Arne2 Startet 28.September Link til dette innlegget Startet 28.September Jeg er jo veldig godt fornøyd med den båten jeg har som er på 33 fot og med ganske stort innvendig volum, men så oppstår jo den situasjon at man blir invitert ombord i en mer moderne seilbåt på 40 fot, og så får man sett seg litt rundt, og da tenker man jo den tanken at det skulle vært all right å hatt så mye komfort og så god plass. Jeg har kikket litt på brukte Bavaria som har ligget for salg på finn.no og det som slår meg som litt pussig, det er at for mange andre båter så gjelder det prinsippet, samme skrog, men forskjellig innredning, mens for Bavaria så gjelder heller "mange forskjellige skrog med noenlunde samme innredning". De kan jo se ganske like ut, men når man kikker på detaljer rundt mål og vekt, så kan man jo se at de er en del forskjellig, og at de må ha brukt ganske mange forskjellige former, for å produsere båter som på utsiden ser ganske like ut. Mener jeg så en 37 foter på 5 tonn og en 40 foter på 10 tonn, og da må jo de være bygd litt forskjellig? Er ikke helt sikker på hva jeg eventuelt ville være interessert i, men for eksempel en 36-40 fot båt i fra ca 2002, er det noe som er å anbefale? (Jeg har jo en 1982 modell nå, og da inbiller jeg meg jo at 2002 ikke blir så veldig gammelt.) Bør man heller velge en nyere modell? Bruker Bavaria prinsippet med skrog og innerliner, eller bruker de prinsippet rundt et massivt ytterskrog som er har forsterkninger på tvers? Er det noen spesielle årganger eller modeller av Bavaria, som er å anbefale eller å fraråde? (Når man fokuserer spesielt på et langt liv og enkelt vedlikehold.) Er dekket bygd opp som sandvich med distansemateriele? Er det spesielle ting man bør kikke etter når man vurderer en brukt Bavaria? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 28.September Link til dette innlegget Svart 28.September Hei. Som alltid har vedlikehaldet mykje å sei. Det blir viktigare jo eldre båten blir. Ein einskrogsbåt på 37 fot og fem tonn må vera ein ganske heftig båt. Bavaria? På over 20 år gamle båtar må du vera budd på å skifta både tankar og motor (spesielt når båten har VP slik som Bav.) God tilkomst er difor viktig. Teakdekk bør vera ein dealbreaker. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 28.September Link til dette innlegget Svart 28.September Seilmagasinet har testet de fleste modeller, søk i arkivet. Jeg har selv en 2003 modell, de årgangene er kjent for god byggekvalitet. Hva du skal se etter: det samme som på alle 20 år gamle båter, vedlikehold, oppgraderinger, utstyr, gamle skader / grunnstøtinger, alder på gass-slanger, eksosbend, drev-gummimembran, seil og rigg, lukter det dass… Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 28.September Link til dette innlegget Svart 28.September Brosjyrer finner du her: https://bavariazeilclub.nl/vloot/30?fbclid=IwAR1gO2b_OhRl-AX_-HzPR3ArICxlgf59Cb89dz_NjK5RKX2BcLxDRIotUAI Byggemetode ser du på denne filmen, samme konstruksjon i 2003. Dekk og innerliner minutt 3-4. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 28.September Link til dette innlegget Svart 28.September Om du er alene hadde jeg sett på "owners version" variantene. De er ofte mer romslige innvendig, da de ofrer den tredje lugaren. Denne har f.eks. lenestoler i salongen og stort bad. https://www.finn.no/421007419 Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Code0 Svart 28.September Link til dette innlegget Svart 28.September Ask skrev for 4 timer siden: vera budd på å skifta både tankar og motor (spesielt når båten har VP slik som Bav.) God tilkomst er difor viktig. Min 2003 modell har plasttanker, ser ikke for meg at de skal skiftes. Motor md2030 1800 timer går som den skal, ser ikke for meg at den skal skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.September Link til dette innlegget Svart 28.September Code0 skrev 6 minutter siden: Min 2003 modell har plasttanker, ser ikke for meg at de skal skiftes. Motor md2030 1800 timer går som den skal, ser ikke for meg at den skal skiftes. Du må legge inn i ligningen at den du referer er ihuga VP-entusiast. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 29.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September Mange takk for veldig mye bra info. Klarte også å finne noe selv som kanskje kan brukes, hvis man tenker på det samme: https://www.bavariayacht.org/downloads/index.php Når det gjelder Volvo Penta, så er det da min erfaring at dette er veldig robuste og seiglivede motorer. Hadde en VP 2003, og etter 30 år ombord, eller noe slikt, så ble det nødvendig å skru den litt ned og rense kjølesystemet. Hadde eller slitt treg start på den motoren, hvis man skal si noe negativt. Så ble det VP 2030 og den bare gikk og gikk, uten et eneste problem. Ville ikke se noe problem i å få en slik tilbake, snarere tvert i mot. I dag så er det Betamarine, og foreløpig så har det da gått bra. I utgangspunktet veldig dyre forbruksdeler, men har nå konvertert alt til Biltema, og det ser også ut til å fungere. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart Torsdag 06:10 Link til dette innlegget Svart Torsdag 06:10 enslagsgjest skrev On 28.9.2025 at 12.27: Om du er alene hadde jeg sett på "owners version" variantene. De er ofte mer romslige innvendig, da de ofrer den tredje lugaren. Man får etter min mening en båt som føles 2-3 fot større når man kjøper en «owners version», og ikke trenger den tredje lugaren. Er man maksimalt 4 personer på båtturer, så vil slike båter føles veldig komfortable. Det er mange som tenker at man kun tar bort en lugar og gjør den om til lasterom. Det er stort sett ikke tilfelle. Lugaren som fjernes gir typisk bredere seng i den akterkabinen som beholdes, badet trekkes akterover til der lugaren skulle vært, og badet blir romsligere. Det gjør igjen at man får en luftigere salong/bysse løsning med mulighet for L formet bysse. Vi valgte en slik løsning på vår bavaria da den ble kjøpt ny for over 20 år siden, og har ikke angret en dag på det valget. Lasterommet som er ca. halvparten av størrelsen på en lugar rommer sykler,fendere, og sup brett. Selv for oss som nå har to tenåringer med på turene, så er dette ett valg vi ikke ville gjort om på. Verdien av den økte komforten med en «owners version» overgår for oss rett og slett behovet for 3 lugarer. Men slike bavaria «owners version» utgaver er sjeldne i markedet fra 38 fot og oppover. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart Torsdag 19:29 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:29 Tror jeg har sett videoen før @Code0, men takk for link. Det var artig å se den igjen Jeg har på en måte alltid ønsket meg 3 lugarer @Seilars slik at det er enklere å ta med gjester i tillegg til egne barn. Men dette har vi jo diskutert før. Det kan ligge an til å rigge om boden vår til en ekstra seng - men er usikker. Hvor skal vi da plassere det vi har med på tur Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
Seilars Svart Torsdag 20:23 Link til dette innlegget Svart Torsdag 20:23 dennrick skrev 7 minutter siden: Jeg har på en måte alltid ønsket meg 3 lugarer @Seilars slik at det er enklere å ta med gjester i tillegg til egne barn. Da burde du vel egentlig hatt en 3 kabiner slik som flertallet velger. Men det er ingen dum ide å legge en madrass i bunnen av lageret, og en falsk dørk oppå denne. Du har tross alt ett ganske stort lager med dør inn i båten. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart Torsdag 20:46 Link til dette innlegget Svart Torsdag 20:46 Sant nok @Seilars. Her er bilde av boden i en slik båt. Beklager avsporingen @Arne2 Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
Arne2 Svart Torsdag 22:36 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 22:36 1 hour ago, dennrick said: Sant nok @Seilars. Her er bilde av boden i en slik båt. Beklager avsporingen @Arne2 Nei, dette er ikke noen avsporing, tvert i mot. Den kanskje største praktiske begrensningen ujeg opplever i nåværende båt, som er en 33 foter med forholdvis god plass, i fohold til andre gamle 33 fotere, det er mangel på "egnet lagrinsplass". Jeg har forholdvis god plass i de områdene der dieseltanken og dieselbrenneren står plassert, men det er jo ikke akkurat plasser egnet for slike ting som matvarer og klær. Den tanken jeg gjorde meg, sånn i utgangspunktet, det var at den ideelle løsningen, det ville være en litt større båt, med 3 lugarer, der man ut i fra vurdering av behov kunne bruke den ene lugaren som lagringsplass. Det bildet som er vist over, er dette fra en 2 lugars eller en 3 lugars, dvs en "original bod" eller er det en lugar som bruks som bod? Har 2 lugars og 3 lugars utgavene ellers like god tilgang til motor (fra sidene)? (Også en forbedring jeg kunne tenke meg i forhold til nåværende båt - Bedre tilgang til motor, fra sidene.) Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart Fredag 06:02 Link til dette innlegget Svart Fredag 06:02 Arne2 skrev for 7 timer siden: Har 2 lugars og 3 lugars utgavene ellers like god tilgang til motor (fra sidene)? (Også en forbedring jeg kunne tenke meg i forhold til nåværende båt - Bedre tilgang til motor, fra sidene.) Tilgangen er litt bedre i 3 kabins utgave fordi den vanntette luken som er på den siden med badet i en 2 kabiner gjerne er litt mindre enn den på lugar siden. Styrbord siden med filtere er på den siden som har veldig god tilgang. Generelt så er det god tilgang til utstyr, og enkelt å trekke kabler eller inspisere utstyr i en Bavaria seilbåt. Men velger du en båt med stor motor, så blir det naturligvis mindre plass enn i utgaver med standard motor. Det er linket til en 37 foter på finn.no lenger opp, og den fremstår som midtlivs oppgradert med bla. ny motor, skroggjennomføringer, plotter,seil, sprayhood,cockpittelt, og alt mulig de siste 5-10 årene. Det tyder på eierskap som ønsker å holde båten i god og oppgradert stand. Summeres de oppgraderingene, så ser man at den er påkostet 250-300 000 som andre tilsvarende båter ikke nødvendigvis er påkostet. Det er jo gjerne mangelen av slike oppgraderinger som gjør at man ønsker en nyere båt for å få ett rimeligere båthold. Så det er ett lite tips når man kjøper en brukt seilbåt, se at den er jevnlig oppgradert, og ikke bare kjørt ned. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Fredag 06:29 Link til dette innlegget Svart Fredag 06:29 Jeg har ikke pinnebåt, men ser for meg utslitt seilgarderobe, tauverk og wirer til rigg, er en formidabel utgift om dette ikke er byttet ut. Det kan jo variere enormt hvor mye en seilbåt blir brukt i løpet av 20-25 år. Samtidig er jo tidens tann kansje den største fienden når det gjelder båt Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
dennrick Svart Fredag 07:29 Link til dette innlegget Svart Fredag 07:29 8 hours ago, Arne2 said: Det bildet som er vist over, er dette fra en 2 lugars eller en 3 lugars, dvs en "original bod" eller er det en lugar som bruks som bod? Det er ikke min båt (som er lik), men den kommer med denne boden originalt, og så er lugaren på babord side ekstra stor. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
Arne2 Svart Fredag 08:00 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 08:00 30 minutes ago, dennrick said: Det er ikke min båt (som er lik), men den kommer med denne boden originalt, og så er lugaren på babord side ekstra stor. OK. Det var positivt. Det betyr jo at det er veldigh godt med innvendig lagringsrom. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart Fredag 08:54 Link til dette innlegget Svart Fredag 08:54 Arne2 skrev 22 minutter siden: OK. Det var positivt. Det betyr jo at det er veldigh godt med innvendig lagringsrom. Det er som sagt en vanlig misforståelse at en hel lugar brukes til lagerrom. I båten vår som er 38 fot, så er køya i akterkabinen 30 cm bredere enn i 3 kabins versjonen. På samme viset så er badet vårt plassert i det området der det er ståhøyde i akterkabinen på en 3 kabiner. Man sitter da kun igjen med ett passe stort lagerrom, nok til sykler, fendere, og utstyr som man helst ikke tar med seg inn i båten. En annen fordel med kun to kabiner er at både toalett og bysse gjerne blir romsligere og trekkes så lang akter som mulig hvilket er positivt i sjøgang. Med det så blir også salongen romsligere og lysere. Vi snakker etter min mening utelukkende om fordeler for dem som ikke trenger tre kabiner, og det er vel derfor slike båter kalles «owners versions». Men salgs statistikkene har vel vist at slike båter ikke solgte så godt i Norge på 2000 tallet. Båten vår tror jeg at 95% av kjøperne valgte i 3 lugars versjon. Vi måtte reise til Danmark for å se en 2 lugars versjon som var utstilt, og da vi så den så var vi ikke i tvil. Har heller ikke angret en eneste dag i ettertid. Men det har kanskje @dennrick ?? Folk har ulike behov. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Fredag 12:18 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:18 Jeg vil ikke anbefale Bavaria. Jeg synes de er svakt bygget. Jeg har sett lette grunnstøtinger som har gitt store skader. Kryssegenskapene var også relativt dårlige på de jeg har seilt. Men Match båtene seiler bra ser jeg. Jeg har seilt som mannskap på Hanse 370 langs store deler av norskekysten, og også litt med Hanse 371. Jeg synes det er greie båter (selv om jeg selv foretrekker gamle svenske eller danske). Hanse 370 har selv i 3 lugar versjon et svært romslig toalett med egen dusjnisje, plassert midtskips (på bekostning av kartbord). Det eneste jeg reagerte på var at i forhold til min Wasa med VP midtskips og to eksospotter er det litt mye motorstøy i cockpit. Vi hadde en liten oljelekkasje på seildrevet, så en liten minus for den løsningen også. Men det er vanskelig å finne relevante båter med rett aksling. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart Fredag 16:51 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:51 7 hours ago, Seilars said: Vi måtte reise til Danmark for å se en 2 lugars versjon som var utstilt, og da vi så den så var vi ikke i tvil. Har heller ikke angret en eneste dag i ettertid. Men det har kanskje @dennrick ?? Folk har ulike behov. Tenkte ikke over dette så mye da vi slo til på båten vår. Den var såpass bra utstyrt ellers at det kanskje var det vi falt litt for. Aksjekursen på en tredje lugar steg først markant under eventyrværet i sommer da vi hadde med en sønn+ en kompis, og en sønn+ en kjæreste. Da var vi seks personer en god stund. Gikk fint da man både kan re opp en liten dobbeltseng i salongen nede og i cockpit. Det var vel da jeg lurte på om jeg skulle rigge til en soveplass i boden. Det er et mulig prosjekt jeg ikke har jobbet særlig mye med enn så lenge Enig i at det er ulike behov hos de ulike båtfamiliene. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
Arne2 Svart Lørdag 00:38 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 00:38 12 hours ago, J-Å said: Jeg vil ikke anbefale Bavaria. Jeg synes de er svakt bygget. Jeg har sett lette grunnstøtinger som har gitt store skader. Enhver båt vil jo være et resultat av kompromisser. Når jeg kjøpte den båten som jeg har nå, som må kunne beskrives som "gammel og solid" så var det helt uaktuelt å vurdere en båt med seildrev, dyp finnkjøl og spaderor. For en litt nyere og større båt, så blir jo vurderingen litt annerledes. Her vil jo for eksempel en utskifting av for eksempel et seildrev ikke representere noen astronomisk kostnad, i forhold til båtens totale verdi. Jeg vil si at Bavaria båtene framstår som velkonstruert, og forholsvis solid bygd, ut i fra sin "sjanger". Synes opplegget rundt forsterkningen av gulvkontruksjonen og innfesting av kjølen, ser ganske fornuftig ut. Det er ikke helt likt, men det har faktisk litt til felles med min gamle Moody. (Men innfestingen av kjølen er mye mer solid på Moody'en, med ganske mye overdimensjonering etter dagens standard.) Jeg synes at seilbåtene til Bavaria, først og fremst har et enkelt design, som det er lett å sette seg inn i. Jeg har jo aldri hatt noen Bavaria, men slik som den er bygd, så ville jeg nok forvente at den er ganske grei å vedlikeholde, for eksempel med lett tilgang til motor, dørkkonstruksjon, vanntanker, osv. Og så er det produsert veldig mange Bavaria seilbåter, og det er lett å finne fram til noen andre som også har en Bavaria, for felles problemløsning. Serieproduksjon betyr vanligvis også at "barnesykdommer" har blitt plukket vekk. Hvis jeg skal gjøre det til en vane å kjøre litt på grunn, og å gå under broer på 14 meter og gå inn i havner som har en dybde på 1.5 meter, da er jeg nok sikkert best tjent med å beholde den båten jeg har, Hvis jeg ville vektlegge slike ting som "bokomfort" så kunne det jo være aktuelt å akseptere at man må slutte å gå på grunn, og å seile under bruer på 14 meter og inn i havner som har dybde 1.5 meter. Har ikke noen forutsetninger til å bedømme Bavaria opp mot Hanse, men det har i alle fall vært flere Bavariaer i bruk i de havnene som jeg har vært i, enn antallet Hanse, og det ser jeg som en fordel for Bavaria. Jo større brukermiljø, desto bedre. Den første seilbåten jeg hadde, det var en 32 fot plastbåt, 1982 modell, bygd i 6 eksemplarer. Der var det en utrolig mengde med elendige løsninger som ikke fungerte. Den båten som jeg har nå er også en 33 fot plastbåt i fra 1982, men produsert i hundrevis av eksemplarer, og der er det valgt utrolig mange gode løsninger, som fungerer nær perfekt, også nå i dag. (Eksakt samme innredningsvariant ble bare bare bygd i 56 eksemplarer.) For meg så betyr "masseprodusert" også "sannsynligvis gode tekniske løsninger som er utviklet over tid og ut i fra en høy grad av innebygd erfaring". Jeg har til dags dato til gode å møte en Bavariaeier, som er missfornøyd med båten sin, selv om det er ganske mange av dem. Mener å huske at alle sammen har vært godt fornøyd. Kan ikke huske noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart Lørdag 06:49 Link til dette innlegget Svart Lørdag 06:49 Her er en norsk Bavaria-eier som er fornøyd med sin 55-foter, og har flere videoer om båten sin og opplevd kvalitet, han er på langtur på femte (?) året. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart Lørdag 07:54 Link til dette innlegget Svart Lørdag 07:54 Bavaria 36 (Farr) med 3 kabiner har god bredde på køyene i begge akterkabinene, og ståhøyde i hele båten (jeg er bare 181). Salongen ville vært mer luftig uten det trange badet. En grunnstøting som var så kraftig at komfyren falt ut av festene sine gav ingen strukturell skade i kjølinnfesting, og verftet som reparerte (kjølen ble tatt for inspeksjon, pga kreftene) skrøt av Bavarias konstruksjon. Seilegenskaper på Bavaria lider nok litt i lite vind, men den seier ikke så verst ellers. Vi fikk en 4. plass i klassen i Færderen, naturligvis flyttet målebrevet oss en del opp når vi konkurrerte med bl.a. Arcona 40. Hva jeg ville sett etter: det vanlige - Generelt vedlikehold? Er det lenge til du må bytte seil/rigg? Seildrevsbelg? Rorlager? Virker elektronikk, VHF, antenne? Du skal ha god tid og være ganske handy for at en sliten billigere båt er et bedre kjøp enn en godt vedlikehold og oppgradert båt til markedspris. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart Lørdag 08:53 Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:53 Arne2 skrev for 7 timer siden: Har ikke noen forutsetninger til å bedømme Bavaria opp mot Hanse, men det har i alle fall vært flere Bavariaer i bruk i de havnene som jeg har vært i, enn antallet Hanse, og det ser jeg som en fordel for Bavaria. Jo større brukermiljø, desto bedre. Jeg tenker at diskusjoner som går på byggemetoder er interessante, mens diskusjoner som går på de ulike fabrikatene fort kan bli basert på hvem som roper høyest på ett amatør forum som BP. Nå gjelder denne tråden bavaria båter som er ca. 20+ år gamle, og som er populære i bruktmarkedet. Det ville de ikke vært om det ikke var veldig mange som hadde gode erfaringer. Jeg har ganske god oversikt over hvilke byggemetoder bavaria benyttet på den tiden, og hvordan konkurrentene bygde båtene sine. Bavaria har slik jeg vurderer det valgt gode og solide byggemetoder der det er enkelt å arbeide med oppgraderinger og utskiftning av utstyr i ettertid. Inspeksjon og reparasjon etter grunnstøting er også enkelt ettersom man kan se bunnrammen uten å ha en dobbeltbunn/ innerliner som er limt ned. Tråden skal vel handle om hva man bør se etter i en bavaria, så da får andre tråder beskrive hva man bør se etter i andre fabrikater. Selv om bavaria ikke har skrudde teakdekk, så begynner teakdekk å bli mer en bekymring enn en glede på en 20+ år gammel bavaria. Skal jeg oppsummere de to viktigste tingene man bør se etter, så er det gamle skader/grunnstøtinger uten dokumentert fagmessig reparasjon, og summen av vedlikeholds etterslep. Er man skikkelig uheldig, så kjøper man den rimeligste båten på finn.no, og den har ett stort vedlikeholdsbehov. Finner man da litt for sent ut at den har en gammel skade som tidligere eier nekter å forholde seg til, så kan man tape hundretusener. Da er det bedre å gi 100 000 ekstra for den båten som er påkostet 300 000 de 5 siste årene, og i tillegg ta seg råd til en banketest / enkel tilstandsrapport. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Lørdag 10:03 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 10:03 1 hour ago, Seilars said: Bavaria har slik jeg vurderer det valgt gode og solide byggemetoder der det er enkelt å arbeide med oppgraderinger og utskiftning av utstyr i ettertid. Inspeksjon og reparasjon etter grunnstøting er også enkelt ettersom man kan se bunnrammen uten å ha en dobbeltbunn/ innerliner som er limt ned. Det var i grunnen det som var min konklusjon også, uten å være videre spesialist på moderne seilbåter. Det ser ut som en konstruksjon som det er forholdvis enkelt å inspisere og vedlikeholde, og som også er forholdvis sterk. 1 hour ago, Seilars said: Selv om bavaria ikke har skrudde teakdekk, så begynner teakdekk å bli mer en bekymring enn en glede på en 20+ år gammel bavaria. Teakdekket, hvis det finnes, er ikke skrudd men bare limt?! Betyr det at problematikken rundt gamle teakdekk bare har å gjøre med det estetiske, og at det ikke er fare for lekkasje eller andre tekniske problemer? Det vil si at hvis man får et prisavslag på grunn av et gammelt reakdekk, så kan man bare utsette problemet så lenge man ønsker det, og så skifte det når det passer? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.