Mr_Stian Startet Tirsdag 20:23 Link til dette innlegget Startet Tirsdag 20:23 Heisann. Jeg har kun hatt eldre båter oppigjennom og har alltid hatt med drikkevann på egne dunker. Har ikke turt å ta sjansen på å drikke fra tanken ombord på båten da jeg ikke vet tilstand på dette systemet. I båten jeg har for tiden så har jeg en relativ stor vanntank på ca 1000 liter. Det er ett man lokk hvor jeg får tilgang til ca halve tanken. Denne halvdelen så relativt bra ut. Kunne se litt grums men ikke mye. Rør opplegg er originalt vil jeg tro. Kobber rør med enkelte slanger her og der. Ser det selges en del filter som kan kobles opp. Er dette en falsk trygghet eller er det bare jeg som er litt paranoid på dette med drikkevann? Hvor lenge kan vann være på tanken før det bør byttes ut? Siden tanken er såpass stor og bruken vår ikke er den største så hender det at det går flere måneder mellom hver gang jeg fyller på nytt vann. Spesielt nå på høsten og vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart Tirsdag 20:35 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:35 Rent vann varer i utgangspunktet evig - men det man fyller på båten er sjeldent "rent vann". I overflatevann (som vi har mest av i Norge) så vil det nesten alltid være med noe organisk materiale, dette råtner etterhvert og lager en ganske uggen smak på vannet. Er vannet farlig å drikke? Jeg tipper at "worst case" er litt løs mage. Det finnes mange ulike typer filter. Jeg kjøpte noe filter som så bra ut på Leroy Merlin (Brita P1000) - så leste jeg bruksanvisningen, og der stod det at man må være veldig nøye på at man bare bruker filteret med rent vann. Det finnes en liste over hva filteret hjelper mot, bakterier er ikke med på lista. Vi fyller på mye vann av ulik kvalitet, vannet blir ofte stående lenge på tankene, så lenge vi skifter filteret nå og da så kommer det stort sett vann ut som smaker drikkelig. Er det masse bakterier i vannet? Sikkert - men jeg har valgt å ikke tenke noe over det. Jeg antar at det hverken er risiko for kolera, parasitter eller noe virkelig farlig - men er man bekymret, så er det bare å drikke te og øl. :-) Du nevner ikke hva slags materiale tanken er laget av. Man kan vel få i seg en del mikroplastikk eller metaller, avhengig av hva slags materiale tanken er laget av. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart Tirsdag 20:56 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:56 Se Byggingen av Hulda side 87. Vann holder 'evig'. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart Tirsdag 21:00 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 21:00 Jeg tror det er en overdrevet redsel. Selv har jeg drukket vann fra tanken på alle mine båter og aldri opplevd at noen har blitt dårlig Har fast prosedyre hver vår med å tømme en flaske klorin, så fylle opp vanntanken med fersk vann, dette tømmes neste dag for så å fylle opp igjen. Men lukter og smaker på vannet før jeg fyller i fremmende havner Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart Tirsdag 21:17 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 21:17 12 minutes ago, Hulda said: Vann holder 'evig'. Perfekt rent vann på en perfekt (glass?) og hermetisk lukket beholder varer evig, men vannet man tapper opp er ikke helt rent, og tanken er heller ikke perfekt. I realiteten varer vannet sjeldent evig, og det er ikke uvanlig at det bygger seg opp et bakterielag på innsiden av tankene. En av opplevelsene mine er å ankomme Danmark etter lengre opphold i Norge, og fylle tankene med dansk vann. Det er en ganske annen type vann. Så har man kanskje et tykt lag med biomaterie på innsiden av vanntanken - når det norske vannet erstattes med dansk vann, så kan det fort finne på å løsne, og vannet smaker helt for ille. Vask fra tid til annen er anbefalt - remedier som sitronsyre, eddik, sprit, klor eller soda kan hjelpe på, finnes også spesialstoffer man får kjøpt i butikken (trolig overpriset ifht remediene nevnt i forrige setning) - deretter må tankene skylles svært godt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mr_Stian Svart Onsdag 04:17 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 04:17 Tanken så egentlig ganske bra ut innvendig. Så ikke noe til dette blanke slimet man ofte får. Tanken er laget i rustfritt stål. Får se om jeg kanskje bare installerer ett slikt karbon filter for så å prøve :) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Onsdag 05:20 Link til dette innlegget Svart Onsdag 05:20 Me har alutankar i båten. Båten er 30 år. Me har hatt båten i 21 år. Me har drukke vatnet rett frå tanken, og det har gått heilt fint alle desse åra. Aldri noko filtrering, vasking eller dårleg smak på vatnet. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Onsdag 05:40 Link til dette innlegget Svart Onsdag 05:40 Har som reglel med nok av øl og brus i kjøleskapet når vi er på tur, men tømmer jo tanken hver høst og har på ferskt vann før ferien eller en langtur. Ser veldig bra ut på begge vaskene ombord og det er bare plastrør. Ikke noe problem å drikke dette, men brukes mest til oppvask og tannpuss. I marinen hadde vi på noe rensemiddel, men husker ikke hva det het. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sørlandet2 Svart Onsdag 05:50 Link til dette innlegget Svart Onsdag 05:50 I disse beredskaptider, så informeres det at vann holder seg i årevis på plastkanne, når de lagres mørkt. Basert på dette så er det vel ikke noen grunn til at vann fra båten kan drikkes, farlig er der nok ikke, samt vi er jo skapt med nese og smaksanser. Smaker og lukter det greit, så er det nok greit. Jeg pleier å ha med drikkevann på dunk, kanskje slutte med det. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Onsdag 06:06 Link til dette innlegget Svart Onsdag 06:06 Ikke alt her er fullstendig korrekt. Rent vann levert av vannverk i Norge er drikkevann og kan lagres. Vann fra lokale brønner kan inneholde mineraler, parasitter, virus og bakterier. En av mine naboer i Valdres har to brønner med pumper som lager trykkvann. Smak og lukt helt topp. Ved kontroll fra Mattilsynet viser at vannet fra den ene brønnen krydret meg e-coli fra mennesker eller dyr, anbefales ikke å drikke. Som et eksempel. Grunnvann i eks. Danmark og Tyskland inneholder mineraler som eks. kalk. Mineralene feller seg ut som 'kjelesten' ved oppvarming. Filteret som jeg satte inn i våres fjerner disse mineralene effektivt. Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart Onsdag 06:07 Link til dette innlegget Svart Onsdag 06:07 Har alltid drukket vannet ombord uten å tenke noe spesielt over det. Har dog med en 5 liter dunk som brukes til å fylle en glassflaske i kjøleskapet, men dette er mest på grunn av smak. Blir gjerne litt flat smak på tankvannet. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
tobixen Svart Onsdag 06:17 Link til dette innlegget Svart Onsdag 06:17 6 minutes ago, Hulda said: Rent vann levert av vannverk i Norge er drikkevann og kan lagres. Det har vel skjedd en utvikling ila de siste 30 årene. Jeg husker at filtrene på vannkranene hjemme (Tromsø, kommunalt vann) av og til måtte renses for mose. Jeg husker jeg var meget skuffet den dagen vannet fra krana plutselig begynte å smake klor. Det er allikevel ikke til å komme bort i fra at jeg har en del erfaringer med biofilm på innsiden av mine vanntanker etter et par-tre års bruk, inkludert perioder hvor alt av vann har vært fylt fra diverse steder i Norge og Sverige. Så er det jo ikke helt utenkelig at det er snakk om forurensing som har kommet inn på andre måter enn gjennom vannet, f.eks. smuss som har funnet veien ned ved åpning/lukking av tanklokk, etc. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
SveinHa Svart Onsdag 06:37 Link til dette innlegget Svart Onsdag 06:37 I seilskutetiden sa de at vannet ville råtne og bli godt igjen 3 ganger og da var det godt for alltid. De hadde jo et litt annet tidsperspektiv på "båtturene" sine enn vi har... Jeg har også alltid drukket vann rett fra tanken. Tatt en rengjøring med klorin i ny og ne men der kan gå flere år mellom hver gang. Skal en være HELT sikker så finnes der jo flotte omvendt-osmoseanlegg som dette: https://www.finerfilters.co.uk/systems/reverse-osmosis-systems/tankless-reverse-osmosis Jeg har et litt enklere omvendt-osmosesystem hjemme og det gir så godt vann at "halve slekten" kommer med dunker og henter drikkevann... Og det er garantert fritt for bakterier og andre uhumskheter... Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
sumol Svart Onsdag 08:04 Link til dette innlegget Svart Onsdag 08:04 Mr_Stian skrev for 11 timer siden: Heisann. Jeg har kun hatt eldre båter oppigjennom og har alltid hatt med drikkevann på egne dunker. Har ikke turt å ta sjansen på å drikke fra tanken ombord på båten da jeg ikke vet tilstand på dette systemet. I båten jeg har for tiden så har jeg en relativ stor vanntank på ca 1000 liter. Det er ett man lokk hvor jeg får tilgang til ca halve tanken. Denne halvdelen så relativt bra ut. Kunne se litt grums men ikke mye. Rør opplegg er originalt vil jeg tro. Kobber rør med enkelte slanger her og der. Ser det selges en del filter som kan kobles opp. Er dette en falsk trygghet eller er det bare jeg som er litt paranoid på dette med drikkevann? Hvor lenge kan vann være på tanken før det bør byttes ut? Siden tanken er såpass stor og bruken vår ikke er den største så hender det at det går flere måneder mellom hver gang jeg fyller på nytt vann. Spesielt nå på høsten og vinteren. . . . . . . . Working with a radio promotion company means your music doesn’t just reach radio stations but also labels, managers, and festival organizers. That wider reach creates real opportunities beyond local promotion. Hei! Jeg synes ikke du er paranoid i det hele tatt jeg hadde gjort det samme. Når du ikke kjenner tilstand på tank og rør, er det lurt å være forsiktig. Filter kan hjelpe litt, men de fjerner ikke alt. Jeg ville enten renset tanken grundig eller fortsatt med egne dunker til du vet mer. Når vann blir stående i flere måneder, bør det absolutt byttes ut. Spesielt om det ikke er desinfisert. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart Onsdag 08:09 Link til dette innlegget Svart Onsdag 08:09 Jeg blir alltid fasinert av at det i disse diskusjonene er så mange med sikkerhet hevder at hverken de selv eller andre noen gang har blitt dårlig av å drikke vann fra vanntanken ombord. Blir folk aldri syke ombord hos dere, og heller ikke etter at de har forlatt skuta? Eller gjør dere analyser av vannet og de syke, og kan fastslå at det ikke er en sammenheng? Hvor lang tid etter at man har drukket vannet følger dere opp personene? Jeg er enig i at det sikkert for det meste går bra, men jeg har allikevel alltid valgt å ha vanndunker for drikkevann. Disse vasker vi jevnlig, og da ser vi jo at det er endel steder særlig i Danmark som har til dels mye forurensning i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart Onsdag 08:28 Link til dette innlegget Svart Onsdag 08:28 Har vært sjømann i 25 år nå og har alltid vært skeptisk på å drikke fra vannet om bord i båter. Og hvertfall fra systemer som ikke har noen form for filtrering. Når jeg jobbet på offshorefartøy, så brukte vi å ta regelmessig vannprøver fra tappesteder om bord, og det var ikke uvanlig å oppdage bakterier som e-coli og salmonella. Men som regel ikke i en slik konsentrasjon at det ga utslag hos mennesker. Men skal du regelmessig drikke vannet om bord, så ville jeg minimum ha installert ett 5 eller 10 micron filter pluss et kullfilter når du har så stor vanntank. Har du god tilgang til strøm ombord og er virkelig skeptisk på vann, så bør du også se på UV-filtrering, dette tar bakterier. Men det fungerer fint å tilsette litt klor i vannet også, men det vil også gi litt klorsmak av vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart Onsdag 08:34 Link til dette innlegget Svart Onsdag 08:34 tobixen skrev for 11 timer siden: Så har man kanskje et tykt lag med biomaterie på innsiden av vanntanken - når det norske vannet erstattes med dansk vann, så kan det fort finne på å løsne, og vannet smaker helt for ille. Det kan nok ha sammenheng med at vannet i Danmark er en god del hardere (mer oppløste salter) slik at det har høyere °dH enn det (oftest) bløtere norske vannet. Får biofilm som trives i bløtt vann hardt vann kan den dø, og dermed løsne, da enkelte bakterier er ganske vare for endring i hardhet. Husker jeg styrte litt med °dH'en da jeg drev med akvarier tidligere. Enkelte fisk og planter krevde andre hardheter i vannet enn det jeg hadde i springen. Så ved oppstart av nye filter måtte startkulturen med (nedbrytende) bakterier i filteret tilvennes gradvis til den nye hardheten, hvis ikke døde kulturen, og det kom ammoniakklukt av vannet. Fikk flak i tannbørsten for noen år siden, da hadde det løsnet biofilm i tank og slanger. Endte opp med å fylle tank og slanger med en løsning av oppvaskmaskinpulver og varmt vann. Lot dette få stå, så skylle tank og slanger flere ganger før kloring og skylling på nytt. Tankene ble gullende rene, og har holdt seg slik. Har oftest en bitteliten skvett med klor i vannet når jeg fyller opp, for å motvirke danningen av ny biofilm. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart Onsdag 08:39 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 08:39 Hvis jeg går i gang med å rense tanken, holder det da å ha oppi noe klor sammen med nytt vann og la det stå ett døgn ca for så å tømme og erstatte med ferskt vann? Kjører så klart igjennom på alle tappepunkter sånn at det kommer klor inn der og. Hvor mye klor bør jeg bruke på min tank tror dere? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart Onsdag 08:49 Link til dette innlegget Svart Onsdag 08:49 Send inn analyse, så ser du om det er noe skummelt i tanken (metaller, biologi). Søk på nettet, mange leverandører. https://www.drikkevannstest.no Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart Onsdag 09:07 Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:07 Mr_Stian skrev 27 minutter siden: Hvor mye klor bør jeg bruke på min tank tror dere? Roger jo nevnte hva Lilleborg anbefaler i denne tråden, 1/2 liter klor per 50 liter (forutsatt du ikke har aluminiumstank)😊 Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart Onsdag 09:35 Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:35 Det varierer vel fra vannverk rundt omkring landet, men slik jeg har blitt fortalt, så er vannet som leveres, i Kristiansand ,tilsatt en skvett klor for å drepe bakterier. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart Onsdag 09:41 Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:41 bellen skrev 1 time siden: ……..så ville jeg minimum ha installert ett 5 eller 10 micron filter pluss et kullfilter når du har så stor vanntank……. og det er relativt billig, jeg har to slike jula-filter i serie ett 5 micron + ett kullfilter på kaldvann i pentryt https://www.jula.no/search/?query=vannfilter Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tobixen Svart Onsdag 09:42 Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:42 1 hour ago, Hakkannen said: oppvaskmaskinpulver og varmt vann. Det er soda som er aktiv ingrediens der, tipper jeg. Jeg har akkurat etterlatt skuta i Bulgaria, kanskje for noen måneder, og helte eddik på tankene før avreise. Soda hadde kanskje vært mer effektivt, ikke vet jeg. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Code0 Svart Onsdag 09:49 Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:49 Mr_Stian skrev 1 time siden: Hvis jeg går i gang med å rense tanken, holder det da å ha oppi noe klor sammen med nytt vann og la det stå ett døgn ca for så å tømme og erstatte med ferskt vann? Hva du fjerner fra tanken er avhengig av hva som er blitt fyllt på. Bakterier vokser ikke uten næring. Kanskje det er noe bunnfall av partikler som har kommet inn med påfylling opp gjennom årene. har båten alltid vært i Norge, og blitt tanket med vann fra vannverk så skal det være lite trøbbel med det. Drikker du en kopp vann fra et tjern i naturen i Norge så er det noe kroppen din tåler. En kopp fra Ganges kanskje ikke. Skal du ha på noe kjemi så bruk noe som ikke er giftig. De som brygger øl kjøper noe som kan brukes i rørsystemer som det skal drikkes fra. I Norge med kaldt vann så skjer det ikke så mye. Hadde jeg hatt båten i Karibien / Middelhavet hvor tanken holder høyere temperatur, og jeg fyller fra lokal brønn rett bak en møkkakjeller så hadde jeg vært mer skeptisk / forsiktig. Så skaff deg en våt-suger, støvsug bunn, tøm tank og fyll opp, spyl gjennom alle tappepunkter og send inn vannprøve til analyse, og ta det derfra. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart Onsdag 10:08 Link til dette innlegget Svart Onsdag 10:08 Maika skrev for 2 timer siden: Blir folk aldri syke ombord hos dere, og heller ikke etter at de har forlatt skuta? Eller gjør dere analyser av vannet og de syke, og kan fastslå at det ikke er en sammenheng? Hvor lang tid etter at man har drukket vannet følger dere opp personene? Et greit resonnement, uten et helt klart svar. De vanligste aktuelle sykdommene er magesjau, som vil debutere relativt raskt - altså ganske lett å sette i sammenheng. Og så er det stor forskjell på f. eks min totaleksponering - enslig gammel mann med lange sammenhengende perioder i båten og et oversiktlig sosialt liv - og båtfamilier med barnehage- eller skolebarn, som bruker båt til turer blandet inn i et daglig liv med massevis av smittekilder og sykdom. For min del kan jeg si med sikkerhet at jeg ikke har blitt syk av å drikke tankvannet. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.