Jump to content

Hvordan vet du hvor og når det ikke er lov å seile?

radbrt

Recommended Posts

Jeg hadde en flott tur på fjorden i går, frem til det fløy helikopter over meg og politiet stanset meg og ba meg komme meg unna. Litt skrått bakfra, utenfor synsfeltet mitt, kom nemlig det nye amerikanske hangarskipet seilende i det fjerne. Jeg snudde og tukket av gårde bort fra skipet så fort jeg kunne (veldig sakte i en seilbåt), men snart snudde skipet og tok innpå meg igjen. Til slutt fant jeg en liten bukt jeg kunne gjemme meg i frem til skipet var passert.

Hvordan kan jeg kan unngå at noe sånt skjer igjen? Jeg så en avisartikkel om at skipet ankom Oslo på fredag, men den nevnte ikke noe om utseilingen i går. Artikkelen nevnte at det var opprettet militær forbudssone rundt skipet, men jeg finner ingen oversikt over forbudssoner, og det er kanskje mer enn bare militære forbudssoner vi må holde oss langt unna. Hvor kan jeg holde meg oppdatert før jeg skal ut på tur i fremtiden?

Det er jo ofte navtex-meldinger når det skjer noe spesielt, det skulle forbause meg om ikke dette var annonsert der.  Navigasjonsvarslene blir annonsert regelmessig på trafikkanaler, så tidvis bør man følge med og prøve å notere hva som blir sagt.

Kvaliteten på disse sendingene varierer veldig fra land til land.  Enkelte land har heldigvis alle navigasjonsvarslene tilgjengelig på internett, så da kan jeg lese der og slipper å forholde meg til trafikkmeldingene på radio.  Enkelte land har også karttjeneste slik at det er lett å se hvilke områder som er berørt.  Har vi noe slikt i Norge?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...