radbrt Startet 18.September Link til dette innlegget Startet 18.September Jeg hadde en flott tur på fjorden i går, frem til det fløy helikopter over meg og politiet stanset meg og ba meg komme meg unna. Litt skrått bakfra, utenfor synsfeltet mitt, kom nemlig det nye amerikanske hangarskipet seilende i det fjerne. Jeg snudde og tukket av gårde bort fra skipet så fort jeg kunne (veldig sakte i en seilbåt), men snart snudde skipet og tok innpå meg igjen. Til slutt fant jeg en liten bukt jeg kunne gjemme meg i frem til skipet var passert. Hvordan kan jeg kan unngå at noe sånt skjer igjen? Jeg så en avisartikkel om at skipet ankom Oslo på fredag, men den nevnte ikke noe om utseilingen i går. Artikkelen nevnte at det var opprettet militær forbudssone rundt skipet, men jeg finner ingen oversikt over forbudssoner, og det er kanskje mer enn bare militære forbudssoner vi må holde oss langt unna. Hvor kan jeg holde meg oppdatert før jeg skal ut på tur i fremtiden? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 18.September Link til dette innlegget Svart 18.September Ikke noe som skjer mange ganger i din karriere. Følg myndighetenes anvisninger. Følg med trafikken rundt deg med appen til marinetraffic. Da ser du når fergene og store skip kommer og går. Se også etter trafikk bakfra / innhentende. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.September Link til dette innlegget Svart 18.September Og lytt på VHF K16. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
tobixen Svart 18.September Link til dette innlegget Svart 18.September Det er jo ofte navtex-meldinger når det skjer noe spesielt, det skulle forbause meg om ikke dette var annonsert der. Navigasjonsvarslene blir annonsert regelmessig på trafikkanaler, så tidvis bør man følge med og prøve å notere hva som blir sagt. Kvaliteten på disse sendingene varierer veldig fra land til land. Enkelte land har heldigvis alle navigasjonsvarslene tilgjengelig på internett, så da kan jeg lese der og slipper å forholde meg til trafikkmeldingene på radio. Enkelte land har også karttjeneste slik at det er lett å se hvilke områder som er berørt. Har vi noe slikt i Norge? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
enslagsgjest Svart 18.September Link til dette innlegget Svart 18.September tobixen skrev 21 minutter siden: Har vi noe slikt i Norge? https://kystinfo.no Edit: litt info dukker også opp i Barentswatch og NAIS i tillegg til her: https://kyvreports.kystverket.no/NavcoReport/navigasjonsvarsler.aspx Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
radbrt Svart 19.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September Takk for gode svar. Å holde øye også bak meg er nok et veldig godt generelt tips nå når jeg har gått fra en kjapp skjærgårdsjeep til en treig seilbåt. Har ikke vært vant til at større båter kjører forbi meg. Jeg har også sjekket ut VHF-kurs, og merket meg kystverket sin Ohoi nettside. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 19.September Link til dette innlegget Svart 19.September Slike kjemper kommer ikke alene, det er alltid andre fartøy som taubåt, los, politi eller lingnende som vil rydde vei om nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.