Frida Startet 22 timer siden Link til dette innlegget Startet 22 timer siden Hei, jeg har en båt med Mercruser 350 V8 med Bravo III drev som jeg ønsker litt tips for vinterkonservering av. Har sett på en del videor på YouTube angående dette og har god forståelse av prossesen, men er et par ting jeg lurer på og det sikkert noen som kan svare på her inne. Motoren har ikke varmeveksler på kjølevann, kun saltvann kjøling. Så er veldig klar over at denne MÅ ferskvannkjøres når den kommer på land og med etterfylling av frostveske blanding. Har lest et sted om at Mercruser advarer av en eller annen grunn mot å bruke Propylen Glykol. Noen som vet om dette stemmer? Og hva type frostveske har dere brukt? Drivstoff tanken skal det fylles med Fuel Stabilizer bensintilsetning på full tank og kjøre den en liten tur før opptak. Bensinfilter blir skiftet før neste sesong. Motoren har jeg tenkt å Fogge under siste stopp før vinteren. Suge opp olje fra motor. Skifte olje filter Anbefales det å ha på ny olje nå i høst eller vente til våren med tanke på kondens? Spraye CRC olje over motoren når den er blitt kald. Ta av propeller og tappe av olje på drevet, se etter vann i oljen. Fylle på ny olje med pumpe fra bunnplugg. Er det nødvendig å ta av drevet eller kan det være på båten vinteren igjennom etter konservering? Drevet ble tatt av siste vinter av serviceverksted og lagret innendørs. Er det noe spesielt en må passe på hvis en tar av drevet? Dette er en liten oppsummering av punkter jeg har tenkt på. Og klart forbruksvann og septik skal frost sikkres, dette har jeg kontroll på. Alt av anoder blir nye før neste sessong. Håper noen har gode tips å komme med. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Jeg kjenner ikke denne motoren spesifikt, men Mercruiser og Volvo Penta hadde vel begge en 5.7l V8 basert på samme blokka. Ta derfor mine innspill med en liten klype salt. Dette med propylenglykol vs ethylenglykol kan jeg ikke noe om, annet enn at jeg også registrerer at noen anbefaler det ene eller andre. Siden du skal vinterkonservere, ville jeg heller valgt en giftfri frostvæske, så slipper moder natur enda et lite spark under beltestedet. Selv har jeg brukt både blå og (neon)grønn Starbrite med hell. I følge min VP manual, skal det holde å drenere motorblokka og manifoldene, men jeg har lukket kjøling. I likhet med deg liker jeg å kjøre frostvæske gjennom sjøvannssløyfa just in case. Bensinstabilisator er lurt (i følge noen), bare husk å kjøre motor lenge nok slik at du får den stabiliserte blandingen gjennom alle pumper og filtre. Når du snakker om å fogge, så antar jeg at du har en forgassermotor. Dersom du har innsprøytingsmotor har ikke tradisjonell fogging noe for seg i følge min VP manual. I stedet anbefaler de at man tar en liten kanne med (etanolfri) bensin tilsatt 2% totaktsolje (og stabilisator) og kjører motor på dette til man er sikker på at blandingen har nådd frem til injektorer ref punktet over Vedrørende oljeskift så gjør jeg det på høsten, andre gjør det på våren. Det viktigste er vel å bytte olje regelmessig. Jeg synes det passer fint å gjøre dette etter å ha kjørt motor varm på konserveringssuppa. CRC 6-66 på motoren gjør den glad, det føles hvertfall slik Vedrørende drevet så har jeg latt det stå på en vinter, men tok av propellene slik du planlegger. Viktig å sjekke olja for vann slik som du også sier. Jeg tar av drevet hver høst for å sjekke drivknutebelgen for vann og/eller oljesøl. Da sjekker jeg samtidig drivknuten. I tillegg slipper du at drevet setter seg etter gjentatte sesonger i saltvann uten å bli tatt av. Jeg kjenner ikke Bravo III, men sjekk hva som eventuelt må løsnes av girwire, kjøleslanger og slikt før du røsker for hardt. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
subwoofer Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden De glykolbaserte frostvæskene kan klumpe seg til tjukk grøt hvis du blander med feil ting, sjøvann er blant dem. Så sørg ihvertfall for å ha kjørt grundig med ferskvann gjennom før du kjører på med frostvæske. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Har ett bra tips. Kjøp en billig Biltema lensepumpe og en murrerbøte. Så kobler du på klokken på lensepumpa. Da trenger du ikke "100 liter" med frostvæske og det er lett å pumpe det opp i platkanner for bruk neste år. Lett å kjøre motoren varm med ett slikt oppsett Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.