke gjøre noe annet i livet enn å ha penger på konto da.

Nå beveger vi oss raskt utenfor trådtema, men det er lite lønnsomt å ha penger på konto.  Rentene på en normal brukskonto er vel lavere enn inflasjonen, på en høyrentekonto er den sikkert litt høyere - men rentene skal det skattes på, så da kommer man vel omtrent på nivå med inflasjonen allikevel.  Når man begynner å få riktig mye penger på kontoen må man i tillegg betale formueskatt.  Har man riktig mye penger på konto risikerer man at ikke hele beløpet er dekket av bankenes sikringsfond.  Selv om det finnes et slikt garantifond, så er det ikke uendelig stort, og det er andre risiki også med å ha penger på konto, eksempelvis dersom kroneverdien plutselig skulle falle mye.  Det beste er nok å drikke opp pengene før skattefuten tar dem :p

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

50 minutes ago, Lars H. said:

Det med kapitalkostnader har jeg aldri skjønt bæret av, og det har jeg heller ikke nå tenkt å forstå.

Det er jo ikke helt uvanlig at folk tar opp lån for å finansiere ny båt.  Da har man en reell og ikke imaginær "kapitalkostnad" som man kan forholde seg til.

Så har jo mange også huslån, billån, studielån eller andre lån.  Alle disse lånene har renter.  Hvis alternativet til å kjøpe båt er å betale ned på boliglånet, så har man også en ekte kapitalkostnad som man kan regne på.

Man kunne også investert pengene i akser og kanskje tjent mer enn renten på lånet - men da er man over på hypotetiske og imaginære "kostnader" i form av "tapt hypotetiskk inntekt".  Aksjer går både opp og ned, det er ikke gitt at man tjener mer på aksjer enn på å betale ned lån.

... og som jeg skrev i innlegget over, selv om man tar opp lån på båten og har en høyst målbar kaptilkostnad ifbm dette lånet, så kanhende denne kostnaden forsvinner når man tar høyde for ting som skattefradrag og inflasjon.  Dermed er det kanskje like greit å ikke tenke så mye over kapitalkostnad t :-)

Sidan denne tråden allereie langt ut på viddene så supplerer eg med at så snart ungane er ute av redet så selger eg alt av hus og eigendommar og lever resten av livet på svai en plass det er varmt.

Berre sende flybillettar til ungane når en vil ha besøk:-)

Så lenge en ikkje ender opp med livet til han i den filmen her - kan anbefalast - den er verkeleg bra!

Hulda skrev 25 minutter siden:

Kapitalkostnader er de imaginære pengene du kunne tjent om du hadde satset pengene som går til kjøpet og drift av båten din inn i fond eller annen rentebærende innretning, og som du kan tenke på etter et kjedelig liv når du ligger i penalet på vei inn i ommen. Vi er heller av den oppfatning at penger er noe man bruker for å kunne ha det greit før man kommer til penal-alderen. Vi har fremdeles en del kostbare greier å oppleve før vi kommer så langt, ikke sant?

Jeg er vel stort sett enig med deg. Jeg satset en gang litt penger, rundt 100.000 i aksjer/fond, men så kom Gulf-krigen og jeg satt igjen med 30.000. Den forskjellen kunne jeg brukt til båtliv og annet gøy! Nå er "millionen !"#¤" godt plassert i høyrentekonto. Det er greit med litt kapital  før penal-alderen som bare kommer nærmere og nærmere og . . . . . . Om ikke lenge er det tid for å få båten på land, og da er det greit å ha litt ibakbånd til å betale det.

Men tilbake til trådtitelen: Mellom mai og midtsommer ser vi kun andre gråhårede. Etter midten av august er det tilbake med oss med lite lyst hår. I mellomtiden kryr det av unger i gjestehavnene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

3 hours ago, Lars H. said:

Det med kapitalkostnader har jeg aldri skjønt bæret av, og det har jeg heller ikke nå tenkt å forstå.

Kapitalinntekt eller kapitalkostnad, det betyr jo bare at det enten finnes et tillegg eller et fratrekk i lønna i fra Statens Pensjonskasse. For eksempel 5 eller 10 tusen opp eller ned, pr mnd.

Hvis du for eksempel selger Trudelutt og kjøper en dyr og fin nok båt, så kan det bli nødvendig å kansellere alle framtidige turer langs svenskekysten. Når 100% av utgiftene går til kapitalkostnad, og ingen ting til drift, da har man optimalisert mot en størst og flottest mulig båt.

I havna der min båt ligger, så ligger da de båtene til mange milloner stort sett i havn, mens de båtene som er ute til stadighet, det er jo typisk 30 fotere i fra 80 tallet. 

Arne2 skrev for 3 timer siden:

I havna der min båt ligger, så ligger da de båtene til mange milloner stort sett i havn, mens de båtene som er ute til stadighet, det er jo typisk 30 fotere i fra 80 tallet. 

Jøss, du følger jammen nøye med, selv når du er stadig ute med egen 80 talls båt:undrer::glimter:  

Tenker det er greit å ikke ha dyrere båt enn at man har råd til at den blir verdt kr0, uten å miste hjem og nattesøvn. 
Skjønner godt at unge ikke kan/vil prioritere båtliv med de bo og levekostnadene som er i dag. 

23 minutes ago, Gullfisk said:

Jøss, du følger jammen nøye med, selv når du er stadig ute med egen 80 talls båt:undrer::glimter:  

Man snakker da med folk, opp gjennom årene, og en grunn som også oppgis det er at store båter krever mannskap og litt mer organisering.

6 hours ago, Schjell said:

Så lenge en ikkje ender opp med livet til han i den filmen her - kan anbefalast - den er verkeleg bra!

Ser at denne filmen faktisk ser ut til å være basert på en sann historie. Interessant.

For min del så var interessen for seilbåter noe som først meldte seg når jeg begynte å nærme meg pensjonsalder, og jeg ser i ettertid, at den med fordel kunne ha meldt seg noe tidligere.

For min del så ble en mer passende løsning å velge akkurat motsatt av denne personen i filmen. Jeg er hjemme i Norge og seiler langs kysten der, når det er pent vær om sommeren, og så bruker jeg fly og tilsvarende transportmidler til å reise rundt i verden gjennom resten av året, når det er kaldt i Norge.

Hvis det ligger en kapitalbesparelse i å nøye seg med gammel båt på for eksempel 50.000,- pr år, så betyr jo det at det er 50.000,- til overs, hvert år, som kan brukes til å øke reisebudsjettet, slik at jeg kan komme meg dit som man måtte ønske, og hjem til Norge, når det er behov for det. Man kan ikke bruke de samme pengene to ganger, uansett hvilket navn man setter på forbruket.

Det koster å ha båt. Det kommer vi ikke unna. Vi byttet fra Agder 840 med 165 Yanmar til Saga 315 med VP D4-300.  Dette medfører større kostnader for gjestehavner, drivstoff, vinteropplag, service på motor (5000 per år  selv om jeg gjør det selv), o.s.v.

Og...hvorfor vil vi dette? Kun prioriteringer !  Vi har ikke kjøpt el-bil til 700.000, men kjører bil fra 2017. 

Jeg tror ikke "de unge" vil prioritere båt. Interessen kan være der, men andre ting prioriteres.

Jeg var heldig og fikk stå i rorhuset og være styrmann med tilsyn fra 10års alderen. Lukt av olje og diesel og ofte dårlig vær på Finnmarkskysten. Og jeg gledet meg alltid når jeg kom på sjøen. Båtinteressen ble tent.

Blir ikke det samme med PC spill, nettbrett og telefon som ser ut til å være svært viktig for de som vokser opp i dag. Eller?

42 minutes ago, El barco de Sol said:

Blir ikke det samme med PC spill, nettbrett og telefon som ser ut til å være svært viktig for de som vokser opp i dag. Eller?

Jeg har jo selv vokst opp med PC-spill, jeg forstår nå min mor litt bedre i hennes bekymringer om at jeg satt for mye ved PC'en i barndommen min og ungdomstiden.  Allikevel. Det er tidvis helt utrolig ... jeg har opplevd at vi har vært ute og seilt i flere døgn uten å ankre opp eller besøke gjestehavn, og når vi endelig har fått lagt til i en gjestehavn og ivrer etter å komme i land ... så nekter barna plent å komme ut av båten, de sitter der med hver sin enhet.

Jeg er vokst opp i seilbåt fra 8-årsalderen. Egentlig har utviklingen av båtene gått veldig sakte. Faren min prøvde seg som forhandler av seilbåter og i en periode hadde vi en 38-foter (demobåt) som vi brukte. Forskjellene i komfort i forhold til dagens båter er

- mindre toalett uten dusj

- ikke varmt vann

- ikke elektrisk kjøleboks

- dårligere eller ingen autopilot

- ingen rulleseil; gammeldagse kroker var det som gjalt

- mindre volum, men mer stueplass

- Ingen Gps. Papirkart, passer, blyant kombinert med kikkert fungerte. 

- motoren var mindre i forhold til båtens størrelse

Alt i alt var båtene veldig komfortable da òg.

Båten hadde en salgspris på 500 000,- Regn gjerne om til dagens penger.

Det var regattaseiling en gang i uken pluss helger i sesongen.

Dette var ca 1985, så vi kan ikke si at utviklingen har vært formidabel. De siste ca 15 årene er de nye båtene lagt opp til at alt skal styres av rormannen. Alle fall og skjøter er trukket tilbake dit, og det fører til endel forskjeller. I 1985 måtte hele familien delta når vi skulle seile, min oppgave var bla å montere fokka med kroker, fall og skjøter. Og vi måtte samarbeide for å heise seil. Siden autopilot var sjelden vare eller dårlig kvalitet måtte alle lære å styre. Vinsjene var ikke selvskjøtende engang så man burde være to for å stramme fall og skjøter. Resultatet var at vi lærte  å seile. Det er jeg glad for i dag. Nå styrer Far hele greia mens barna spiller på Ipad'en. Det blir ingen rekruttering av dette. Regattaseiling driver man neppe med. Det er jo fali`.  Derfor ser vi drøssevis med seilbåteiere som ikke kan seile i dag. Før i tiden kunne de som hadde seilbåt seile.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg har ungdom på besøk nå, turister på haiketur.  Haiking var veldig vanlig før i tiden, men nå er det sjeldnere og sjeldnere mellom hver gang man møter på folk som vifter med tommelen.  Det som overrasket mest var opplysningen om at de eneste som stoppet var gubber på 50 år og oppover - så når min generasjon er dødd ut, så er det ikke lengre håp om å få haik.

Hva har dette med seilbåtlivet å gjøre?  Vel, kanskje poenget her er at ungdommen nå for tiden sitter hjemme med tiktok i stedet for å bevege seg ut i verden, enten det skjer med seilbåt, haiking eller andre måter.

Tror 90% av dette kan forklares med tre ting:

1: Økonomi:

Unge må nærmest maksimere lånet for å få bolig. De fleste vi kjenner sliter med det til godt inne i 40-årene. Da er det lite fristende (og ofte umulig) å dra på seg ekstra lån og løpende utgifter. 
Motsatt - og jeg vet det ikke gjelder alle, og har stor medfølelse med de det ikke gjelder - har eldre det bedre økonomisk enn noen gang før. Spesielt sitter de nærmest gjeldsfrie i boliger som har mangedoblet seg i verdi. De er heldigvis også langt friskere enn før. Båtlivet er både fristende og sunt, og derfor er det utdelt positivt at flere får seg båt. 

2: tid. Blant dagens unge jobber nesten alltid begge to fulltid, i alle fall blant de som har råd til båt, med mindre de er steinrike eller en av partene jobber døgnet rundt. Det er mindre ønske om å ta på seg ekstra ansvar, men man vil heller bare reise bort. 

3: Mindre praktiske evner og mindre komfortable med ansvar. Flere av dagens yngre (jeg regner meg fortsatt i den gruppen) får dessverre ikke samme mestringsfølelse og glede av å eie og ta vare på og ansvar for ting som de eldre fikk. De har heller ikke de praktiske evnene til å gjøre reparasjoner selv slik de eldre hadde når de var yngre.

merk: Alt dette er trender, og det er mange unntak. Spørsmålet var ikke «hvorfor er det ingen unge på sjøen», men «hvorfor er trenden at flere eldre og færre yngre…» 

Havelle skrev 1 time siden:

1: Økonomi:

Unge må nærmest maksimere lånet for å få bolig. De fleste vi kjenner sliter med det til godt inne i 40-årene. Da er det lite fristende (og ofte umulig) å dra på seg ekstra lån og løpende utgifter. 

Tror nok dette er den aller viktigste grunnen. Det er dyrt med båt.. Samtidig er det jo båtsesong bare 6-7 mnd  av året i store deler av landet. (Joda, vet det er flere helårsbåtfolk her inne, men det er nok et lite mindretall (: )

Mange vil nok også prioritere hytte fremfor båt.

Det er totalt 1 mill båter, 500.000 hytter og 60.000 bobiler så da har jo veldig mange familier tilgang på fritids stuff i en eller annen form.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Blouberg skrev 27 minutter siden:

Tror nok dette er den aller viktigste grunnen. Det er dyrt med båt.. Samtidig er det jo båtsesong bare 6-7 mnd  av året i store deler av landet. (Joda, vet det er flere helårsbåtfolk her inne, men det er nok et lite mindretall (: )

Mange vil nok også prioritere hytte fremfor båt.

Det er totalt 1 mill båter, 500.000 hytter og 60.000 bobiler så da har jo veldig mange familier tilgang på fritids stuff i en eller annen form.

For mange så er vel båtsesong mai-august. Ikke mange familier du ser utpå i April og September.  Ja klart det er noen, men det er ikke mange i forhold til antall båter som ligger i havnene rund om.

Jeg synes ikke båtlivet er så dyrt. Kjøpte båten for 34 år siden for kr. 330 000. Det er vel kanskje det jeg kan få for den hvis jeg skulle selge den idag. Dermed ingen avskrivning. Men jeg er bare 81 år gammel. Så det er forhåpentligvis mange år til det er aktuelt. Ligger i båtforeninghavn med årlige utgifter på under kr. 5000 pluss opptak og utsett til kr. 2000. Men jeg har jo spandert både elektrisk ankerwinch forut og akter, baugpropell, radar, nytt storseil, ny fokk, ny VHF-radio, nytt ekkolodd, AIS transceiver, sprayhood 3 ganger og kanskje noe jeg ikke kommer på i farten. I tillegg tar jeg motoren (Volvo 2003) med meg hjem ca. hvert 10. år og steller litt med den (f.eks. sliper ventiler). Så motoren er nesten evigvarende. Så det har jo blitt noen kroner. Men jeg gjør alt arbeid med båten selv (ikke sydd seil, men har sydd sprayhood en gang). Det har aldri vært noen fagfolk ombord. Motoren bruker ca. 1,5 liter pr. time og den går jo bare når det ikke er seilvind, så det blir det jo ikke så mange kronene av. Føler meg for gammel til å ligge i gjestehavn, så ferieturene blir ganske billige. Som sagt, det behøver ikke å bli veldig dyrt å ha båt.

Eivind

Vi har råd til relativt dyr båt, men har med fire små barn ikke tid nok til å forsvare investeringen. Vi har også hytte på fjellet, men denne kan lett finansieres ved utleie og da trenger vi ikke å forsvare like mye bruk som en dyr båt. En annen ting er jo økonomien i det. Hytta vi kjøpte for 3 millioner i 2019 går nå for nærmere 4,5 millioner. En båt til samme sum har i beste fall holdt verdien sånn noenlunde. Men det blir nok stor båt en gang - men da må det settes av tid nok til å bruke den, og gjerne også en langtur nordover på 2-3 måneder. 

Lars H. skrev On 17.9.2025 at 16.22:

Jeg er vel stort sett enig med deg. Jeg satset en gang litt penger, rundt 100.000 i aksjer/fond, men så kom Gulf-krigen og jeg satt igjen med 30.000.

Jeg gjorde det samme, men hadde Flaks og satset på Hydroaksjer har sttet stille i båten og ikke brydd meg om nedturer,'bare sett at utbytte render inn og aksjeneynglet værre enn kaniner..

image.png.8c4f1d927be08964c82c7014648171a8.png

Lars H. skrev On 17.9.2025 at 16.22:

Men tilbake til trådtitelen: Mellom mai og midtsommer ser vi kun andre gråhårede. Etter midten av august er det tilbake med oss med lite lyst hår. I mellomtiden kryr det av unger i gjestehavnene.

Har registrert det samme det blir mindre og raskere båter, tydeligvie vannsport og dagsturer er det

ungene vil ha..

eivindch skrev for 2 timer siden:

eg synes ikke båtlivet er så dyrt. Kjøpte båten for 34 år siden for kr. 330 000. Det er vel kanskje det jeg kan få for den hvis jeg skulle selge den idag. Dermed ingen avskrivning. Men jeg er bare 81 år gammel.

Enig i det,men det er sikkert forde de har kommet inn på båtkontoen av seg selv.  Byttet bort Marex770 Holiday  og fikk en Motiva  39 motorseiler og penger tilovers i 1987. 

Gjorde en storfeil la taeakdekk var fint i vel 30 år. .Ankervinsj, baugppropell  byttet autopilot, la inn septik tank, ny ankervivsj. så utbytte har  holdt båt prosjektet i balangst. solgte radaren til en fislebåt. aldri forstått radar i en fritidsbåt, har en det så travelt er en logestikken feil.

Har altid plan B hvis tåka ramler ned noe som har hent et par gange ankret og sett  og hørt Ulvene ute i leia i 20-30 knop. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Er selv 31år og holdt på med båt hele livet! Har knapt nok noen venner som selv driver med båt og prioriterer dette! Det blir nok for dyrt og bort prioriteres av hensyn til hus, bil og ferie! Nå ser jeg også at fra 2027 blir det noen klimakvoter som kan sende drivstoff prisene til himmels! Er redd dette er i ferd med å bli en for dyr hobby for "folk" flest.

<p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30.

Evenb skrev 1 time siden:

Er selv 31år og holdt på med båt hele livet! Har knapt nok noen venner som selv driver med båt og prioriterer dette! Det blir nok for dyrt og bort prioriteres av hensyn til hus, bil og ferie! Nå ser jeg også at fra 2027 blir det noen klimakvoter som kan sende drivstoff prisene til himmels! Er redd dette er i ferd med å bli en for dyr hobby for "folk" flest.

Det var veldig deilig i sommer med en 15 foter med 50 hk. Ingen bekymringer mtp drivstoffpriser og utgifter. Stort sett bare glede. Men den er jo liten da, og mange begrensninger i litt dårlig vær. 

men etter 4 båtløse sommere var det befriende å komme seg på sjøen. 

skal vi ha større båt må vi fort ut med 75000kr i innskudd i båthavn+10000 i året, i tillegg til å kjøpe båten. Med huslån, unger, fotball, håndball, andre ferier osv er det kanskje ikke verdt det. 
for meg, utvilsomt, men usikker på om hele familien er enig. 

tipper det blir en enkel båt på rundt 20 fot, selv om jeg egentlig ønsker større. Får ta det når jeg blir eldre. Ikke blitt 40 enda så har god tid.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...