Korsfjord Startet igår klokken 17:25 Link til dette innlegget Startet igår klokken 17:25 Vurderer kjøp, avhengig av pris selvsagt. Hva tenker dere kloke folk om en VHF med et batteri som har vært lagret så lenge? Sitér dette innlegget Link to post
Princess40 Svart igår klokken 17:34 Link til dette innlegget Svart igår klokken 17:34 Det er egentlig umulig å si, ideelt sett bør det være vedlikeholdsladet hver 6mnd, men det kan like gjerne fungere helt glimrende.. Ofte har bærbare vhf`er mulighet for å bruke vanlige AA batterier så da er risikoen mindre.... Konklusjon: Om det var den jeg ville ha til den prisen jeg ville betalt hadde jeg tatt sjansen og kjøpt den. Sitér dette innlegget Link to post
ohio Svart igår klokken 18:08 Link til dette innlegget Svart igår klokken 18:08 Alle batterier må jo skiftes engang så jeg skjønner egentlig ikke problemet Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart igår klokken 18:39 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 18:39 Princess40 skrev 1 time siden: Ofte har bærbare vhf`er mulighet for å bruke vanlige AA batterier så da er risikoen mindre.... Ha, hvis den kan bruke AA-batterier så stiller det seg jo litt annerledes. Må sjekkes. ohio skrev 29 minutter siden: Alle batterier må jo skiftes engang så jeg skjønner egentlig ikke problemet Tenker at det er forskjell på "skifte en gang" og "måtte skifte med en gang". Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart igår klokken 19:56 Link til dette innlegget Svart igår klokken 19:56 Før var det vanlig å bruke Nickel Cadmium batterier. Disse er garantert ødelagt om de har stått 6 år uten lading. Om et lithiumbatteri var toppladet når den ble satt bort, så kan det ha overlevd. Men planlegg som en annen skriver her med batteribytte Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 23 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Ja, har nå.gitt et bud der jeg tar høyde for nytt batteri Sitér dette innlegget Link to post
MagnusB Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Bare vær obs på at det ikke altid er mulig og skaffe ny batterier til eldre radioer. Jeg har ikke funnet nytt batteri til min standard horizon 851. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 7 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Ja, det ser ut som nytt batteri er å få kjøpt. Sitér dette innlegget Link to post
julietkilo Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Lagring har mye å si. Men etter flere år er det stor fare for at batteriet i beste fall har redusert kapasitet. Har en Icom M93 håndholdt VHF med GPS og DSC. Flott radio. Men batteriet varte vel hele 2 år, dvs så vidt over garantitiden. Den lå oppladet i båten (overbygd sjark med frostvakt) en periode på vinteren, og da tok kulda knekken på batteriet. Lav temp ødelegger visst litiumbatterier ganske fort, spesielt hvis de ikke er fulladet, men det var dyrkjøpt lærdom. Med frakt kom det nye batteriet på tusen kroner. Og det er selvsagt et veldig proprietært batteri, som KUN passer til M93-modellen, så jeg fant ikke erstatningsbatterier fra tredjeparter. Moro..... (Kuriosa-advarsel: Omtrent samtidig som jeg kjøpte Icom-en, bestilte jeg noen billige Baofeng Kina-radioer og programmerte dem som jaktradioer. Har aldri hatt problemer med litiumbatteriene på disse, selv ved vinterbruk på jakt i snø og kulde... og splitter nytt litiumbatteri til disse koster en 50-lapp inkl frakt...) Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden julietkilo skrev 2 minutter siden: Lav temp ødelegger visst litiumbatterier ganske fort, Jeg er spent på hva ekspertisen mener om denne. Det er kjent at lading i kulde er problematisk, men jeg visste ikke at oppbevaring var det. Var det veldig kaldt der den lå? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
julietkilo Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Helt vanlig vestlandstemperatur ute. Tynn is på fjorden. Max noen få minus i styrehuset (frostvakt står i motorrommet, men det siver litt varme inn derfra). Jobber i byggevarehandel og ser ofte at litiumbatteriene til 18V verktøy (uavhengig av merke) ikke tåler å ligge utladet i minusgrader. Og det er mye samme celler som brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.