Jump to content

Hva bør man se etter ved kjøp av "gammel" Bavaria?

Arne2

Recommended Posts

Ver så snill: Storseil....

Elles, er på min andre Bavaria. Hatt tre svenske før det. Berre å gi gass. Bavaria er eit rimeleg trygt val. Men - du på kanskje 25 år gamle båtar, då er generell tilstand det som er avgjerande. Du finn rimeleg strøkne båtar, og du kan finne reine oppussingsobjekt, så du må gjere eit val kva du ynskjer.

Arne2 skrev for 5 timer siden:

Ja, har forsøkt det med forseilet, og trodde i min enfoldighet at man bare kan få til det med hovedseilet (main-sail/storseil/big-sale), hvis man hadde en eller annen form for rulleseil, i mast eller på bom, men det ser ikke ut til å stemme:

Her ser du kjapt hvordan man rever uten rulleseil. 

Jeg er en slags gjest

9 hours ago, pipe said:

Jo...ny Bavaria er svaret på det.

Hvis man leier inn et firma til å ta vedlikeholdet og et annet firma til å gjennomføre seilturene, så slipper man jo unna alle problemer.

Noe av hensikten med en "litt gammel båt", det er jo at det skal finnes litt teknisk utfordring med det, som ikke er dekket av noen garanti, slik at man må finne ut av det og fikse det selv.

Hvis man kjøper en ny båt av type Bavaria, eller noe annet merke, så er jo halve hensikten med å ha båt borte, år man ikke har et teknisk opplegg å følge opp.

On 10/11/2025 at 11:55 PM, J-Å said:

Dette kan det være nyttig å lese i den sammenheng. Det brukes altså både aluminium og syrefast stål i rorstammer. Kobberbunnstoff bør ikke komme i kontakt med aluminium rorstamme:

https://jefa.dk/products/rudder-stocks/

https://jefa.dk/rudder-stock-materials/

https://jefa.dk/electrolysis/

Her var det veldig mye interessant, kanskje spesielt om det som går på korrosjon.

Det ser ut for meg at ved kjøpt av "gammel bavaria", så er det spesielt 4 ting man bør se litt nærmere på og som kan koste store penger:

1. Kjøl og dørkstruktur.

2. Motor.

3. Seildrev.

4. Spaderor.

Når det gjelder spaderoret, så ser jeg at dette er en faktor som for eksempel kan komme til å koste like mye penger som et motorbytte.

Jeg har ikke helt klart for meg hvordan spaderoret er lagret opp, om det går inne i en "sleeve" (hylse eller rør) slik at et dårlig lager ikke gir vannlekkasje inn i båten, eller om sjøvannet kan lekke inn via et utett lager på spaderoret.

Jeg forstår det slik at spaderoret kan sjekkes på denne måten:

1. Man dreier rattet helt til babord, til endestopp, og så til styrbord, til endestopp, og sjekker at det er jamn og fin vandring hele veien og en tydelig "stopp".

2. Båten må heises opp for at man skal kunne "rugge og dra" i spaderoret for å sjekke for "aksial play". Skifte av lager er en mulig og overkommelig jobb.

3. Så må man sjekke spesielt for korrosjon på akslingen i det korte området mellom skrog og rorinnfesting. Er det korrosjon her, så kan det bli nødvendig å skifte ut hele spaderoret.

4. Så er det å gjennomføre visuell inspeksjon og "banking" på resten av roret. Eventuelle strukturelle skader kan medføre forholdvis omfattende reparasjoner.

Skal tro om dette blir noenlunde rett?

Ut if ra det jeg har funnet ut så benytter Bavaria et spaderor med stålaksling på alle modeller. (Rett?!)

Aluminium her (2011). Ikke så lett å se særlig mye av rorstammen på min før den var tatt ned. 

IMG_9561.jpeg.9e6088763f7c6925a331bd81b5b1dd3a.jpeg

Det er festet med et lager i skroget og et oppunder cockpitdørken. Lagrene er ikke «vanntette», men det nedre er montert i en hylse som går til godt over vannlinjen. På toppen av denne er det en gummimansjett som gir vanntetthet og rom for bevegelse mellom den faste hylsa og rorstammen som roterer.
IMG_9786.jpeg.fa8943e009b237582f4c8e4683a7176f.jpeg 
Hvis jeg ikke tar feil, er det vanligere med korrosjon i rorlagerhuset enn selve rorstammen. Dette «sveller» og gjør at roret går tregt. Her med gammelt rorlagerhus (som måtte skjæres ut), og nytt inkludert nytt lager montert i skroget. På det gamle ser du gjenger hvor hylsa (nevnt og avbildet over) er skrudd fast  IMG_9583.jpeg.ddf43888bb4ef20c81dab5e9e50c19e2.jpeg

En liten avsporing, men hadde vært interessant å vite hvilken erfaring folk sitter på. Hva med de nyere modellene fra 2015 og etter, er det sånn at båtene er dårligere skrudd sammen har tynnere skrog osv. enn de eldre? Leser her og på utenlandske forumer at Bavaria laget de beste båtene sent 90 tallet frem til tidlig 2000 tallet. Andre sier frem til 2009 er bra båter. Og så har man dem så sier at båtene bare blir bedre og bedre jo nyere de er. Hva sier dere som har eiet både eldre og nyere Bavaria båter?

5 hours ago, tacan said:

Hva med de nyere modellene fra 2015 og etter, er det sånn at båtene er dårligere skrudd sammen har tynnere skrog osv. enn de eldre?

Synes ikke vi bør spore av tråden over i noe annet, mens vi er midt oppe i de tekniske vurderingene som man kanskje bør gjøre, når man skal kjøpe "gammel" Bavaria. Da er det bedre å opprette en ny tråd for nytt tema.

16 hours ago, lr-80 said:

Det er festet med et lager i skroget og et oppunder cockpitdørken. Lagrene er ikke «vanntette», men det nedre er montert i en hylse som går til godt over vannlinjen. På toppen av denne er det en gummimansjett som gir vanntetthet og rom for bevegelse mellom den faste hylsa og rorstammen som roterer.

Takker for veldig god og relevant informasjon.

Og så er det et tema vi ikke har vært innom. Det er inspeksjon av røstjern eller på engelsk "chain plates".

1. Går ut i fra at det må dreie seg om å først ta en sjekk oppe på dekk, der riggen er festet på dekk og så sjekke for eventuelle oppsprekkinger eller deformasjoner.

2. Så blir det vel å gå under dekk (?) og sjekke for tilstand der, og innfestinger til skutesiden. (??!). Er det noen problemer eller utfordringer der, eller noe speiselt man skal være oppmerksom på?

Nevnt i en bisetning, så er røstjernene på den gamle båten som jeg har bygd inn bak intriøret, slik at man ikke kan se dem, uten å demontere hyller/intreør på babord og styrbord side, så det finnes slike løsninger også. Men på Bavaria så ligger røstjernene åpent tilgjengelig og synlig, kan det stemme?

Fant også en interessant artikkel om et litt annet men relevant tema: hva man bår se på, på et seildrev.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...