Jump to content

Ubrukt 6-8 år gammel bærbar VHF, vil batteriet ha klart seg?

Korsfjord

Recommended Posts

Princess40 skrev 1 time siden:

Ofte har bærbare vhf`er mulighet for å bruke vanlige AA batterier så da er risikoen mindre....

Ha, hvis den kan bruke AA-batterier så stiller det seg jo litt annerledes. Må sjekkes.

ohio skrev 29 minutter siden:

Alle batterier må jo skiftes engang så jeg skjønner egentlig ikke problemet 

Tenker at det er forskjell på "skifte en gang" og "måtte skifte med en gang". 

Lagring har mye å si. Men etter flere år er det stor fare for at batteriet i beste fall har redusert kapasitet.

Har en Icom M93 håndholdt VHF med GPS og DSC. Flott radio. Men batteriet varte vel hele 2 år, dvs så vidt over garantitiden. 

Den lå oppladet i båten (overbygd sjark med frostvakt) en periode på vinteren, og da tok kulda knekken på batteriet. Lav temp ødelegger visst litiumbatterier ganske fort, spesielt hvis de ikke er fulladet, men det var dyrkjøpt lærdom.

Med frakt kom det nye batteriet på tusen kroner. Og det er selvsagt et veldig proprietært batteri, som KUN passer til M93-modellen, så jeg fant ikke erstatningsbatterier fra tredjeparter. Moro.....

(Kuriosa-advarsel: Omtrent samtidig som jeg kjøpte Icom-en, bestilte jeg noen billige Baofeng Kina-radioer og programmerte dem som jaktradioer. Har aldri hatt problemer med litiumbatteriene på disse, selv ved vinterbruk på jakt i snø og kulde... og splitter nytt litiumbatteri til disse koster en 50-lapp inkl frakt...)

Helt vanlig vestlandstemperatur ute. Tynn is på fjorden. Max noen få minus i styrehuset (frostvakt står i motorrommet, men det siver litt varme inn derfra).

Jobber i byggevarehandel og ser ofte at litiumbatteriene til 18V verktøy (uavhengig av merke) ikke tåler å ligge utladet i minusgrader. Og det er mye samme celler som brukes.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...