Jump to content

Båthaveri på åpent hav

klt

Recommended Posts

Etter eit haveri på åpen sjø har nervene koplet seg inn på fult,eg løyse aldri fortøyninger meir uten å ha lettbåt med noko som av og til er ei plaga å ha med seg.Problemet er at eg må ha dobbelgradering på alt.Er da nokon som har da på samme måte eller er båtlivert slutt for meg?

Jeg ble også litt nysgjerrig. Kan du fortelle littt mer om hva som skjedde?

Uten å være særlig paranoid så tenket jeg jevnlig gjennom mulige faresituasjoner når jeg er på tur. Alt kan en ikke tenke på men slikt som å gå lenger fra land i pålandsvind er jo lurt. Jeg føler meg rimelig komfortabel med to motorer i kjelleren og lettbåt ALLTID med.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg føler meg også bedre til sinns hvis jeg har gummibåten med påhengsmotoren hengende bak båten. Spesielt hvis hele familien er med og hvis turen går i litt mere ulendt farvann (Hustadvika o.l.). Ulempen er at plasseringen til gummibåten hindrer tilgangen til å nå raskt til badestigen hvis det skulle bli behov for den i en fart. Hvis jeg er alene ombord med gummibåten bak og jeg skulle falle overbord så kan det bli trasig å få tak i badestigen for å komme ombord igjen. Gummibåten hindrer også sikten bakover samtidig som den er litt i veien ved dorging.

Hvor sikker er egentlig jolla??? For meg blir det bare helt feil å tro at jolla redder livet ditt når moderskipet må takke for seg (jeg snakker da ikke om brann i rolig vær) i dårlig vær. Kjerring og unger i en 10-12 fots jolle i kuling....., hvor lenge går det bra tro? For meg er det KUN redningsflåte som gjelder...

Jeg har desverre hatt to utaskjærs havarier vinterstid (i samme båt til og med) med ett "katta i sekken" kjøp av en seilbåt. Det gikk bra med mannskap og båten kom på land begge ganger, men jeg merket at det går en støkk i meg hvis det kommer vann innabords eller motoren fusker etter dette.

Mitt råd er bare å fortsette å dra utpå, men være ekstra nøye med sikkerhetsrundene og for all del ha med nødvendig sikkerhetsutstyr! Tror nok ikke båtlivet er slutt for deg, men det kan være lurt å være ekstra "forsiktig" serlig i begynnelsen. :sailing:

Morten

Hvor sikker er egentlig jolla??? For meg blir det bare helt feil å tro at jolla redder livet ditt når moderskipet må takke for seg (jeg snakker da ikke om brann i rolig vær) i dårlig vær. Kjerring og unger i en 10-12 fots jolle i kuling....., hvor lenge går det bra tro? For meg er det KUN redningsflåte som gjelder...

Helt enig. Jolla gir ikke rette sikkerhetsfølelsen.

Nå har ikke jeg opplevd annet enn et par motorstopp på sjøen. Og det har løst seg fint. Har enten fått slep eller klart å reparere sånn noenlunde.

Kjøp en redningsflåte i container til å ha på dekk. Jeg tror noe av det viktigste er å ha en dregg lett tilgjengelig i tilfelle motorstopp...for å slippe ubehageligheter. Og et par 6 kilos brannslukkerapparat og brannteppe etc. ++

Kjøp en redningsflåte i container til å ha på dekk. Jeg tror noe av det viktigste er å ha en dregg lett tilgjengelig i tilfelle motorstopp...for å slippe ubehageligheter. Og et par 6 kilos brannslukkerapparat og brannteppe etc. ++

Du er en mann helt i min gate :yesnod: De som tilbyr kona og barna en 10 fots jolle når moderskipet forliser, kan like så godt bli med skuta ned...

Bilbelte i bilen, redningsflåte i båten!

Å si at vi like gjerne kan bli med båten ned vi som ikke har redningsflåte er vel å generalisere og dra det noe langt syns jeg. En redningsflåte er absolutt en god sikkerhetsanordning den, men for meg som putler og koser meg innaskjærs i godvær ser jeg ikke det store behovet. Vi klarer oss godt med flytedrakter, vester og jolla ombord hos oss. Ei 10-fots gummijolle føles forresten mye større og tryggere den enn flere av disse små "rednings-duppedittene" for lystbåt.

Men bevares, om det kan få tilbake trygghetsfølelsen så invester i flåte. Da er det kanskje vel så viktig at hele mannskapet får testa den under ordna forhold. Mange har flåte, men også mange får seg en overraskelse første gangen de ser den oppblåst tror jeg. Det holder ikke med å se den oppblåst på ei salgsbrosjyre.... den må prøves!

Redigert av Sigurd (see edit history)

Den aller første betingelsen er gode redningsvester til alle, lett tilgjengelig. Da mener jeg redningsvester, ikke sånne små pølser eller selervester. Disse må prøves først, slik at en kjenner virkningen av dem, alle ombord.

Helt klart at redningsflåte er det beste, men en gummijolle/jolle som lett kan låres ellers slippes på vannet gjør nytten sin, med eller uten motor. Når du/dere først har kommet opp i jola/flåten, da er jo sos-raketter eller nødbluss et MUST!

Og gjerne en bærbar vanntett VHF..........

Det å gjennomtenke sikkerhet, gir trygghet....ikke minst for kona når hun erfarer at vi tenker i de baner. Hun gjør det ihvertfall, men vi må handle og reagere....investere i den tryggheten ombord.

Jeg både leser og har selv erfart hva som kan skje, og hva som kunne vært unngått, hvis man bare hadde tenkt sikkerhet før man la ut...

Problemet er at eg må ha dobbelgradering på alt. Er da nokon som har da på samme måte eller er båtlivert slutt for meg?

Om du blir så nervøs at det er ubehagelig er det selvsagt ikke bra, men jeg kan ikke se at det er noe problem dersom du slår deg til ro med godt sikkerhetsutstyr. Det høres mistenkelig ut som de mange av oss kaller erfaring. Du er ikke alene om å føle et visst ubehag ved legge ut med en båt uten tilstrekkelig sikkerhetsutstyr. Dersom det ikke er så ille at du blir handlingslammet i dårlig vær så vil jeg tro at du finner tilbake til båtlivets gleder med tid og stunder.

For min egen del liker jeg ikke å ha jolle på slep som sikkerhetsutstyr. Skulle den finne på å bli slått rundt i dårlig vær blir den et stort problem.

Det "dummeste" en gjør er ihvertfall å tenke at det skjer ikke oss, bare andre....eller at jeg går jo bare innaskjærs i stille sjø, så da trenger jeg ikke mer enn en redningsvest.

Jeg glemmer aldri noen venner av oss for noen år siden: Guttungen på 8 falt overbord......faren oppdaget dette og hoppet ut etter ham, uten redningsvest. Båten, en snekke var litt i fart...

Dette var nedover svenskekysten, og det var ikke så langt fra land. Han brukte lang tid på å prøve å innhente gutten, og det ble fort en god avstand tilbake til båten. Han ble fort sliten, og gutten drev fra ham i pga strøm. Til alt hell ble situasjonen tildels oppdaget fra land, da noen så at faren prøvde panisk å veive med armene mot land. To personer hoppet opp i en jolle som tilfeldigvis lå ikke langt fra dem. Men innen de kom frem til mannen var han så utslitt at han knapt klarte å holde seg flytende. Han ble brakt ombord i jolla, og sammen kunne de innhente sønnen.....Det gikk bra denne gangen, men du verden så lett det kunne gått liv her.....det kunne vært snakk om 2-3 minutter til......Og til alt overmål: Kona var ingen dreven skipper, og klarte ikke, eller turde ikke snu båten i forsøk på å innhente dem......Hun hadde nok med å få stoppet motoren, slik at ferden ikke gikk videre sydover....båten ble liggende å drive sidelengs mot bølgene.

Redigert av nimbuster (see edit history)

, og klarte ikke å snu båten i forsøk på å innhente dem......Hun hadde nok med å få stoppet motoren, slik at ferden ikke gikk videre sydover....båten ble liggende å drive sidelengs mot bølgene.

Ja det er et tankekors, må si jeg ikke alltid vil være forberedt på en situasjon om jeg selv detter over bord.

Det bør alltid være en i tillegg til skipperen som kan manøvrere. Vil oppfordre alle til å la mannskapet/passasjerene øve mann over bord, også i motorbåt. Det er fort gjort, kast noe som ligger litt tungt i sjøen, og la mannskapet plukke det opp før turen begynner.

Skrekksenario: Jeg detter over bord med båten full av folk som ikke vet hvor gear-hendelen sitter.

Etter eit haveri på åpen sjø har nervene koplet seg inn på fult,eg løyse aldri fortøyninger meir uten å ha lettbåt med noko som av og til er ei plaga å ha med seg.Problemet er at eg må ha dobbelgradering på alt.Er da nokon som har da på samme måte eller er båtlivert slutt for meg?

Det er sikkert vanskelig å vite om en må ha "belte og buksesele" i alt. Som du kanskje har sett er jeg på utkikk etter båt og ingen erfaren sjømann. Tror allikevel mitt førstevalg om plassen tillot det var overlevingsdrakter. I våre farvann er overlevingstiden i sjøen dramatisk kort det meste av året uten skikkelig utstyr. Jeg tok dykkerlappen midt på vinteren, ikke noe problem, jeg var tørr og varm. I tillegg ville jeg hatt en redningsflåte, da har man en mulighet til å "skjule" seg for elementene. Nedkjølingsmomentet i kraftig vind er formidabelt, ref. advarslene i forb. med uværet i nord Norge. Og sist men ikke minst, det er viktig om annet skulle mangle, oppdriftsmiddel (vest)

med krage som holder hodet høyt. Utrolig ubehagelig og panikkskapende å få munnen full av skvalpesjø.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Jeg liker å seile med jolla på slep i vannet, da er den der alltid og den er ikke i veien for badestigen.

Det er jo ikke allverdens med plass i gummibåten (en av de mindre Zodiacene), men i en nødsituasjon er den allikevel god å ha.

Det som er viktig er å ha klar en bag med nødutstyr, den skal du bare kunne raske med deg i farten og bør inneholde bl.a. vann, nødbluss, lys, førstehjelpsaker ++.

Pga at vi normalt forlenger sesongen i begge ender har jeg vurdert å kjøpe semidry seilerdrakter til alle 2 voksne og 2 barn (om det finnes til de).

Jeg må si at jeg føler meg tryggere med seilbåt, stopper motoren så kan jeg greie å seile den til kai.

Og er det i rufsete sjø nær land det skjer så er det også alltid vind til å seile deg vekk igjen.

Du er veldig trygg i en seiler, så det er bare å ta tiden til hjelp så kommer tilliten til båt og sjø igjen.

:flag:

Redningsflåte i enhver lystbåt er nå en voldsom "overkill" mener nå jeg.

Dere er en flott gjeng med seriøse båtfolk, men noen ganger trekker endel av dere dette fryktelig langt. :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Etter et år på havet i KV Nord har jeg det kona kaller et småhysterinsk forhold til sikkerhet. Jeg har ikke dratt det lenger enn at vi har 4 redingsdrakter ombord, godt med nødraketter i en grab bag med bærbar VHF i tillegg, bruker alltid redningsvester og har VHF med DSC. Jolla har vi gjerne med på lengre turer.

Redningsflåte har jeg tenkt på, men ikke funnet noe fornuftig sted å ha den ombord.

Fornuftig sted er vel lett tilgjengelig på dekk skulle jeg tro, for plassering av redningsflåte

Men da er den for mye i veien - da kan vi ikke ha solputa på fordekket - og der går grensen for ØKH mellom litt hysterisk og helt hysterisk opptatt av sikkerhet. Har tenkt på å ha den på taket av HT'en også. Men antakelig ender vi med at gummibåten holder

Men da er den for mye i veien - da kan vi ikke ha solputa på fordekket - og der går grensen for ØKH mellom litt hysterisk og helt hysterisk opptatt av sikkerhet. Har tenkt på å ha den på taket av HT'en også. Men antakelig ender vi med at gummibåten holder

Har ikke du ett digert dekk da? Flåten er jo ikke stor den.

Redningsflåte i enhver lystbåt er nå en voldsom "overkill" mener nå jeg.

Dere er en flott gjeng med seriøse båtfolk, men noen ganger trekker endel av dere dette fryktelig langt. :wink:

Enig med deg der! Skulle jeg hatt redningsflåte og overlevningsdrakter fast ombord så hadde det vel knapt vært plass til å overnatte der... Man må se litt på hvor og hvordan man bruker båten, til hvilke årstider og sist men ikke minst hva man faktsik har plass til av utstyr! Har erfart at om båten skal kunne benyttes til det den er beregnet til så må man foreta knallharde prioriteringer ut fra nytteverdi og tilgjengelig plass ombord. Og om man skulle krysse et åpent havstrekk så er gummijolla tilstrekkelig sikkerhet for meg. Den bærer fire voksne og er stabil som få! Man kan da ikke få helt panikk heller, da forsvinner hele gleden ved å være på sjøen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...