Havelle Svart 25.September Link til dette innlegget Svart 25.September eivindch skrev for 15 timer siden: Jeg synes ikke båtlivet er så dyrt. Kjøpte båten for 34 år siden for kr. 330 000. Det er vel kanskje det jeg kan få for den hvis jeg skulle selge den idag. Dermed ingen avskrivning. Men jeg er bare 81 år gammel. Så det er forhåpentligvis mange år til det er aktuelt. Ligger i båtforeninghavn med årlige utgifter på under kr. 5000 pluss opptak og utsett til kr. 2000. Men jeg har jo spandert både elektrisk ankerwinch forut og akter, baugpropell, radar, nytt storseil, ny fokk, ny VHF-radio, nytt ekkolodd, AIS transceiver, sprayhood 3 ganger og kanskje noe jeg ikke kommer på i farten. I tillegg tar jeg motoren (Volvo 2003) med meg hjem ca. hvert 10. år og steller litt med den (f.eks. sliper ventiler). Så motoren er nesten evigvarende. Så det har jo blitt noen kroner. Men jeg gjør alt arbeid med båten selv (ikke sydd seil, men har sydd sprayhood en gang). Det har aldri vært noen fagfolk ombord. Motoren bruker ca. 1,5 liter pr. time og den går jo bare når det ikke er seilvind, så det blir det jo ikke så mange kronene av. Føler meg for gammel til å ligge i gjestehavn, så ferieturene blir ganske billige. Som sagt, det behøver ikke å bli veldig dyrt å ha båt. Eivind Gode poenger, samtidig så er jeg litt usikker på om det du beskriver er hele bildet. Du har åpenbart mye kunnskap og erfaring, og tilgang til verktøy og plass, så å for eksempel vedlikeholde motoren er for deg relativt billig. Men det er kostbart å tilegne seg din kunnskap, og mange har antagelig aldri evnene til å nå ditt nivå. For en familie med små barn i en leilighet i Oslo, som ikke nødvendigvis engang har råd til egen bil, så er det også umulig å frakte motoren og oppbevare den hjemme - selv om de hadde hatt kunnskapen. Og selv om de har bil og hus så har nye hus i dag ofte verken verktøybod eller garasje - jeg forstår ikke at noen ønsker å ha det slik, derfor har vi kjøpt eldre hus, men det er realiteten for mange. Og selv om man skulle ha plass: Verktøyet man trenger er jo heller ikke billig. Til det kommer tid. Det er også en stor kostnad, og grunnen til at vi til slutt så oss nødt til å selge vår kjære seilbåt. Etter at jobb, pendling og barn har fått sin tilmålte tid, så har vi ca. 2-3 timer hver dag som skal brukes på rydding, vedlikehold av hus, egentid, samværstid, ta vare på foreldre som trenger hjelp, møter i skole og barnehage og trening. Vi hadde som nevnt tidligere større seilbåt, opptak og utsett var uberegnlige saker og skjedde sjelden når vi var lovet, med det resultatet at vi var tvunget til å ta en dags fri både vår og høst. Det er også en vesentlig "kostnad" for alle i jobbalder, men spesielt for barnefamilier. Mesteparten av dette er overkommelig, men det er en del av forklaringen på hvorfor mange utsetter det å få seg båt til småbarnslivet er ferdig, og bidrar til at det blir en "gubbegreie". Og så kommer det til båtforening og opp og uttak: Båtforeninger er relativt billige, men det er gjerne 5-15 års ventetid før man får plass. Mange er ikke i en posisjon til å kunne tenke på båt før de er godt over 30, hvis de da ikke har et medlemskap de kan arve eller er en av de få som har hatt både fornuft og penger å avse til å melde seg inn i en båtforening tidlig, kan de gjerne være nærmere 50 før de får mulighet til plass. Så du har helt rett i at båtlivet kan være relativt overkommelig. Men det krever kunnskap, ressurser og tid - og "den moderne småbarnsfamilien" har lite av det. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.September Link til dette innlegget Svart 26.September Det handler om prioriteter. Jeg var med i et båtmiljø i Bestumkilen på 60-tallet. Doryer ble hentet inn. Skruer, spiker og kryssfinnér ble til lystbåter. Det var ikke nødvendig med strøm. Jeg tror ikke en eneste bodde i noe annet enn en vanlig leilighet. Vi flyttet til Son i rekkehus med kjeller. Det skulle bli verksted. Vi var snaut 30 år. Nytt båtmiljø. De fleste hadde jobb i Oslo, barn i barnehagen til 2000/mnd pr barn. Balett, skirenn, skøyter, fotball, speidern, you name it. Tog til jobben, minst 3 km uten buss til Sonsveien stasjon. Ett spor med vanvittige forsinkelser. De som hadde jobb på vestkanten tok tog til Oslo S, jogget til Vestbanestasjonen og tog videre. Vi hadde med vår vadbåt fra Oslo. To kompiser kjøpte skøyteskrog (plast) ved Kr.sand (selvstøp), minst tre støpte seg Hero 101, så hadde vi 'Smiling-gjengen'. Pluss noen til. Til sammen var det vel rundt 20 personer i lille Son som bygget og innredet båt. De fleste hadde ikke verksted i kjelleren, slik som jeg. Men det ble båter av det, og de fleste flyter nok enda. Selv om kun det er kun et par Smilinger igjen i Son. Vår 'Sylfiden' ble solgt til Tromsø. Vår 'Caroline' ble solgt til Oslo. Skøyta til den ene kompisen gikk til Porsgrunn, den andre ble bobåt på Vestlandet. Poenget er at dette greide vi med småbarn, lang reisevei, begge i jobb, for store lån og vanvittige utgifter. Det var rett og slett en annen tid med andre prioriteter. Halvfabrikater er vel, grunnet regelverket, ikke lenger en markedsmessig mulighet. Det er vel heller ikke mange plasser man kan stå og bygge båt. I Son er det i hvert fall umulig. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 26.September Link til dette innlegget Svart 26.September 11 hours ago, Evenb said: ... hus, bil og ferie! Det handler egentlig veldig mye om prioritering. Har man seilbåt, så har man også bolig, transportmuligheter og feriemuligheter :) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Code0 Svart 26.September Link til dette innlegget Svart 26.September jeg har ikke lest hele tråden, så mulig det allerede er nevnt. Jeg ser mange som kjøper seg seilbåt i voksen alder, uten tidligere erfaring. Så selger de igjen året etter. Når du ikke kan seile, og må ha 40 fot pga ståhøyde, bysseplass, baderom osv, så mister man litt lysta etter første solgangsbris med 11 m/s og full seilføring. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 26.September Link til dette innlegget Svart 26.September tobixen skrev 54 minutter siden: Det handler egentlig veldig mye om prioritering. Har man seilbåt, så har man også bolig, transportmuligheter og feriemuligheter :) ja 3 ukers sommerferie i året for en aktiv barnefamilie med 2 onger i aktiv alder. Så skal gutten plutselig til Danacup eller annen cup. Da røyk ene uken av ferien, samt et ikke ubetydelig beløp. Så skal andre jenta på idretts samling neste uke, puff da røyk andre uken av ferien. Bang da var det en uke igjen av ferien å bruke i båten til 3mill. Neste ferie er høstferien, da ønskes det ikke kuling å regn i båten på en kald holme eller øde gjestehavn. Så skal også foreldre, Besteforeldre+ annen familie besøkes. Ja da var plutselig hele sommeren gåen. Da koster båten fremdeles 10-20k til Banken pr måned. Så nei skjønner godt mange barnefamilier ikke vil prioritere siste kronene på båt. Påskeferien går jo også i dass da far skal gjøre båten klar for nye sesong(1 uke med ferie) En må huske at i gamle dager da var en Nidelv 24 luksus, å det å tøffe rundt i 6-7 knop var båtlivet. Det er ikke sådan det er idag. Å be en vanlig pappa på 30 år løfte ut motor fra båten sin for overhaling hjemme idag, er ikke realistisk. det er vel kanskje 1% av dagens menn i den alder som har kompentansen til dette, om ikke ennå mindre. Er jo bare å se hva som skjedde under Covid, gamle vrak ble solgt som flotte ferie båter, så nå skulle familien Norge på sjøen. Jada noen kom på sjøen, noen fikk en fine sommer, noen kom seg ut av havna å nesten frem til første gjestehavn/holme før båten stoppet grunnet motor havari, andre igjen(mange) kom seg aldri ut av havna grunnet problemer med nye flotte båten fra 80 tallet som hadde ny overhalt(nymalt)motor. Så prøvde folk ellers i etterkant å selge disse vrak til samme prisen som de ga. Dette viste mange nye båtfolk, at dette har de ikke kompetanse/tid/økonomi til i en travel hverdag. Å sammenligne med hvordan ting var på 60/70/80 tallet er svada i en moderne verden som idag. Så personlig skjønner jeg veldig godt mange unge familier prioritere en ferietur til Syden i stedet om sommeren. Hadde jeg ikke kunne skru sjøl, så hadde jeg aldri kjøpt feriebåt, men holdt med til en fiskejolle med påhenger. Men så er jeg fra 69 og har mye fri(olje jobb) så har mer fritid enn en gjennomsnitts familie har. Har jo fri 30+ uker et normalt år. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 26.September Link til dette innlegget Svart 26.September Code0 skrev 4 minutter siden: jeg har ikke lest hele tråden, så mulig det allerede er nevnt. Jeg ser mange som kjøper seg seilbåt i voksen alder, uten tidligere erfaring. Så selger de igjen året etter. Når du ikke kan seile, og må ha 40 fot pga ståhøyde, bysseplass, baderom osv, så mister man litt lysta etter første solgangsbris med 11 m/s og full seilføring. Samt venninna sitter på Fly med sjampis å du sitter i kjelleren hehe Pinnebåt=Kjellerbåt hehe Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 26.September Link til dette innlegget Svart 26.September Okkaby skrev for 3 timer siden: ja 3 ukers sommerferie i året for en aktiv barnefamilie med 2 onger i aktiv alder. Så skal gutten plutselig til Danacup eller annen cup. Da røyk ene uken av ferien, samt et ikke ubetydelig beløp. Så skal andre jenta på idretts samling neste uke, puff da røyk andre uken av ferien. Bang da var det en uke igjen av ferien å bruke i båten til 3mill. Neste ferie er høstferien, da ønskes det ikke kuling å regn i båten på en kald holme eller øde gjestehavn. Så skal også foreldre, Besteforeldre+ annen familie besøkes. Ja da var plutselig hele sommeren gåen. Da koster båten fremdeles 10-20k til Banken pr måned. Så nei skjønner godt mange barnefamilier ikke vil prioritere siste kronene på båt. Påskeferien går jo også i dass da far skal gjøre båten klar for nye sesong(1 uke med ferie) En må huske at i gamle dager da var en Nidelv 24 luksus, å det å tøffe rundt i 6-7 knop var båtlivet. Det er ikke sådan det er idag. Å be en vanlig pappa på 30 år løfte ut motor fra båten sin for overhaling hjemme idag, er ikke realistisk. det er vel kanskje 1% av dagens menn i den alder som har kompentansen til dette, om ikke ennå mindre. Er jo bare å se hva som skjedde under Covid, gamle vrak ble solgt som flotte ferie båter, så nå skulle familien Norge på sjøen. Jada noen kom på sjøen, noen fikk en fine sommer, noen kom seg ut av havna å nesten frem til første gjestehavn/holme før båten stoppet grunnet motor havari, andre igjen(mange) kom seg aldri ut av havna grunnet problemer med nye flotte båten fra 80 tallet som hadde ny overhalt(nymalt)motor. Så prøvde folk ellers i etterkant å selge disse vrak til samme prisen som de ga. Dette viste mange nye båtfolk, at dette har de ikke kompetanse/tid/økonomi til i en travel hverdag. Å sammenligne med hvordan ting var på 60/70/80 tallet er svada i en moderne verden som idag. Så personlig skjønner jeg veldig godt mange unge familier prioritere en ferietur til Syden i stedet om sommeren. Hadde jeg ikke kunne skru sjøl, så hadde jeg aldri kjøpt feriebåt, men holdt med til en fiskejolle med påhenger. Men så er jeg fra 69 og har mye fri(olje jobb) så har mer fritid enn en gjennomsnitts familie har. Har jo fri 30+ uker et normalt år. Kjenner meg veldig godt igjen i dette ja 🤣👍 vi har i tillegg svigerfamilie på Sørlandet som bør/må besøkes hver sommer. Neste sommer er det norwaycup som kanskje koster en liten ferieuke.. så er det høstferie, jul, vinterferie, påske, langhelger osv som også må løses med to barn. Idrett tar mye tid, men jeg tror det er bra for ungene med lagfølelse og fysisk aktivitet. Vi er også trenere for begge to for å slå ihjel litt ekstra tid🙈 jeg tror det kanskje føles bedre med en båt til 100-200000 som brukes lite enn en til 400-500000 som ligger der og ikke brukes. selv om båtplass osv koster omtrent det samme.. Så lenge man kan stikke en tur ut etter jobb når det kommer en nydelig sensommerdag med 20+ grader så er det viktigere enn 3 uker ferietur med 3 lugarer for vår del. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Arne2 Svart 26.September Link til dette innlegget Svart 26.September 7 hours ago, tobixen said: Det handler egentlig veldig mye om prioritering. Har man seilbåt, så har man også bolig, transportmuligheter og feriemuligheter :) Ja, det meste av fritidsaktiviteter og gøyale ting koster jo på en eller annen måte penger. Skulle ha vært på en tur i utlandet i løpet av sommeren og planen var å svi av 20.000,- eller der omkring på flyreise og hotell. Men ble værende ombord i båten hele sommeren. Netto besparelse ca 16.000,- Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 28.September Link til dette innlegget Svart 28.September Code0 skrev On 26.9.2025 at 11.11: jeg har ikke lest hele tråden, så mulig det allerede er nevnt. Jeg ser mange som kjøper seg seilbåt i voksen alder, uten tidligere erfaring. Så selger de igjen året etter. Når du ikke kan seile, og må ha 40 fot pga ståhøyde, bysseplass, baderom osv, så mister man litt lysta etter første solgangsbris med 11 m/s og full seilføring. Tror du er inne på noe sentralt. Komfort-nivået har endret seg enormt på de årene hvor båt har vært å betrakte som noe vanlige mennesker kan drive med (ca midten av forrige århundre??). Før, ble båttyper som albin vega, maxi 68, spækhugger family, if, o.l. markedsført som båter som KUNNE romme en familie. I dag ville de bli kalt “daycruiser”. Når alt av komfortkrav stiger, så stiger prisene, og vedlikeholdskravene både tids- og pengemessig. I tillegg er det mindre vanlig å dele båt nå i forhold til før, man vil gjerne eie. Alle disse tendensene peker i retning av at terskelen for å komme seg på havet for unge/småbarnsforeldre blir høyere tenker jeg. Selv har jeg vokst opp i fartøyer som både dryppet oppe og nedenifra, ikke har hatt toalett eller ferskvannstank, og der oppstart av motoren føltes litt som å se på lottotrekningen. Heldigvis var det en god skole! For jeg lærte tidlig at de gode opplevelsene med tøff seiling, grilling i skjærgården og berusende sommerkvelder ikke var noe som var relatert til økonomisk luksus. Denne lærdommen lever jeg for også i dag, selv om jeg har mye mer penger nå enn da jeg kjøpte min første båt (en segelkanot, E-jolle) som 18-åring. På mange måter er dog minnene fra somrene den gang fortsatt helt uslåelige.. Det ligger ikke i vår tid å tenke på denne måten, men jeg vil hevde at hadde fler turt å kaste seg ut i det med lavere krav til det materielle, så hadde yngre mennesker i høyere grad vært representer på sjøen. Hvem vet, det kan være vi kommer dit igjen Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Hulda Svart 28.September Link til dette innlegget Svart 28.September Enig i den. Til tider har jeg inntrykk av at det skal være mer luksus i båten enn hjemme for at man skal være lykkelig om bord. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 28.September Link til dette innlegget Svart 28.September Hulda skrev 5 minutter siden: Enig i den. Til tider har jeg inntrykk av at det skal være mer luksus i båten enn hjemme for at man skal være lykkelig om bord. Er vel samme med hytta. Bor i leilighet i byen, skal ha hytte på fjellet/ved sjøen på 200+ m2 med badstu/basseng/boblebad/stamp++ Alt dette skal låne finansieres sammen med 2 nye dildo biler i luksus klassen. Pappa skal jobbe hardt å mamma ha kose jobb i klesbutikk med moteklær, samt den daglige koseprat med venninner på cafe. Ja da blir det skralt med penger til båtlivet hehe Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 28.September Link til dette innlegget Svart 28.September Okkaby skrev 45 minutter siden: skal ha hytte på fjellet/ved sjøen på 200+ m2 Men hyttelivet er veldig mye de samme lærte erfaringer som å bo ‘hjemme’. Regner det og blåser storm så frykter man ikke for livet / havari og skal selge hytta omgående. Mitt poeng er at penger er en ting, kunnskap, ferdighet og erfaring på sjøen er noe helt annet enn å oppholde seg innendørs på land. Når man ikke begynner i det små, men skal rett ut i fellesferie-styret på vestkūsten / sørlandet i nyerhvervet 40 -foter får man seg noen prøvelser som kan gå på forholdet / båtlivet løs. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 28.September Link til dette innlegget Svart 28.September Code0 skrev 25 minutter siden: Men hyttelivet er veldig mye de samme lærte erfaringer som å bo ‘hjemme’. Regner det og blåser storm så frykter man ikke for livet / havari og skal selge hytta omgående. Mitt poeng er at penger er en ting, kunnskap, ferdighet og erfaring på sjøen er noe helt annet enn å oppholde seg innendørs på land. Når man ikke begynner i det små, men skal rett ut i fellesferie-styret på vestkūsten / sørlandet i nyerhvervet 40 -foter får man seg noen prøvelser som kan gå på forholdet / båtlivet løs. Nå må du huske at en moderne 40 foter har jo auto docking å alt mulig tekniske dingser som gjør jobben for deg(ifølge selgere) Så pappa fikse(tror han) Å ja noen får seg en aldri så liten overraskelse når det blåser eller gjestehavna er stappfull. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.