Havelle Startet 30.September Link til dette innlegget Startet 30.September Da har vi fått oss ny båt, en jeanneau cap camarat 7.5 dc med 200 evinrude etec HO. Godt fornøyd med både båt og motor, og barna virker veldig fornøyd - som jo er det viktigste. Men, en liten utfordring har vi: Eldste vil ut på sjøen så fort som mulig, gjerne i «dorgefart». Og det vil strengt tatt vi også. Men det er ikke så nøye hvor vi går eller hvor langt eller fort. Og da slår det meg at det bare er tull å bruke masse bensin på høy fart, eller motortimer og «nedsoting» (eller hva som skjer med etec) på lav fart. Spørsmålet melder derfor seg: Kunne en enkel trollingmotor vært aktuelt? Tenker å få inn en 1kwh EcoFlow i båten, og kombinert med lader og et 100ah forbruksbatteri bør det vel være nok strøm om bord? Men har noen erfaring med noe ala denne motoren? https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/elmotorer/elektrisk-pahengsmotor-frontmontert-2000043414 Og hvordan installeres den egentlig? Vil helst unngå å skru for mye et ellers fint og rent fordekk. Hvis det finnes noe hjemmemekk som gjør at jeg unngår å skru er det å foretrekke - dette trenger ikke å tåle mye, kun rolig fart på tilnærmet flatt vann. Og sist, men ikke minst, er dette egentlig en god ide? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 30.September Link til dette innlegget Svart 30.September Noe sier meg at dette er en veldig svak motor. Å er båten 7,5m lang, så veier den litt. da kan vel fort dette bli noe under dimensjonert. Sitér dette innlegget Link to post
Havelle Svart 30.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September Okkaby skrev 20 minutter siden: Noe sier meg at dette er en veldig svak motor. Å er båten 7,5m lang, så veier den litt. da kan vel fort dette bli noe under dimensjonert. Takk! Godt poeng! Tanken er bare å få en knop i flatt vann, så tenkte i utgangspunktet at dette burde være mer enn nok, men kanskje det ikke stemmer? Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 30.September Link til dette innlegget Svart 30.September De skrues fast, men har sett løsning der en montere baugspyd etc for å feste der. Ett annet problem for deg er trolig stammelengden. Den er kun 54 tommer så blir trolig veldig kort hos deg. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 30.September Link til dette innlegget Svart 30.September Skal dette fungere brukbart vil du trenge en 36V trollingmotor med 100+ lb skyvekraft. En frontmontert motor med 72" stamme vil være å foretrekke. Sitér dette innlegget Link to post
MrOtto Svart Mandag 13:58 Link til dette innlegget Svart Mandag 13:58 Elektrisk påhengsmotor - Test - Tek.no Sitér dette innlegget Link to post
baatglede Svart igår klokken 07:49 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:49 Jeg bruker en samme type motor (ca 0,8hk) fra Biltema med montering på akterspeil og den gir en hastighet på rett under 5 knop på en liten gummibåt med to tofter og en person. Jeg er fornøyd med motoren brukt for å transportere på gummibåt for å transportere 2-3 personer og en liten hund fra ankringsplass og inn til land, men jeg hadde nok ikke ville dra langt ut med denne motoren hvis det hadde vært noe mer vind enn frisk bris. Men i tilfelle vind så kan du jo bare starte hovedmotoren...... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.