ko-stens Startet 24.September Link til dette innlegget Startet 24.September HR 440SC 2010 med Tohatsu MFS50A, 2025. Gikk fra en rolig og behagelig Tohatsu MFS 30C til denne mer sinte storebroren nå i sommer. Den nye er et artig bekjentskap og passer nok båten noe bedre. 30'en manglet prikken over i'en fra ca 22 knop. Nå har jeg kurant marsjfart der tidligere toppfart var, 23 - 24 knop. Perfekt på mange måter, men ikke så behagelig når en drar på. Der den gamle var mye mer lettvinn med tanke på fart og trim, er den nye mye mer følsom. Må være skikkelig på hugget og justere trim mens jeg gir gass, ellers begynner snuta å hoppe ubehagelig opp og ned. Inntil ca halv fart må jeg nesten ha motoren ganske mye trimmed ned, mens jeg må trimme den så mye ut som mulig når jeg nærmer meg full gass. Dvs, det skjer lite/ingenting med farten fra nesten full til full gass. Turtallet øker, men ikke farten. Jeg byttet propell fra originale 3x14x13 til 3x15x13 for å få ned turtallet litt, da den ruslet opp på mellom 6100 og 6200 o/min under innkjøring og testing på full gass en gang i blant. Nå er den innkjørt og går inntil ca 5900. Maks er 6000. Toppfarten har faktisk sunket bittelitt, fra ca 31 til 30 knop, og dorgehastigheten har økt fra ca 1,8 til 2,2 knop på vanlig tomgang. Eller ca 1,5 til 2 på laveste trolling mode. Akkurat dorgefart varierer med bølger og vind, så det er vanskelig å finne nøyaktig fart her. Når det gjelder nesten full til full gass, var den originale propellen helt lik. Det skjedde ikke noe mer med farten. Hva kan gjøre at den liksom ikke helt orker akkurat den siste lille biten? Propell? Monteringshøyde? Motoren er for øvrig montert så den er ganske jevn med bunnen. Når jeg tilter ut så mye at turtallet ikke lenger går opp, trekker ikke propellen luft, så motoren er i hvert fall ikke for høyt montert nå. Kan monteringshøyden ha noe å si her? Burde jeg prøve ett monteringshull høyere? Burde jeg egentlig beholdt den gamle propellen? Egentlig tenker jeg at jeg skulle hatt en propell som var 3x14,5x13! Vil kanskje en stålpropell kunne gjøre underverker? Hvor stor burde jeg i så fall gå for? 3x14x11, lik originalen? Ingenting her er egentlig noe problem da det her muligens er flisespikkeri så det holder. Det jeg merker meg er at det på etterkommeren, HR 442SC, som er klin lik med unntak av litt mer kantete innredning og bittelitt forskjell på konsollen, skal klare 32 knop med 50 hk motor. Jeg slet med å få 30 i saltvann i helga, med bare meg og en del fiskeutstyr ombord. Så kanskje prikken over i'en kunne vært å prøvd å få til 32! Vet ikke om toppfarten måles med en eller to personer i båten. Kan hende den ellers hadde oppført seg mindre "nervøst" om det hadde sittet noen foran? Båten har jo blitt mer baktung med 15 kg mer motortyngde, fra ca 82 til ca 97 kg (tomvekt, vil jeg anta). Egentlig føles det kanskje som om båten har et hakk for stor motor, men det er jo anbefalt 40 - 50 hk på den, så... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.September Link til dette innlegget Svart 24.September ko-stens skrev 46 minutter siden: Må være skikkelig på hugget og justere trim mens jeg gir gass, ellers begynner snuta å hoppe ubehagelig opp og ned. Inntil ca halv fart må jeg nesten ha motoren ganske mye trimmed ned, mens jeg må trimme den så mye ut som mulig når jeg nærmer meg full gass. Dvs, det skjer lite/ingenting med farten fra nesten full til full gass. Turtallet øker, men ikke farten. Jeg hadde en ganske så sammenlignbar båt, liten Bella 440R som jeg satte på en Yamaha F40. Erfaringene mtp trim er helt like som de du beskriver, motor helt inn for å komme i plan og trimme godt ut etterhvert som farta øker. Jeg tenker at slik er det bare på slike små-jeeper. Med egenvekt på over 300 kg, ca 100 kg motor på hekken, batteri og tank bak - samt fører på akterbenken så blir det mye vekt å balansere på en relativt kort planingsflate. Høyde: jeg monterte min motor selv. Først med plate i flukt med bunn, deretter heva jeg motor først 1 hull, deretter 2 hull til. Med motor i flukt og std yamaha aluprop så hadde jeg mega-grep, tilta det som gikk uten at det slapp. Fortsatt bra grep 1 hull opp, med 2 hull til opp så slapp det, men med med tilt enn det var behagelig å kjøre med. (Med forrige motor, Johnson 35hk og motor helt nedpå så slapp propellen omtrent bare jeg tenkte på å røre powertrim bryteren) Fart: lå vel på rundt 30 , fikk vel bortimot en knop ekstra med 1 hull opp, ikke noe særlig mer med 2 hull til opp. Bestenotering på gps var 31,5 knop. (jakta vel på 32 jeg også men det fikk jeg ikke) Kjøreegenskaper: kan ikke si jeg merket noe forskjell. Mulig 2 hull opp hadde vært "sweet spot" men det ble ikke testet. På min motor så var det slissespor for de nedre monteringsboltene i braketten, jeg kunne dermed løfte motor ved å sette en saksejekk under finna på motor, ta ut de øvre boltene + løsne på de nedre, og bare sveive forsiktif opp til rett høyde. Fartsøkning på bortimot full gass: ofte er begrensinga i selve skroget, mer løft i hekken etterhver som farta øker, dermed mer våt flate og vannmotstand. Må man trimme mye ut for å motvirke dette så bruker man motorkrefter på å løfte skroget istedet for å drive det framover Anbefaling: tja , koster jo ikke mer enn litt jobb å prøve å heve motor. 1 hull opp går sikkert utmerket, kanskje også Samt at du kan få en "propelldoktor" til å justere 14" propen din, slik at du havner på rett maksturtall Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ko-stens Svart 24.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September Takk for et meget godt svar! :-) Ser den at skroget kan være begrensningen her og gjør, sagt på en annen måte, at motoren "dør" litt på absolutt maks gass sammenlignet med nesten maks. Tenker jeg prøver å heve motoren ett hakk og se hvordan det blir. Det vil uansett ikke skade å prøve! :-) Sitér dette innlegget Link to post
krabbelars Svart 24.September Link til dette innlegget Svart 24.September Gode svar her allerede , og tiltak; Å heve motoren et hakk er ofte en bra start. Ofte er det snakk om at anti-kavitasjons plata skal/bør ligge i flukt vannrett med bunnen av akterspeilet. Men ofte er det riktigere å bytte ut plasseringen / nivået "Anti-kavitasjons plata" med "1cm i overkant av det øverste hoved-vann-inntaks hullet på motoren" ... Det tilsvarer kanskje "ett hakk opp" på mange motorer , og ligger ofte kun få cm. under anti-kavitasjons plata . . . Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
ivar Svart 24.September Link til dette innlegget Svart 24.September https://www.dagbladet.no/arkivert/tema/test-av-populaere-ungdomsbater---til-sjos-for-en-hyggelig-pris/70312175 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.