Havelle Startet 20.September Link til dette innlegget Startet 20.September Sorgen var stor når vår kjære Havelle ble solgt, men noen ganger blir det sånn. Med to barn under tre og foreldre som trenger ganske omsorg ble det rett og slett for mye med en seilbåt på over 40 fot. Etter et år som skuteløs er det nå klart for et helt annet båtliv: En Jeanneau 7.5 DC er kjøpt og skal nå fraktes til ny hjemmehavn. Navn er ikke bestemt, men både det og annet bør bli enklere å få på plass: Båten er ikke større enn at den kan bo i hagen om vinteren. Om alt går etter planen skal den hentes hjem senere i dag. Innser at dette neppe blir en hentetråd av samme kvalitet som andre, men de har gitt meg så mye glede at når jeg endelig har muligheten så skal jeg lage en jeg også - så kort den enn blir - for å forsøke å gi litt tilbake. Litt bølger ser det ut til å være, men ikke avskrekkende, så satser på en udramatisk tur. Noen bilder vil likevel bli delt for å stagge abstinensene til de som har vært smarte nok til å allerede legge båten i opplag. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 20.September Link til dette innlegget Svart 20.September Hentetråd er hentetråd, kjør på med bilder og beskrivelser Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Havelle Svart 20.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September Da er turen startet. Første etappe går med statsjernbanen, som for en gangs skyld er i rute - måtte det fortsette. Skulle helst reist med eldstemann, hun er veldig entusiastisk med alt som har med båt å gjøre. Men med usikre værforhold, lite folk på sjøen og en (for meg) helt ny og ukjent båt som man jo aldri kan stole helt på, så måtte det bli alene. Så langt er all følelse av sjø langt borte. Ikke hjulpet av at jeg har tatt med meg en paraply tilfelle regn. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 20.September Link til dette innlegget Svart 20.September Paraply i båt??? Dette kan aldri gå bra Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Korsfjord Svart 20.September Link til dette innlegget Svart 20.September Jeg har hatt både ryggsekk og paraply i båten...Galskap Sitér dette innlegget Link to post
Havelle Svart 20.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September Vy svikter meg ikke, og er trygt fremme i båten. Min store skam er forsøkt skjult fra utsiden, forhåpentligvis ser ikke sjøgudene denne før jeg er trygt fremme. Sitér dette innlegget Link to post
Havelle Svart 20.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September Da er jeg i gang og passerer larkollen. Sett to sel så langt, dessverre ingen bilder. Viser seg at den helt nye kartplotteren ikke har fått kart, men akkurat det bør ikke være et problem. (Sa han selvsikkert). Det er lenge siden jeg har hatt totaktsmotor, men virker som at den går som den skal. Så alt ser bra ut så langt! Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 20.September Link til dette innlegget Svart 20.September Det er litt beskjedent å kalle Stord - Oslo "kort hentetråd", tenkte jeg. Vestlending. Gratulerer med ny båt. Paraply i båt funker. Har en svær golfparaply som jeg bruker i regn- og bygevær på rolig slør og lens. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
SveinHa Svart 20.September Link til dette innlegget Svart 20.September Steihy skrev 8 minutter siden: Det er litt beskjedent å kalle Stord - Oslo "kort hentetråd", tenkte jeg. Bare bittelitt forskjell på Lervik og Leirvik... Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Steihy Svart 20.September Link til dette innlegget Svart 20.September Jepp. En i og noen hundre sjømil. Men jeg fikk en mistanke om at jeg hadde feil et sted da første passering var Larkollen. Skikkelig bra analytisk og kognitiv prosess. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Havelle Svart 20.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September Og da var båten trygt i ny havn - i et skikkelig drittvær, så det ble ikke tatt bilder av det. Alt i alt virker båten god. Det var litt sjø utenfor Moss. Lenge siden jeg har ført planene båt, men jeg synes nå i alle fall båten tok vannet godt og slo overraskende lite. Etter Mossekanalen var passert var det flatt vann resten av veien og turen gikk i ca. 31-32 knop med et forbruk på rundt 40 liter i timen. Eller ca 1,3L per nautiske mil. Jeg tror båten har godt med groer under, og tatt det i betraktning synes jeg det var snilt for en Etech 200 HO på en båt som nesten veier to tonn? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.