Jump to content

Vannsaml/ vannlås potte - eksos

Suzuki

Recommended Posts

når man skal kjøpe vannsamlepotte / vannfelle for eksossystemet, hva er det da man skal tenke spesielt på ?

Det foreskrives 5l for inntil 3m slange og 10l for 5 m slange, men lite spesifisert utover dette.

Er Maritim sine greie nok ?Bilde

Er Vetus bedre ? Bedre plast ? Aldersbestandighet ? Utseende ? :rolleyes:

Bilde

Bør man kjøpe noe HELT annet fabrikat ?

Suzuki

No boat needed..

Du kunne kanskje fått plass til motoren oppi potta?

Ellers så lager Vetus ok greier. Bortsett fra det. Jeg ville trodd at størrelsen på vannansamleren burde hatt diameteren på systmet med i beregningen sammen med lengden på systemet. Eller er jeg på jordet? Test av systemet mitt viser at jeg til en hver tid har 15 liter plaskende rundt. I hvert av rørene. Vannlåsene mine tar omtrent 20 liter hver. Lengden på rørene er omtrent 5 meter, hver. Volumet av hvert rør er omtent 20 liter. Jeg dimensjonerte vannlåsene etter volumet på rørene. Jeg mekket vannlåsene selv. De blåses ikke helt tomme når motoren går.

Nå er vel kanskje eksoslangen din mer av den størrelsen som vi med amerikanske biler har som vindusspylerslanger. Slik sett ser ikke anslaget om 5 meter slange og 10 liter potte så galt ut, i og for seg.

:lol::blush:

Mente jo ikke at du trengte en slik potte da. Var ment at der finnes andre alternativer enn ferdige potter. Fekk ikke spørsmål om hvor lange slanger jeg skulle ha. Bare hk på motor.

Takrenne størrelse er fine greier. Kanskje ikke så dumt å sette heile motoren oppi og ikke bruke alle dei dyre delene som eks manifold og greier..

.. Hehe

REdigert da jeg leste spørsmål ein gang til :blush:

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

det var ikke plagsomt mange som hadde noen innsigelser ? Er det ikke så vanlig å montere vannoppsamler ? Eller er det bare noe som " er der" for de fleste av oss ?

Suzuki

For Huldas vedkommende er det en betingelse. Motoren sitter for langt under vannlinjen og høyden på svanehalsen er for høyt oppe. Min forrige Sylfiden hadde manifolden litt under vannlinjen, og det gikk bra uten. Flesteparten av båtene her på forumet er vel motorbåter, der flesteparten har manifolden ligger over vannlinjen.

Hei

Det går fint og lage sin egen lydpotte. Flere båtfabrikanter ser jeg gjør det når de støper båtene. Da slipper de (dyre) underleverandører, og potten er fast i skroget.

Selv om manifoilen på motoren vanligvis er over vannlinjen, så betyr det ikke at det ikke kan komme vann inn i motoren. Har du eksosen ut på siden av skroget, båten ligger mot en brygge ol. og det blåser kraftig mot eksosutløpet, så kan vannet presses inn i manifoilen og motoren.

Det skjer ikke så ofte,men det er noe å tenke på.

:cool:

Hei Suzuki !

Så utstilt en sånn fra Vetus i vinduet på butikken på Padda.

Dette var på forrige mandag , og de var skiltet med halv pris !

Du kan evt ringe ned, du finner all kontaktinfo , i den tråden om "Den nye dyre marinaen" på Snarøya.

Hilsen Opus :flag:

det var ikke plagsomt mange som hadde noen innsigelser ? Er det ikke så vanlig å montere vannoppsamler ? Eller er det bare noe som " er der" for de fleste av oss ?

Suzuki

Info om system

Mer info

Det jeg lærte om vannlås system var følgende.

Vannlåsen kan stå nesten hvor som helst i båten. Men der må gå ned fra manifold slik at vann ikke ranner tilbake. Så bør der eksos slangen ut vra vannlåsen gå i en bue opp over vannlinjen for å hindre tilbakeslag. Vannlåsen må derfor dimensjoneres til å kunne samle opp dette vannet som renner etter motor er stoppet. Buen eller svanehalsen bør være minst 16 tommer over vannlinje.

Dette er dersom eksos gjenomføring ligger lavt på skroget. Om den er høgt oppe og faren for innslag når du bakker og fra bølger ikke er tilstede kan svanehalsen skippes.

Bilde

Bilde

Håper dette var hjelp i ellers har jeg missforstått alt du spør om :cheers:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...