Schjell Startet 23.September Link til dette innlegget Startet 23.September (redigert) Hei, har en Lewmar Pro series 1000 ankervinsj (ca 2012 mod). I følge brukermanualen så skal det være mulig å dra «kjettinghjulet» av aksling. Det får eg ikkje til. Er egentlig laust og ledig på akslingen og verkar som den stoppar på noko. Kva har eg ikkje fått med meg her? Redigert 23.September av Schjell (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trawler 42 Svart 23.September Link til dette innlegget Svart 23.September Kan være kilen som skal være i sporet på akslingen lager litt trøbbel for deg ? På en av mine tidligere vinsjer fulgte kilen med utover og kilte seg fast. Så jeg måtte bruke et lite skrujern og skyve kilen innover etterhvert som kabularet gikk utover. Lykke til. Sitér dette innlegget Hui 900 FB m/Kad43 kompressor + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Schjell Svart 23.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September Takk for tips - skal stikke inn et tynt skrujern i kilesporet og sjå om det hjelper! NB, dei to små kilene som skal i kvart sitt kilespor på akslingen er allereie fjerna (også på bildet) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 23.September Link til dette innlegget Svart 23.September Om det er som på min Pro-Fish 700W så er det ingen kile i sporet. Kabelaret presses mot konen innerst på akslingen av det ytterste hjulet som er demontert på bildet ditt. Det er altså bare friksjon som gjør at kabelaret roterer når motoren går. Ser du nøye etter ser du også at det ikke er kilespor i kabelaret. Vil tippe kabelaret kommer av om du bruker litt makt og også banker litt på det. Så kan man lure på hvorfor det er kilespor i akslingen når det ikke er tilsvarende i kabelaret. Eneste forklaringen jeg kan se er at akslingen brukes i andre vinsjer det kabelaret er låst til akslingen med kile. Sitér dette innlegget Link to post
Trawler 42 Svart 24.September Link til dette innlegget Svart 24.September Lazyjack skrev for 9 timer siden: Så kan man lure på hvorfor det er kilespor i akslingen når det ikke er tilsvarende i kabelaret. Eneste forklaringen jeg kan se er at akslingen brukes i andre vinsjer det kabelaret er låst til akslingen med kile. Når jeg leste innlegget til Lazyjack så gikk det opp for meg at vinsjen jeg rotet med ikke var fritt fallende, kun kjør ut/inn og derfor var det jo kile i min. Beklager forvirringen. Sitér dette innlegget Hui 900 FB m/Kad43 kompressor + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Arejane Svart 24.September Link til dette innlegget Svart 24.September Prøv med en trekloss mot kabelaret, og slå litt med en hammer, utover/vekk fra vinsjen. Henger vel kun i litt rust på akslingen. Sikker på at det ikke er kile mellom aksling og den blanke konen ytterst? Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Lazyjack Svart 24.September Link til dette innlegget Svart 24.September Trawler 42 skrev for 1 time siden: Når jeg leste innlegget til Lazyjack så gikk det opp for meg at vinsjen jeg rotet med ikke var fritt fallende, kun kjør ut/inn og derfor var det jo kile i min. Beklager forvirringen. Men da vet vi i hvertfall hvorfor det er kilespor i min aksling selv om det ikke er i bruk👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.