Ask Startet 27.September Link til dette innlegget Startet 27.September Hei Motoren er 2006-modell. Firtakt. Best Marin seier at motoren er laga av Suzuki. I fjor haust køyrte eg motoren i ferskvatn, og med miljøbensin. (Blå kanna, og utan iblanda olja.) Då eg tok fram motoren i juni står motoren bom fast i gir. Framover. Utan plugg så er det mogeleg å snu på propellen. Stempla sit såleis ikkje fast. Er det einkvan som har tips? Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart 27.September Link til dette innlegget Svart 27.September Kjenner ikke motor i detalj, men ville rakoblet girstaget og se om selve girarmen på motoren kan beveges. Du må kanskje ta av undervannshus og kikke Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 28.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September Luske_Ludvig skrev for 8 timer siden: Kjenner ikke motor i detalj, men ville rakoblet girstaget og se om selve girarmen på motoren kan beveges. Du må kanskje ta av undervannshus og kikke Takk for tips. Det skal eg gjera. Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 28.September Link til dette innlegget Svart 28.September Henger på et spørsmål, da jeg "har/hadde" det samme på min Tohatsu 9.9. Den står på ribben på FB. Skulle dra den litt rundt, men "satt fast". Fiklet med gesrspaken og fikk den i fri, og da kunne jeg dreie propellen og dra i snora. Er det en startsperre på "nyere" motorer, dvs at en ikke kan dra i snora når den er i gear? (Har mest erfaring fra 50-60 år tilbake med 2-takt 4 HK.😉 Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Havelle Svart 28.September Link til dette innlegget Svart 28.September Arejane skrev 8 minutter siden: Henger på et spørsmål, da jeg "har/hadde" det samme på min Tohatsu 9.9. Den står på ribben på FB. Skulle dra den litt rundt, men "satt fast". Fiklet med gesrspaken og fikk den i fri, og da kunne jeg dreie propellen og dra i snora. Er det en startsperre på "nyere" motorer, dvs at en ikke kan dra i snora når den er i gear? (Har mest erfaring fra 50-60 år tilbake med 2-takt 4 HK.😉 Ja. Det har vært slik i mange år, heldigvis. Unngår nok mange ulykker med det :) Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 28.September Link til dette innlegget Svart 28.September Havelle skrev 31 minutter siden: Ja. Det har vært slik i mange år, heldigvis. Unngår nok mange ulykker med det :) 👍 Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Ask Svart 28.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September Arejane skrev for 5 timer siden: Henger på et spørsmål, da jeg "har/hadde" det samme på min Tohatsu 9.9. Den står på ribben på FB. Skulle dra den litt rundt, men "satt fast". Fiklet med gesrspaken og fikk den i fri, og da kunne jeg dreie propellen og dra i snora. Er det en startsperre på "nyere" motorer, dvs at en ikke kan dra i snora når den er i gear? (Har mest erfaring fra 50-60 år tilbake med 2-takt 4 HK.😉 Problemet med min motor er at det er heilt umogeleg å få satt girspaken i fri. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 28.September Link til dette innlegget Svart 28.September Sitter spaken dønn fast, eller lar den seg bevege litt? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 28.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September J-Å skrev for 1 time siden: Sitter spaken dønn fast, eller lar den seg bevege litt? Spaken sit heilt fast. Eg har prøvd å lea spaken ved å ta av plasthandtaket, og bruka ein stor skiftesnøkkel. Spaken lear seg ikkje ein mm. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 29.September Link til dette innlegget Svart 29.September Da tipper jeg på korrosjon i "klikkemekanismen", som skal holde spaken i hver posisjon. Kanskje penetrerende olje og varme (med brannsikringstiltak)? Pluss lett banking. Hvis det er denne, kanskje du kan løsne skrue 10 og trekke ut del 2. Del 6 er den jeg tror sitter fast. https://www.marineengine.com/parts/johnson-evinrude-parts.php?year=2005&hp=5&model=J5RL4SOR&manufacturer=Johnson§ion=SHIFT+LINKAGE https://www.marinespareparts.com/suzuki-plate-clutch-notch-21120-91j02.html https://www.marinespareparts.com/suzuki-clutch-notch-pin-23212-91j00.html https://www.marinespareparts.com/suzuki-clutch-notch-spring-23213-91j00.html Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 29.September Link til dette innlegget Svart 29.September ...slettet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.