Aristokraten89 Startet 21.September Link til dette innlegget Startet 21.September Hei. Har en Yamaha F100 fra 2010, med ca. 1500 timer. Mange av disse strever med korrosjon og såkalt «Yamaha-rot», ser ofte delemotorer på Finn med vann i olje. Ønsker å ta så godt vare på denne som mulig, og følger opp service, skifter anoder og termostat oftere enn nødvendig. Den går i saltvann, og dessverre har jeg få muligheter for ferskvannsspyling gjennom sesongen. Kom over en side på facebook, der en kar påstår at anodene på mange av 4-takterne sitter for langt unna termostathuset, og han har dermed utviklet en ekstra anode som settes på termostaten. Hevder at dette i stor grad skal motvirke korrosjon. Er det noen som har peiling metaller, korrosjon, som kan si noe om dette har noe for seg, eller bare er unødvendig? https://waterdogoutboard.com Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 21.September Link til dette innlegget Svart 21.September Generelt vil enhver anode som plasseres i et miljø hvor det regelmessig står saltvann, ha en gunstig effekt mht å motvirke korrosjon. Ettersom metallet i termostaten er edlere enn aluminiumslegeringen i motoren, så vil dette sannsynligvis ha en meget god effekt til en veldig billig penge. Den gjør garantert ingen skade. Om jeg eventuelt skal uttrykke noen skepsis, så er det at Yamaha i utgangspunktet er eksepsjonelt gode på å bygge motorer som er robuste og som tåler sjøvann. Men hvis det er absolutt mulig at en slik liten ekstra anode kan forlenge levetiden på motoren. Løp og kjøp! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.