Jump to content

Jeg trenger ny pakning til luken over salongen i båten.

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

I min Saga 27 har jeg en luke over salongen fremme i båten. Der er den nå 39 år gamle pakningen ikke lenger helt bra. Er det noen tips om hvor jeg kan få kjøpt et par meter av profilert pakning? Den må ikke være for stiv pga. rundingen i hjørnene, se skisse for omtrentlige mål. Selvklebende type er å foretrekke.

luke.jpg.5e11d57777cd5710101732b0c7fce144.jpg

luke_detaljer.jpg.47c4fcaf976052c4dfee8eadc00babb0.jpg

luke_pakning.jpg.6aa7339afae9f01c5e12315a91be3d92.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Andora skrev for 1 time siden:

Har du hørt med saga?skulle ikke forundre meg om de hadde denne pakningen ,selv om båten er gammel. Ellers har Otto olsen et veldig bra utvalg på profilpakninger av alle slag,utfordringen kan vel bli å få handlet som privatperson, men du kjenner kanskje noen med et org nr?

Jeg bestilte og kjøpte faktisk en rull pakninger fra Saga for et par år siden, men det er blitt liggende da det ikke var U-pakning.

Otto Olsen har jeg handlet med før (simmerringer), men da benyttet jeg meg av org-nummeret til oljepionerene.no der jeg er/var medlem. Det benyttet jeg meg også av ved handling hos noen andre som feks. Würth. Dessverre er Oljepionerene nedlagt da vi kun er noen håndfuller levende medlemmer som er igjen.

Når det gjelder Oljepionerene, så vedlikeholder jeg og betaler for nettsidene http://oljepionerene.no selv. Der er det jo så mye oljehistorie at det må vedlikeholdes. Jeg har forsøkt å få oljemuseet i Stavanger og andre til å overta, men uten respons.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

For søkte med "Google Lens" på tegningen din den fant mange  alle var for store.

AI Overview
Bildet viser en gummiprofil eller en tetningslist med spesifikke dimensjoner og en indikasjon på hvor lim skal påføres:
  • Dimensjoner: Profilen er 25 mm bred og 15 mm høy.
  • Form: Den har en U-formet profil med avrundede topper.
  • Lim: Den gule linjen nederst indikerer hvor lim ("lim") skal påføres for montering.

mener det ikke var noen her. 

fra https://oo.no/wp-content/uploads/Profiler.pdf

Hvis det ikke lykkes 

Prøv Svampgimmi side 28 må antageli opp i  storleik

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hvis du er vant til å handle fra utlandet, så er det flere typer å velge imellom på

Ebay.

Bl.a søk på Lewmar 361344999, er en lavprofil med spor.

Lewmar 361344999 Boat Marine Size MK2 Low Profile Deck Hatch Replacement Seal | eBay

Alternativ:

Ranger Boat Rubber Gasket Seal 305411 | D-Profile 1/2 x 1/2 Inch (FT) | eBay

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Hvis formålet er å få luken tett, så kan det vel også tenkes at man kan få den tett med en pakning som ser litt forskjellig ut i fra den originale, slik at det kan finnes forskjellige alernativ, som kan fungere?

Holdbarhet og kvalitet er nok ellers en annen kritisk faktor. Har kjøpt pakninger tidligere, som har gjort det tett nok, men med en varighet på ett år eller to.

Nå fikk jeg noe å tenke på. Jeg fikk jo en slik flat pakning fra Sagaboats, men tenkte at det var en erstatning for vanskelig tilgjengelig U-profil.  Men hvor i hule he  . . kan jeg ha gjort av den? Jeg har neppe tatt den med til båten. Jeg få gå gjennom alt av skap og hyller på "gutterommet", snekkerboden og garasjen.

Etter å ha endevendt all i skap og hyller hjemme, måtte pakningen være i båten. Idag var jeg en tur i båten for å sjekke at alt hadde gått bra etter det kraftige høyvannet igår, og alt var OK. Dermed var det å gå gjennom de 4 stuerommene i båten. Selvfølgelig lå pakningen der i det 4. stuerommet jeg gikk gjennom, helt på bunnen! 

Den ser helt OK ut og grei å bøye rundt hjørnene. Jeg testet limet med en liten bit, og det satt utrolig godt. Nå er det bare å få bort den gamle pakningen og rengjøre etter den.

pakning.jpg.db8cae5217efa93670309c2d0308dcea.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...