Jense Startet 8 timer siden Link til dette innlegget Startet 8 timer siden Har lading på 14,2v på startbatteriet, men ser ikke ut til at jeg får lading fra motor til forbruksbatteriet. Her går det ned mot 12v når jeg er ute noen timer. Får ladet når jeg kommer i land, men dette er ikke holdbart når det etter hvert blir aktuelt å vvære ute i mørke. Kan svært lite om strøm, men antar at det er et skillerele som har sluttet å fungere. Den eneste kandidaten jeg finner sitter montert ved hovedstrømbryterne, har en tynn svart og en tynn brå/gul ledning inn. Så går det to kraftigere røde ledninger fra denne til hver av hovedstrømbryterne (både til forbruk og startbatteriet) de er etter som jeg kan se koblet til forbrukssiden av begge bryterne, ikke den siden som kommer fra batteriene. Jeg er svært usikker på hva som kjer om jeg prøver å koble denne fra, og lurer på om det vil skade dynamo/batterier om jeg kobler Biltemas skillerele til disse hovedstrømbryterne uten å koble fra det som finnes fra før? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Det der så veldig underdimensjonert ut til å være et skillerele. Hvordan ser panelet ditt ut på fremsiden? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
J-Å Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Klarer du å finne ut hvor den blå/gule ledningen ender? Hvis det er et skillerelé, så er det sannsynlig at den går til dynamo D+ (ladelampe). Er det noe synlig fra denne boksen på forsiden? Uansett tror jeg neppe noe skades ved å koble til et ekstra skillerelé eller DC-DC lader. Sitér dette innlegget Link to post
Jense Svart 6 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Kan prøve å se på dynamo, men den ligger så trangt til at jeg antagelig må prøve med å ta bilde. det var min tanke også at den hadde forbindelse med dynamo. Forsiden av dette er bare bryterne, og det jeg tror er sikringer til forbruk. Tror det jeg antar er skillerele er festet med de to skruene nederst i skapet. Glemte å si at det er montert ny motor i båten i 2015, en Volvo D4 300 om det har noe å si. Det kan være i den forebindelse dette er montert. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Ledningen er ikke nødvendigvis koblet ved dynamo, det kan også være ved ladelampe. Det går jo vanligvis en ledning fra D+ til ladelampe. Den andre siden av ladelampen er koblet til +12V via tenningsbryter. Når motor startes gir dynamo spenning til D+, og ladelampe slukker, mens et eventuelt relé koblet mellom minus og D+ vil lukke. Du kan jo også måle mellom svart og blå/gul, og se om det er noen forskjell når motor startes. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Jense skrev for 1 time siden: Blir vel bedre om du slår på AUX Switch. Kan for meg se ut som du ikke har automatiske spillerele, men seperat hovedstrøm-bryter til hvert batteri. Så alle på under drift. Ligger du i uthavn, så slår du av Main, for å unngå å tappe start -batteri. En korrigering. På første bilde så kan de se ut som ledninger er fjernet fra AUX bryter. Så noe er ikke standard. Hvis det er montert Volt sensitivt skullerele så vil det være en plass mellom start-, og forbruksbatteri. Lykke til. Kanskje kontakte tidligere eier å høre hvilke endringer som har blitt gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Har hatt slikt Navix-skap i to båter (Bella/Falcon og Nord Star). De leverer ferdige ledningsnett og begge disse - det i Nord Star var identisk med det på bildet - hadde innebygd skillerelé, og det er nok det releet du har funnet. Dersom du har fått med elskjema med båten burde det være mulig å finne ut hvordan det skal være koplet men som du sier kan det ha vært gjort blunder når motor ble skiftet. Antakelig skal sort til minus og blå/gul til D+ eller tenningslås som foreslått over. D4/6 VP har vel ikke ordinær tenningslampe men en 33 Ohm effektmotstand på selve dynamoen mener jeg. Ville sjekket om releet får styrestrøm når motor går, og så målt over relepinnene når motor går - da burde du lese av spenningsforskjellen på start/forbruk dersom releet er defekt/ikke opererer. Enig i at det ikke burde være noe stort problem å kople et Biltema-skillerele mellom i stedet, men hadde i så fall tatt meg bryet med å fjerne pingle-kablene og erstattet med noe litt feitere. All ladestrøm til et evt tomt forbruksbatteri skal jo gjennom disse så de kan godt være litt feitere. De nederste sikringene fores vel via ‘alltid på’ vippebryter og går typisk til dieselvarmer/kokeapparat/lensepumpe. De øverste/feiteste er hovedkurser til forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Sørlandet2 skrev 11 minutter siden: Blir vel bedre om du slår på AUX Switch. Kan for meg se ut som du ikke har automatiske spillerele, men seperat hovedstrøm-bryter til hvert batteri. Så alle på under drift. Ligger du i uthavn, så slår du av Main, for å unngå å tappe start -batteri. På bildet av baksida ser det ut som AUX ikke er i bruk. Hos meg var den brukt til ankervinsj og baugpropell. Sitér dette innlegget Link to post
Jense Svart 3 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Såvidt jeg kan se er ikke AUX Switch koblet til noe som helst. Det ser i hvert fall sånn ut på det første bildet jeg la ut. Det er mulig den er tenkt brukt til ankerwinch. Baupropellen går på startbatteriet med egne kabler direkte fra batteriet. Antar det er koplet via en rele som igjen er koblet via hovedbryter da den ikke kan brukes uten at hovdbryter er slått på. Har alltid hatt på alle tre bryterne, da jeg nettopp har sett at det ser tomt ut på baksiden, men forbruksbatteriet tappes likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Jense Svart 3 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Jeg har ikke noe skjema over det elektriske på båten, og jeg antar at det er gjort en del i forbindelse med motorskifte. Det er ikke vanelig tenningslås i båten med har en elektrisk bryter for tenning og start. Det var et 4 tomms instrument med da jeg overtok, men dette er gått i hvitt. Dvs det lyser, men lcd tegnene er borte. Har alt av instrumenter over Garmin kartplottet. Den viser 14,2 volt, mens ekkolodd som er koblet på forbruksbatteriet viser fra 12,5 til 12,1 volt. Kan som sagt lite om strøm, så jeg vet ikke om dette sier noe. Trodde kanskje at de to tynne ledningene bare var en form for styrestrøm. Mener jo at motor har ladet forbruksbatteriet tidligere, da jeg ikke har hatt problem med lite strøm. Selv på flere dagers tur var det strøm nok. Tror du har rett angående sikringene. Forrige eier opplyste at noe gikk selv om hovedbryter var av f.eks dieselvarmer og lensepumper. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Ja, de tynne ledningene er trolig styrestrøm til reléet som kobler batteriene sammen. Hvis det er 12V mellom disse når motoren går, så er det trolig feil på releet. Hvis det er 0V, så er feilen trolig at ledningene ikke er tilkoblet riktig. Siden du har en ubrukt Aux bryter, kan det være en grei nødløsning å koble batteriene sammen med den. Men da med samme ledningstverrsnitt som batterikablene. Sitér dette innlegget Link to post
Jense Svart 1 time siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1 time siden Vil det fungere om jeg kobler en skillerele fra Biltema som jeg har liggende mellom de to hovedbryterne som er i bruk, eller vil jeg kunne risikere at noe går galt? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Jense skrev 15 minutter siden: Vil det fungere om jeg kobler en skillerele fra Biltema som jeg har liggende mellom de to hovedbryterne som er i bruk, eller vil jeg kunne risikere at noe går galt? Nei, så lenge du har vanlige blybatterier på begge sider, og bruker tilstrekkelig ledningskvadrat, så ser jeg ikke noen problemer med det. Du kan jo koble det etter hovedbryterene, så er det mindre risiko for å tømme startbatteriet. Har du landstrømladere fast tilkoblet? Sitér dette innlegget Link to post
Jense Svart 56 minutter siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 56 minutter siden Ja, tenkte å koble denne på den på motsatt side av der batteriene er koblet. Jeg har lading via landstrøm, hvordan dette er koblet vet jeg ikke, men det er koblet opp med Ladix. Har ikke landstrøm på konstant, men bare når jeg trenger lading. Det kan være at denne bare leder forbruksbatteriet da dette får høyere spenning enn startbatteriet når jeg har ladet fra land. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.