AlbinDeltaOwner Startet 22.September Link til dette innlegget Startet 22.September Hei, har nå funnet ut at jeg har dieseldyr i tanken på min nylig anskaffede Albin Delta som jeg bruker som studentbolig. Er ikke så båtkyndig fra før så læringskurven på det meste angående båten og diverse problemer som har oppstått er veldig bratt. Så vidt jeg har forstått i forhold til å bli kvitt dieseldyr må tanken rengjøres for hånd slik at man får ut alt av sedimenter og grums også renses med noe kjemisk løsning for å forsikre seg om at dieseldyrene er vekk. Problemet er det at det er svært vanskelig å få tilgang in til dieseltanken og så vidt jeg klarer å forstå er det ingen logisk tilgang til toppen av dieseltanken hvor jeg kan installere en inspeksjonsluke eller få stukket hånda nedi. Er det noen av dere som har noen erfaringer med dette eller noen gode tips til hvordan jeg kan løse problemet? Legger ved bilder av hvordan dieseltanken ser ut fra en luke i akterkabinen som er eneste sted med tilgang til dieseltanken. https://www.filemail.com/d/xxupfqzrcqgcggy Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.September Link til dette innlegget Svart 22.September Det beste er nok om du klarer å få tatt tanken ut, og rengjort den utenfor båten. Ut fra det jeg kan se av bildene burde det være fullt mulig. Før montering igjen bør du finne ut hvorfor det har kommet vann i tanken. Som regel er det via påfylling eller tanklufting. Noen ganger skal de tikke mer til enn litt vaselin på pakningen på lokket for å få det tett.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
AlbinDeltaOwner Svart 22.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September index skrev 1 minutt siden: Det beste er nok om du klarer å få tatt tanken ut, og rengjort den utenfor båten. Ut fra det jeg kan se av bildene burde det være fullt mulig. Før montering igjen bør du finne ut hvorfor det har kommet vann i tanken. Som regel er det via påfylling eller tanklufting. Noen ganger skal de tikke mer til enn litt vaselin på pakningen på lokket for å få det tett.... Problemet er at det er ikke noen luke som er stor nok til at jeg kan klare å få tatt ut tanken. Må eventuelt skjære ut veggen akterut isåfall og vil helst unngå det. Har ikke sett hvordan pakningen på lokket ser ut, men takk for tips skal definitivt få sjekket ut hvorfor det er vann i tanken. Den har ligget på vinteropplag på vann før jeg kjøpte den så mistenker at den har vært på opplag uten full dieseltank, men mye mulig det er en annen kilde til vannet Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 22.September Link til dette innlegget Svart 22.September Det ser ut som om du har et lavt uttakspunkt. Hvis det er laveste på tanken, kan du skru av evn. rør og drenere her. Da ser du hvordan tilstanden er. Er det «umulig» å få ut tanken, kan du f.eks. prøve: Kommer det ut vann, evn. søle, kan du fortsette å drenere ut alt i tanken. Det kan være slim som tetter, da bør du forsøke å suge ut med en pumpe. Rødsprit desinfiserer, men inneholder vann, så du må få ut alt etter evn. tilsetning ved å rense med diesel og drenere. Dette er avhengig av at du har laveste punkt på tanken som dreneringspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart 22.September Link til dette innlegget Svart 22.September Her kan du se hvordan jeg gjorde dette i min Maxi Fenix: https://photos.app.goo.gl/BL6esAb1VPTyscGH6 Her er luke: https://www.maritim.no/wema-insp-luke-m-hull-for-giver-diam115 Her er oljesuger som er ett must have for å tømme tanken : https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/oljeskiftpumpe/sugepumpe-2000017049 Til å lage hull brukte jeg stikksag med fintannet sagblad. Og så dro jeg over kantene med pussepapir. Jeg monterte også en nivåmåler, da jeg bare hadde en manuell som vises på videoen. Nivåmåler er av flottørtypen og det var med den jeg merket noe muffens. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.September Link til dette innlegget Svart 22.September Har ikke vært i en Albin delta, men det er vel en veggplate du kan skru av? Er sikkert litt jobb, skjulte skruer dekt til med propper i mahogniplata.. om plata er støpt fast er det vel bare en mulighet, sag et pent hull. Mulig plata har en avstivende funksjon. Før eller siden er det annet arbeid som må gjøres der. ut med tanken. Tøm den helt, fyll opp med noen liter varmt zalovann, rist rist rist, tøm ut. Nytt zalovann. Rist rist rist. ser det rent ut, fyll opp med rent varmt vann, tøm ut og la mest mulig renne ut. nå har du sikkert ikke tilgang på et gulv med varmekabler for å dampe ut restfukt, men får du varmet den litt opp, så tørker det. Hårtørker som blåser passelig varm luft inn i den etc ? undersøk tanken/sveis grundig for tæring. Finner du hull eller sprekker, puss rent og klin på kjemisk metall til en hundrelapp på Biltema. bytt ut dieselslanger, skift dieselfilter bytt og smør eventuelt O-ring på påfyllingslokket. Båten er ikke ny, slikt skjer over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 22.September Link til dette innlegget Svart 22.September Har du kasko forsikring på båten. Så sjekk om den dekker dette. Da kan proffe folk utføre jobben. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.September Link til dette innlegget Svart 22.September AlbinDeltaOwner skrev for 1 time siden: Problemet er at det er ikke noen luke som er stor nok til at jeg kan klare å få tatt ut tanken. Må eventuelt skjære ut veggen akterut isåfall og vil helst unngå det. Har ikke sett hvordan pakningen på lokket ser ut, men takk for tips skal definitivt få sjekket ut hvorfor det er vann i tanken. Den har ligget på vinteropplag på vann før jeg kjøpte den så mistenker at den har vært på opplag uten full dieseltank, men mye mulig det er en annen kilde til vannet To-tre dråper kondens forårsaker ikke noe slikt som dette. Selv med helt tom tank er mengden kondens knapt målbar. Har du vann i dieselen har du enten kjøpt det til dieselpris eller så har du lekkasje et sted. Og da må dette fikses før det er noen vits å rense tanken. Ellers vil det bare skje igjen og igjen... Ellers så er jeg helt for ideen om å tappe av en liter eller to fra laveste punktet i tanken. Dvs det juret som er sveist inn der. Da får du en status på hva som faktisk er i tanken. Kanskje du kan klare deg med å fylle på litt Bio Protect 2 for å drepe dyrene, og kjøre litt tette filterbytter for å få ut restene. Men om det er mye så bør nok tanken ut for en ordentlig rens. Hvis det går an å skru løs paneler så er det jo greit, hvis ikke så må nok saga frem. Fordelen er at neste gant tanken må ut er det mye enklere. Jeg for min del må ut med motoren for å få ut tanken, og selv da er den nesten umulig å få ut. Men bare nesten... Ting skal ikke være enkelt i båt, ser det ut til! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.