Jump to content

Hvordan dele Radar og ekkolodd mellom 2 Simrad GO plotter?

Okkaby

Recommended Posts

Kompis har 2 9" Simrad Go i båten. En nede og en på Fly. De var ombord når han kjøpte båten for et par år siden.

Den oppe var da kaput og han fikk nye på garanti. Monterte denne med same kabler som var på den gamle.

Men han har kun Radar/ekkolodd på den nede, oppe er det kun kart. Siden den som var på fly ikke fungerte ved overtakelse, så han aldri om radar/ekkolodd fungerte der oppe.

Må nå prøve finne ut hvordan dette faktisk skal være koblet for å få alt på begge.

Men når jeg ser i manualen på nett til plotter, så er det ikke noe vanlig ethernet plugg bak på disse. Kun Strøm, Sonar, Radar og nmea2000. NMEA2000 kan som jeg skjønner det ikke sende radar og sikkert ikke ekkolodd heller. Så hvordan kobles da dette sammen? Må en ha spesielle T-stykker eller?

@abbor Du vet kanskje dette?

Har lovd fruen ombord hos han at vi skal fikse dette når ejg er tilbake i Danmark til uka. Og trodde jo dette var en enkel sag å fikse med info fra manualen, men var tydeligivis ikke så enkelt likevel.

Ekkolodd om det bare er dybde, kan ihvertfall sendes over NMEA2k. Da tipper jeg han må inn på plotter på Fly og velge at den skal hente dybde fra NMEA2k. PLotter er jeg blank på, men om du går inn på plotter nede, så burde det være satt opp at den skal sende dybde ut på NMEA2k. Om det er et tilsvarende valg for radar, så tror jeg du har svaret .

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Radar deles over Ethernet, på GO serien er disse kontaktene merker Radar. Simrad bruker sine egne gule runde Ethernet kontakter med bajonettfeste. Det vil trengs 2 Ethernet kabler og en Ethernet switch, NEP-2 er den eneste med Simrad Ethernet kontakter. Det er mulig å kutte en Simrad Ethernet kabel og sette på RJ45 kontakter på hver av halvdelene og bruke en standard L2 Ethernet switch. Anbefaler i såfall en industriell Ethernet switch. 

Når skjermene er koblet sammen via Ethernet vil waypoints synkroniseres mellom skjermene. 

GO12 XSE er den eneste modellen i GO serien som kan dele Ekkolodd. 

TåT skrev 35 minutter siden:

Når man googler «Simrad Go» og får opp bilder, er den en gul nettverksplugg på de fleste bildene av baksiden. Er det ikke en slik gul plugg hos deg? 

I så fall kan det hende at Wi-Fi er svaret, men nå er jeg på tynn is … 

Plotter sitter montert i båten til kompis i Danmark, så har ikke set annet enn hva manualen viste online. Å der var det ikke vanlig ethernet kontakt, kun kontakter merket som nevnt i innlegg over.

Men ser Abbor har komt med løsningen her. Tydeligvis eget system hos Simrad med egne kontakter.

abbor skrev 55 minutter siden:

Radar deles over Ethernet, på GO serien er disse kontaktene merker Radar. Simrad bruker sine egne gule runde Ethernet kontakter med bajonettfeste. Det vil trengs 2 Ethernet kabler og en Ethernet switch, NEP-2 er den eneste med Simrad Ethernet kontakter. Det er mulig å kutte en Simrad Ethernet kabel og sette på RJ45 kontakter på hver av halvdelene og bruke en standard L2 Ethernet switch. Anbefaler i såfall en industriell Ethernet switch. 

Når skjermene er koblet sammen via Ethernet vil waypoints synkroniseres mellom skjermene. 

GO12 XSE er den eneste modellen i GO serien som kan dele Ekkolodd. 

Fine.:tommel_opp: Da skal vi få sjekket neste uke hva som ligger gjemt bak paneler ombord på Storebro baljen. Fult mulig dette aldri  har vært koblet i hop for deling når tidligere eier installerte systemet.

Men skjønner da at ekkolodd ikke kan deles når det er GO9. Er ikke noe nmea2000 nettverk ombord, da autopilot er fra båten var nye for 20+ år siden og lagt opp uten kobling til plotter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...