Vingen300 Startet 19.September Link til dette innlegget Startet 19.September Tanken er en tur fra Moss til Grenland i løpet av helga, om været tillater dette. Blir da rundt tønsberg tønne samt forbi svenner og rundt rakke.... Båten er en 28 fots walkaround. Ifølge yr så skal vinden løye på Søndagen (svenner fyr). barentswatch estimerer: Mens windy sine 3 forskjellige modeller viser: Jeg tenker det er vært et forsøk på Søndagen. Men hva tenker forumet om de 2 modellene som varsler 2,0 og 2,7 på søndagen kl 14 kontra modellen som viser 0,8 og 0,4 fra barentswatch? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 19.September Link til dette innlegget Svart 19.September Når jeg ser på Windy og Barentswatch nå, så melder Windy 0,6m fra sydvest. Sistnevnte melder 0,5m, noe mer fra syd slik jeg tolker det. Det betyr at de største bølgene blir på ca en meter. Samtidig har det jo blåst en del de siste par dagene. Min erfaring med dette strekket, som har rykte på seg for å være et av de verste i landet med strømmer i vannet og kryssende bølger, er at det alltid har vært en del mer sjø en meldt. Retningen er vel ikke helt heldig heller, men ikke den aller verste. Er ikke sikker på hva jeg ville ha gjort i en åpen båt. Dersom @sap_2000 har tid og anledning, så har han masse erfaring her Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
Vingen300 Svart 20.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September Nå melder barents 1,5 kl 14 på søndag, og de 3 modellene på windy melder 1,6 til 1,9, så da har det endret seg siden du sjekket også @dennrick rund svenner. Ser også at yr melder at vinden ikke skal løye som tidligere meldt. Så nå ligger det an til en tur til Tønsberg og toget derfra..... Ser på Lørdagen så meldes det ca meteren rundt kl 14. Nå er det avtalt at det bli Søndagen, men likevel, med meld rundt metern og høyeste da rund 2 meter, så hadde det likevel blitt tog fra Tønsberg på Lørdagen... Modellene er nå mer samsvarte, og det er vel naturlig jo nærmere man kommer tidspunktet man kikker på, Søndag kl 14. Men nå som det ligger an til at turen ikke fullføres i helga så synes jeg det likevel er interessant å høre hvordan medlemmene tolker bølgevarslet når det et slikt sprik som vist i min første post. Pr. nå så virker det til at om man tar et "snitt" av de 4 (barents + 3 modeller i windy) i første post, så er man i nærhetet av det jeg ser pr. nå. Er det kanskje "beste" metoden når det er forskjeller? Finne et "snitt"? Eller kan det i andre tilfeller være en modell som stemmer bedre, mens andre tar feil? Og da kanskje heller ikke noe system i hvilken modell som er "best", da det i forskjellige situasjoner kan varier hvilken modell som stemmer "best". Og for alt jeg vet så kan det kanskje varier hvor man er i landet og hvilken modell som pleier å være "best". Ble mange spørsmål dette, og er fort vekk ikke noe fasit svar på dette. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 20.September Link til dette innlegget Svart 20.September Etter å ha brukt både windy og barentswatch endel år virker det på meg som Windy fanger opp endringer i vær tidligere enn barentswatch. Det virker som windy til enhver tid baserer seg på mer oppdaterte datasett mens barentswatch, iallfall tidligere, hadde et større etterslep. Tidligere var dette også synlig i barentswatch da de opplyste om tidspunkter for innhenting av data fra Norce og dnmi mens de nå bare oppgir at dataene kommer derfra. I ditt tilfelle kan det jo også virke som windy har fanget opp endringen tidligere enn barentswatch mens de etterhvert ble mer "enige"? Jeg liker spesielt godt å se litt på det større bildet på windy. Der ser man god grafikk for værsystemer både lokalt og et stykke unna . Det er også interessant å følge med på hvordan vindsystemer langt unna kan sette opp ganske store bølger langs vestlandskysten selv om det er lite vind lokalt her hos oss. Jeg bruker likevel mye barentswatch da jeg liker varslene for farledene som de oppgir men sjekker alltid at windy er noenlunde enige. Hvis de viser veldig ulikt (det forekommer) ser jeg på windy etter mulige forklaringer. Ofte finner jeg forklaringene på slike forskjeller i form av at det større bildet har forandret seg og at windy har fanget dette opp tidligere enn barentswatch. Hvis begge tjenestene er enige om både bølger og vind, er det et betryggende tegn. Høy synsefaktor på dette men det er nå slik jeg har observert en stund. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 20.September Link til dette innlegget Svart 20.September Grunnen til disse forskjellige og varierende varslene det siste døgnet er raske endringer og usikre prognoser på østlandet. <barents basserer sine varsler utifra hva som meldes av vind og ofte er barents prognosene opptil ett døgn gamle. Som det sies over, så er windy raske til å få med seg endringer, slik som skjedde nå siste døgnet. Da blir barents fort utdatert. Jeg legger mest lit på windy når det er endringer kort frem i tid. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Vingen300 Svart 20.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September nie skrev for 2 timer siden: virker det på meg som Windy fanger opp endringer i vær tidligere enn barentswatch. 👍 nie skrev for 2 timer siden: I ditt tilfelle kan det jo også virke som windy har fanget opp endringen tidligere enn barentswatch mens de etterhvert ble mer "enige"? 👍 nie skrev for 2 timer siden: det større bildet har forandret seg og at windy har fanget dette opp tidligere enn barentswatch. 👍 sap_2000 skrev for 2 timer siden: Grunnen til disse forskjellige og varierende varslene det siste døgnet er raske endringer og usikre prognoser på østlandet. <barents basserer sine varsler utifra hva som meldes av vind og ofte er barents prognosene opptil ett døgn gamle. Som det sies over, så er windy raske til å få med seg endringer, slik som skjedde nå siste døgnet. Da blir barents fort utdatert. Jeg legger mest lit på windy når det er endringer kort frem i tid. 👍 Ok, takker, så om det er forskjeller noen dager fremover, legg litt mer lit til windy. (trenger ikke stemme, men windy er tidligere oppdatert) Da kan man kanskje anta at om de 3 modellene på windy spriker "en del" noen dager fremover, så er det antagelig grunnet usikkerhet i varselet. Og da bør man kanskje være bedre drilla på å lese været enn mannen i gata, for å kunne si noe om hvem av de modellene som er mer sannsynlig slår til enn de andre. Må da kanskje kunne "lese" det store bildet og kunne dra noen slutninger fra det. Noe ikke jeg kan ivertfall. Og så må man som vanlig bare måtte ta inn over seg at dette er varslinger, ikke skrevet i stein, så det kan alltids endre seg, selv om man bare ser 2 dager frem i tid. Selv om det i dette tilfelle kanskje er større endringer på kort tid grunnet type vær vi har akkurat nå @sap_2000. Sitér dette innlegget Link to post
Vingen300 Svart 20.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September Måtte bare vise denne, var inne å sjekket være igjen, og legger merke til at yr har kuling varsle på Tvistein, men ikke på Svenner ? Da er varslene blitt nøyaktige om de kan varsle en en kaste vind som kommer og forsvinner kl 10.00 🤣🤣🤣 Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 20.September Link til dette innlegget Svart 20.September Vingen300 skrev for 4 timer siden: Og så må man som vanlig bare måtte ta inn over seg at dette er varslinger, ikke skrevet i stein, så det kan alltids endre seg, selv om man bare ser 2 dager frem i tid. Selv om det i dette tilfelle kanskje er større endringer på kort tid grunnet type vær vi har akkurat nå @sap_2000. Når prognosene har vært ustabile når det er timer igjen, må man ta frem saltklypa og heller se mer på observasjoner om man er underveis. Der er både YR vog kystnær fine redskaper. Windy har også et lag hvor man legge på forskjellige type observasjoner, også fra skip. Da ser man fort om ting stemmer eller ikke. Ellers synes jeg varslene har blitt meget bra og treffer godt når det de melder har holdt seg noenlunde stabilt de siste dager. Jeg bruker windy mer og mer. Ofte er det vær (vind) på gang som ikke er lett å få med seg om man sjekker ett eller flere punkt langs kysten. Som tidligere denne uka, var det nesten vindstille inne ved kysten på Stad og møre, men det var et stort vindfelt uti havet som likevel sendte endel sjø innover. Men da blir bølgeperiodene lange og 2 meter uproblematisk, kontra om det blåser 12 sek og man har 2 meter krapp Strømsø med 6 sek periode... Det gikk en Sargo 28 fra Trondheim og nordover i går. Eier var litt bekymret for Folla etter å ha sett bølgevarsel på opp mot 2,5 fra vest. Men dette kom også langveis fra, og perioden var 12 sek. Praksis viste seg å være nesten vindstille, rundt 2m signifikant og slake dønninger. Hel uproblematisk med andre ord. Hadde ikke gått der med samme bølgehøyde med 6 sek frekvens og kuling. Eksempel fra Tirsdag når jeg gikk fra Naustdal til Ørlandet. Nesten vindstille rundt Stadt, men likevel ganske humpete. Se også observasjonene ute i havet (klokken er 23.xx på bildet) Neste dag så ut som og ble noenlunde slik Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Vingen300 Svart 20.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September sap_2000 skrev 1 time siden: Der er både YR vog kystnær fine redskaper. Kystvær benyttes flittig, så den er installert. sap_2000 skrev 1 time siden: Ellers synes jeg varslene har blitt meget bra og treffer godt når det de melder har holdt seg noenlunde stabilt de siste dager. 👍 Så skal jeg ta til meg poenget med å zoome litt ut, å se det litt større bildet når det gjelder vinden. Her må man bare begynne følge med, notere seg bak øret hva som vises, og hva virkeligheten er når man er på tur. Så vil man vel bli bedre i lese dette. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 20.September Link til dette innlegget Svart 20.September sap_2000 skrev for 2 timer siden: Windy har også et lag hvor man legge på forskjellige type observasjoner, også fra skip. Da ser man fort om ting stemmer eller ikke. Jeg er gladere for real time observasjoner enn algoritmer, men denne kjenner jeg ikke. Hvor ligger den, eller hva heter den? Og det minner meg på et verktøy jeg bruker mye - kystvær.no. Målestasjoner som sender sanntidsmålinger på vind, og med historikk noen timer bakover. I Haugesund har vi tre stasjoner: Storøy mindre enn en nM rett vest utenfor, Røvær ca 5 nM vest/nordvest, og Utsira ca 13 nM sørvest. Ikke alle steder er like godt forspente med data, men poenget blir det samme. Om Windy eller andre har meldt noe de siste timene og sanntidsmålingene viser noe annet, er det god info. Det er ganske trygt å ta det mønsteret med inn i de nærmeste timene. Over Sletta, f eks. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
sap_2000 Svart 20.September Link til dette innlegget Svart 20.September Steihy skrev 1 time siden: Hvor ligger den, eller hva heter den? Du finner den litt ned i hovedmenyen. "reported wind" Trykker man på en observasjon, får man frem litt mer data og historikk. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
-morten- Svart 21.September Link til dette innlegget Svart 21.September Jeg bruker windy og synes det er veldig bra. Eksempel. I helga skulle jeg ta opp båt, og har kikka på YR hele uka og det så ut som det skulle bli ok på lørdag. på Torsdag så det dårlig ut og bedre ut på søndag. Så jeg ringte til opplagsplassen og sa jeg kom på søndag.. På fredag ble det endret og værst på søndag. sjekka da Windy på fredagskvelden og da var det sikkelig ruskete på fredagsnatta og lørdagsmorgen, 20 m/s mens etter 12-13 skulle det løye. På morgenen var jeg nede i båten og gjorde klart, men må si jeg var skeptisk da leia gikk hvit med sikkelig tung sjø og det slo kraftig selv på store båter som gikk i leia. Ingen lystbåter å se! men jaggu kl 12 begyndte sjøen å legge seg. så da var det bare å kaste seg i båten, for på kvelden skulle det bli vind igjen. så simuleringen til Windy stemte helt nøyaktig, Var litt gammelsjø i leia men ble bedre når jeg kom nordover Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Vingen300 Svart 21.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September Da ble turen gjennomført, kom oss til Grenland. Meldingen som var lørdag ettermiddag/kveld vil jeg si stemte ganske bra. Vinden løyet, fulgte også med på kystvær under turen. 👍 Største bølger nok i overkant av 2 meter, så varsel på 1,1 - 1,2 stemte nok. Men, det som gjorde at det gikk greit, var at det var slakkere dønninger, og noe tid imellom. Jeg fryktet kortere krappere bølger som jeg føler det oftere er her på kysten. Veldig rotete rundt tønsberg tønne, men gikk greit nok. Utover mot bøya på rakke fra Stavern hadde vi nok de største bølgene, da rett imot. Ble da bedre og bedre fra vi rundet bøya, da bølgene kom inn skrått forfra på babord side. fra siden ette tvistein, og skrått bakfra inn mot langesund. Som sagt, siden bølgene var slakkere og lengre enn ventet, så gikk det greit. Men for all del, det var en hand på styret og en på gassen hele veien, måtte jobbe kontinuerlig med gassen for å kunne holde en fart på ca 17-21 knop Når det gjelder observasjonene i windy @sap_2000 så ser det ut til at mange av dem er samme som er i kystvær? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 21.September Link til dette innlegget Svart 21.September Denne helgen var både Yr og Windy helt på bærtur i Oslofjorden fra Moss og sydover. Fredag skulle det blåse friskt, så der stemte det. (og det var den eneste gangen de hadde rett denne helgen) Og på lørdag skulle vinden løye til rett under 10m/s. Sjekket da Yr og Windy på lørdag morgen, for vi hadde planer om å krysse fjorden fra Larkollen og over til Åsgårdstrand. Yr meldte nå 18-25m/s, og Windy omtrent det samme. Sjekket DMI, og de meldte bare 5-8 m/s. Turen ble avblåst temmelig fort på grunn av vindmeldingen. Sjekket så på nytt et par timer senere, og da var kulingen borte fra fjorden! Ok, tenkte jeg da, det ser ut til at vi kan komme oss utpå allikevel. Begynte å gjøre klart til oppstart, men tenkte jeg fikk sjekke en siste gang. DA var det meldt kuling med 23-25 m/s IGJEN! Helt håpløst. Men DMI hadde fortsatt ingen kuling i sine varsler. Men der stod det på nettsiden deres at det var noe oppgradering av server osv, så varslene kan vise feil. Men det gjorde de altså ikke. For utover lørdag minket vinden, og det ble ganske bra, bare at ikke solen skinte. Da hadde vi bestemt oss for å bli i havna, og sånn ble det, takket være bare surr fra værmeldingen. De klarte ikke å melde vindvarsler 2 timer fram i tid engang. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 21.September Link til dette innlegget Svart 21.September GeirFrode skrev 1 time siden: enne helgen var både Yr og Windy helt på bærtur i Oslofjorden fra Moss og sydover. Jeg fulgte med på været rundt oslofjorden i helgen Synes bildet man så på Windy stemte greit med virkeligheten i på Lørdag. Så man på vindkast, var det meldt opp i 20 msek og mer jo lenger syd man kom fra Færder og roligere jo lenger nord mot oslo man kom. Med andre ord gikk det ett skille i nord/ sør retning hvor det skulle blåse mye sør for dette, og mindre i nord med relativt korte avstander mellom mye og lite vind. I slike tilfeller synes jeg kartet til windy er overlegent da man ser hele bildet. Man skjønner også at det ikke nytter å lese av en prognose for et spesifikt sted i dette skille da vind ikke er mulig å spå så nøyaktig. I helgen var det modellflyging på gang. Stevne i østfold ble avlyst pga vind (som stemte), i vestfold blåste det også godt mens de som dro en tur opp på Ringerike utpå ettermiddagen fikk rolige forhold. Goldfish-gjengen hadde sin årlige "høstjakt" fra Son til Hvaler og så over til Tønsberg på lørdag. Der fikk båter og mannskap omtrent så mye mulig som de hadde regnet med utifra meldingene. Det ble rapportert om friske forhold over fjorden med våte, støle kropper og en 300 hk utenbordsmotor samt en bit av et akterspeil som forsvant på veien. Prognosene i det store bildet stemte med andre ord ganske bra for å være såpass store variasjoner over et relativt lite område når man så på windy-kartet Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
-morten- Svart 23.September Link til dette innlegget Svart 23.September Viktig det som SAP sier her, Skal man seile en lengre strekning vil det være store variasjoner. På de stedene jeg ferdes i Trøndelag og møre er det noen steder viktig å ha lokalkunskap. Om værmeldinga sier noe kan forholdene være helt annerledes enn du tror enkelte steder. Noe steder er det strømmer som gjør sjøen rotete, noen steder henger gammelsjø igjen mer enn andre steder, noen steder slår sjøen mot land og reflekteres tilbake og lager rotete sjø. Sånn sett er det ikke bare teoretisk bølgehøyde og vindstyrke som teller. På en kort strekning langs Trøndelagskysten kan det være forskjellig vindretninger, forskjellige strømmer, f eks ut fra fjordene. Gammelsjø som kommer inn fra havet. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
TrikkerN Lønning Svart 24.September Link til dette innlegget Svart 24.September Jeg ble litt skuffet over Windy i sommer. Ved passering av Lindesnes var planen å gå yttaskjærs og inn til Mandal og videre innaskjærs mot Kristiansand. Ettersom Windy meldte 4-5ms. Når jeg nærmet meg Ryvingen begynte det blitt litt mindre kos, og gikk innaskjærs derfra. Når jeg kom inn i smult farvann sjekket jeg Yr, der meldtes det om 12-14ms i kastene, mens Windy fortsatt meldte 5ms. Turen videre rundt Tånes ble vi bølgebryteren for mange av daycruiserene, som hoppet alle veier. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 25.September Link til dette innlegget Svart 25.September 9 hours ago, TrikkerN Lønning said: Jeg ble litt skuffet over Windy i sommer. Ved passering av Lindesnes var planen å gå yttaskjærs og inn til Mandal og videre innaskjærs mot Kristiansand. Ettersom Windy meldte 4-5ms. Når jeg nærmet meg Ryvingen begynte det blitt litt mindre kos, og gikk innaskjærs derfra. Når jeg kom inn i smult farvann sjekket jeg Yr, der meldtes det om 12-14ms i kastene, mens Windy fortsatt meldte 5ms. Turen videre rundt Tånes ble vi bølgebryteren for mange av daycruiserene, som hoppet alle veier. Jeg bruker uansett å gå ut i fra den som melder mest vind. Om jeg ikke må på sjøen går jeg ikke ut om det er 12-20 m/s Har testa min i 18 m/s og da tror jeg ikke samboeren hadde stntes det var noe stas med sjøen frfra fra siden, medsjø var egentlig uproblematisk. Mitt intrykk er at Windy ofte stemmer. men man må jo se for hele strekningen man skal gå. Store variasjoner på vår kyst Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
TrikkerN Lønning Svart 25.September Link til dette innlegget Svart 25.September -morten- skrev 2 minutter siden: Jeg bruker uansett å gå ut i fra den som melder mest vind. Om jeg ikke må på sjøen går jeg ikke ut om det er 12-20 m/s Har testa min i 18 m/s og da tror jeg ikke samboeren hadde stntes det var noe stas med sjøen frfra fra siden, medsjø var egentlig uproblematisk. Mitt intrykk er at Windy ofte stemmer. men man må jo se for hele strekningen man skal gå. Store variasjoner på vår kyst Tidligere erfaring har Windy truffet bra. Men dette opplevde jeg som skivebom. På lange strekk sjekker jeg også flere, Yr, Windy DMI og Barentswatch Jeg satt for øvrig på Fly, kone og barn var nede. Bølgene ble verst innaskjærs ved Tånes, der blir det fort en trakt som samler alt av bølger og det bygger seg opp. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 25.September Link til dette innlegget Svart 25.September Windy har mange ulike modeller for vind. ECMWF er standard modell. Jeg bruker mest UKV. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober TrikkerN Lønning skrev On 24.9.2025 at 23.31: Jeg ble litt skuffet over Windy i sommer. Ved passering av Lindesnes var planen å gå yttaskjærs og inn til Mandal og videre innaskjærs mot Kristiansand. Ettersom Windy meldte 4-5ms. Når jeg nærmet meg Ryvingen begynte det blitt litt mindre kos, og gikk innaskjærs derfra. Når jeg kom inn i smult farvann sjekket jeg Yr, der meldtes det om 12-14ms i kastene, mens Windy fortsatt meldte 5ms. Turen videre rundt Tånes ble vi bølgebryteren for mange av daycruiserene, som hoppet alle veier. Windy i standardinnstilling viser jo middelvind. For å få frem grafikk for kastevind må det endres litt på oppsettet. Sånn sett fungerer kanskje yr sin værmelding bedre nåe den hele tiden angir kastevind i parantes bak middelvind. Ikke sikkert det er slik i ditt tilfelle men jeg tror at endel av de som klager over forskjell Yr/Windy ikke er helt klar over hva de sammenligner fra de to tjenestene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.