-morten- Startet 25.September Link til dette innlegget Startet 25.September Vi har testet en elektrisk påhengsmotor til båten - Test - Tek.no Hadde rekna med at det ikke var så mye støy, men friksjon og drivverk må jo og være på en elmotor. For meg blir det uaktuelt å drasse på batteriet som er 45kg fra brygga til naustet som er ca 150m. Har solgt 14 foteren min og Yamaha 9,9, men var faktisk inne på tanken. Mercury har jo en litt større motor rundt 20 hk, men den koster 204000, men ser noe mer solid og moderne ut, Ontario ser litt billig ut, med et stort rundt deksel der startsnora sikkert har stått på vertsmotoren.. Ellers tror jeg en sånn kunne fungert på et lite vann og der det er kortte avstander. oppe på et fjellvann har man ofte ikke naust med inlagt strøm da! På sjøen der det kan bli motvind eller økt vind på hjemturen er jeg litt skeptisk, samt at du får en dobbelt så stor bensinmotor til samme pris. Rekner med at ladere ikke er standarisert ennå heller slik at du kjøper en sånn og vil opp et nivå senere må du også ha ny lader!? står ikke noe om hva som kreves av ampere på strømopplegg. Er ikke sikker på at det er bare å plugge inn i landstrømmen på brygga. Håper det fortsatt blir utvikling på disse motorene fremover. På større båter tror jeg fremdeles vi vil ha bensin og diesel en god stund fremmover. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Okkaby Svart 25.September Link til dette innlegget Svart 25.September 204000kr for en 20hk påhenger, jaja da må en jo vinne jackpot i euro jackpot før en kan være idiot nok til å bruke så mye penger på dette. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 25.September Link til dette innlegget Svart 25.September Jeg har ikke allverden tro på elektriske påhengsmotorer, men på små båter og over kortere avstander så fungerer dagens elektriske motorer fint. Jeg hadde en Torqeedo Travel 903 på vår 11 foter og den gikk i timevis på småkjøring. Lite støy, helt ok fart og et innebygd batteri som veier i underkant av 6 kg og lett kan tas med. Pris ca 25 000,- og et godt alternativ til en småsur Honda 2,3 HK. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.September Link til dette innlegget Svart 25.September Okkaby skrev 11 minutter siden: 204000kr for en 20hk påhenger, jaja da må en jo vinne jackpot i euro jackpot før en kan være idiot nok til å bruke så mye penger på dette. Så selv om man har råd til det så må man være idiot mener du? Ikke det at jeg har tenkt å kjøpe, men om man har tatt et veloverveid valg så synes jeg ikke man fortjener å bli kalt idiot... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Okkaby Svart 25.September Link til dette innlegget Svart 25.September index skrev 5 minutter siden: Så selv om man har råd til det så må man være idiot mener du? Ikke det at jeg har tenkt å kjøpe, men om man har tatt et veloverveid valg så synes jeg ikke man fortjener å bli kalt idiot... I min verden, så ja, da er man passe blåst om en bruker så mye penger på noe sådan. Men det er min tanke. Hadde faktisk ikke vurdert det en gang, sjøl om jeg hadde vunnet jackpot på 1,4milliard. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 25.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September 4 minutes ago, Okkaby said: I min verden, så ja, da er man passe blåst om en bruker så mye penger på noe sådan. Men det er min tanke. Hadde faktisk ikke vurdert det en gang, sjøl om jeg hadde vunnet jackpot på 1,4milliard. Nei da kunne du leid inn noen til å ro!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Okkaby Svart 25.September Link til dette innlegget Svart 25.September -morten- skrev 1 minutt siden: Nei da kunne du leid inn noen til å ro!! Tenker en Princess 80 med skipper hadde vært mer rett da Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 25.September Link til dette innlegget Svart 25.September -morten- skrev for 2 timer siden: Håper det fortsatt blir utvikling på disse motorene fremover. Denne motoren er enda et skritt i riktig retning ift pris vs. ytelse, og det hadde vært merkelig om det skulle stoppe opp nå med det fokuset Asia, og særlig Kina, har. Kapasitet ift vekt er jo fortsatt en utfordring, men med nye teknologier, der vel det mest aktuelle nå er faststoff/solid-state, så er det ikke usannsynlig at man om ti år har tredoblet kapasitet ift vekt. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 27.September Link til dette innlegget Svart 27.September -morten- skrev On 25.9.2025 at 7.58: Ontario ser litt billig ut, med et stort rundt deksel der startsnora sikkert har stått på vertsmotoren.. Ellers tror jeg en sånn kunne fungert på et lite vann og der det er kortte avstander. oppe på et fjellvann har man ofte ikke naust med inlagt strøm da! På sjøen der det kan bli motvind eller økt vind på hjemturen er jeg litt skeptisk, samt at du får en dobbelt så stor bensinmotor til samme pris. Fra artikkelen: "Og vi mistenker jo at dette er et eksempel på at man har tatt nettopp en vanlig plattform og gjort denne om til en elektrisk løsning. Stamme, feste og motorkasse – alt sammen er veldig «vanlig». Og vi vil vel si at den er på størrelse med en litt kompakt 9.9 hesters motor i størrelse." Jeg har en 6 hk Yamaha 6 hk påhengsmotor med bensinmotor, kjøpt ny i 2022. Det ser ut til at det er makan motor den elektriske påhengsmotoren er basert på da den er hel lik med noen ombyggingsunntak. Bensinmotoren er byttet ut med elmotor. Hull for tankpåfylling og startspor er tettet (den runde er for tankpåfylling, ikke startspor slik trådstarter antar. Unødvendige betjeninger osv er fjernet og erstattet med elektriske ting. Propellen er byttet til en svart med større bladareal og sannsynligvis mindre stigning. Journalisten burde vel ha sjekket hva den var basert på. Det er relevant for deletilgang og kvalitet. Også burde det stått om det var basert på Yamaha eller om de bare hadde kopiert Yamaha. Angående vind så vil vel 7 hk gi nok krefter til å komme frem i ganske mye vind. Jeg kjørte idag utaskjærs mot 6 m/s vind og bølger med større og tyngre båt enn den i artikkelen og det gikk helt fint i 4-5 knop selv med bare 6 hk igang. Angående kostnader så kostet min bensinmotor noen få hundrelapper mer enn den elektriske i artikkelen. Jeg har iløpet av nesten 4 sesonger brukt mer på bensin enn de 11.000 kr batteriet ville kostet. Men jeg tror likevel bensinmotoren er et bedre valg for meg av mange grunner. Den lille motoren skal være både økonomimotor og beredskapsmotor og jeg tror ikke elmotoren vil fungere til noen av de to. Mange turer er på mer enn de ca 20 nm som elmotoren vil klare med båten i testen, som er mindre og lettere enn min. Da må den store med 4 ganger då jøyt forbruk brukes mye og da går vinnings op i spinninga innen bensinforbruk ved å bytte fra bendin til strøm å den lille motoren. Batterier varer ikke evig og må byttes ut iblant, og det koster. Jeg har ikke tilgang til strøm på brygga og må gå 5 minutter i vanlig gangfart for å komme til hytta, og enda mye lenger tid om jeg skulle hatt med 45 kg batterier. Kan bruke bil, men må likevel gå 100 meter med batterier. Beredskapsmessig i tilfelle motorstopp på den største motoren så vil det fungere dårlig med en motor som stopper etter 20 nm. Og særlig hvis man allerede har kjørt yomt batteriet. Det blir vanskelig å rekke tilbake til Arendal fra både Kristiansand og Kragerø med en slik elmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.