Jump to content

Hva er passende start/lensepumpebatteri til en Suzuki DF140 som vanligvis har vedlikeholdslading?

Mastiff

Recommended Posts

Startbatteriet er ødelagt, antakeligvis fordi jeg ikke har fulgt godt nok med på syrenivået. Det sitter j... krøkkete til og må kobles fra og løftes fram for å sjekke syra, så det er lett å "glemme". Derfor vil jeg ha et vedlikeholdsfritt batteri denne gangen. Når motoren ikke er i gang, ligger båten 98,7 % av tiden  (ja da, tallet er ren tipping... :fniser:) ved brygga mi, der det er koblet til en WhisperPower WP-BC vedlikeholdslader. Den har separate utganger for opptil tre batterier, så jeg kan sette den til å lade startbatteriet som AGM-batteri. De 1,3 % av tiden er når båten enten ligger i bryggegata i byen i noen timer av gangen enkelte ganger hver sommer, og når den ligger ved stormbrygga, som er helt skjermet mot austan og nordost, de vindene som går direkte på brygga mi. Men nesten alt av elektronikk (stereoanlegg, Hobbyfisher teinehaler, diverse Pi-er, ESP32-er og en dullion releer) er koblet på vedlikeholdsbatteriet i baugen, som er et 100 ah Biltemabatteri, og det kobler jeg fra når jeg legger båten ved stormbrygga. Skillereleet gjør at det ikke kan stjele noe fra startbatteriet. Så det eneste som er koblet på når båten ligger uten vedlikeholdslading, er motoren og lensepumpa (av typen som kjører noen sekunder med noen minutters mellomrom).

Jeg fikk ikke start på motoren med startbatteriet i går, men jeg har doble 16 mm2 kabler fra batteriet framme og et relé styrt fra mobilen som åpner for gjennomgangen av strøm. Motoren startet uten noen som helst problemer på det, men det kan jo være greit å få det bakre batteriet i orden til hummerfisket, skulle motoren bli kvalt av et tau i propellen, er det greit om jeg slipper å bruke tid på å slå på mobilen og koble meg til nettverket til releet før jeg starter den igjen!

Motoren er veldig lettstartet, uansett temperatur. Dermed blir spørsmålet hva jeg bør bruke, et rent startbatteri eller kanskje et av Biltemas "båtbatterier", som vel i praksis er et sted mellom startbatteri og fritidsbatteri. Eller noe helt annet. Som vanlig er "bra nok til lavest pris" en veldig grei rettesnor. Kanskje noe sånt? 

@abbor, takk for det! Jeg skal ha en Scotty HP 2106 der bak etter hvert, koblet til samme kretsen som motoren, men den spiller ingen rolle for dette, for den vil aldri være i bruk så lenge ikke motoren går. Og den vil ikke være koblet til engang når båten ligger uten vedlikeholdslading. Jeg planlegger å lagre den på land når jeg ikke dorger.

Typisk min flaks, batteriet på Biltema har polene motsatt av det oppsettet jeg har nå, og kablene er for korte til å få det til. Jeg ser på T. Hansen at de har et 95 AH inne i Lyngdal til 2600, så 600 mer. Det fins et 70 AH av samme til omtrent det samme som Biltema-batteriet, men det har de ikke inne, og jeg må gjøre alt klart til hummerfisket nå i helga.

Det større batteriet sparer meg for en god del arbeid, for plusskabelen går til en 1000 amperes hovedbryter, som er et helsike å få av og på igjen fordi den sitter så fiklete til. Jeg tror jeg brukte en time bare på det da jeg byttet til nye kabler for 2-3 år siden. Og det å skjøte kabler til starteren på en aluminiumsbåt som jeg skal bruke utaskjærs i oktober er veldig lite aktuelt... I tillegg er det fra Biltema en centimeter høyere og det står noen koblingsbokser over der som da må flyttes. Er det noen som har dårlige erfaringer med noe sånt som dette:

https://www.thansen.no/baat/elartikler/batterier-tilbehor/batteri-12v-95ah-dual-agm/n14783/pn1354045

315020022_0_m_650_1100.JPG

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...