avsluttet Startet 27.Januar.2006 Del på Facebook Startet 27.Januar.2006 Denne er kankje litt vrien: jeg er i ferd med å bytte antenneutgangen på en gammel høcom vhf. det er loddet på ett par små kondensatorer mellom "lederen i antenna, og jord(selve dekselet/boksen). En av disse er ødelagt, den andre ser ikke helt bra ut. Den gamle utgangen var ødelagt av vann som har fulgt antennekabelen. Nå har jeg fått ny utgang, men er usikker på hva jeg skal gjøre med disse kondensatorene. Noen som vet hva de er til? Kan vhf`en leve uten dem? Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 27.Januar.2006 Del på Facebook Svart 27.Januar.2006 Hva mener du med antenneutgangen? Chassiskontakten for coaxen, eller utgangstransistoren(e)? Og disse kondensatorene, er de inne i radioen? Eller er det noe som er montert på utsiden i ettertid? Jeg antar at de omtalte kondensatorer er inne i radioen, og da har de nok sin misjon og bør også byttes, i alle fall hvis de ikke fungerer som de skal. (Høres litt merkelig ut, sikker på at det er kondensatorer?) Bilde? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 27.Januar.2006 Del på Facebook Svart 27.Januar.2006 Er egentlig på svært tynn is... Sikker på at det er kondensatorer? Kanskje sånne keramiske skiver? Kondensatorer kan jo bare kortslutte (alt for) høye frekvenser. Ser egentlig ikke vitsen med dette her. Derimot finnes det komponenter som svjv ser omtrend lik ut som kondensatorer som kunne beskytte antenneinngangen mot for høy spenning (elektrostatikk fra antenna). Sånt sett ville jeg forsøkt å få erstattet disse Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 27.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2006 Geir Ks: det er chassis utgangen for coaxen. De er inne i boksen. Andreas,: der er 2 stykker koblet paralelt, den ene er fullstendig tæret bort, den andre kan jeg lese skriften på. Jeg skal få bilde i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 27.Januar.2006 Del på Facebook Svart 27.Januar.2006 Det jeg tenkte på var en varistor Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 27.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2006 Det jeg tenkte på var en varistor takker og bukker, her kan jeg komme videre Iallefall skal jeg ta noen bilder av komponentene. Sitér dette innlegget Link to post
Isfeldt Svart 28.Januar.2006 Del på Facebook Svart 28.Januar.2006 Jeg har sjekket skjema på min Høcom 600 Famita, den har ingen kondensatorer på utgangen det høres også merkelig ut siden kondensatorene ville kortlutte HF'en til Jord. Deter ingen andre diskret komponenter på utgangen bortsett fra impedanstilpasning i duplexeren som er spoler. Bjarne Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 28.Januar.2006 Del på Facebook Svart 28.Januar.2006 Det er helt vanlig med kondensatorer paa utgangen. Hadde for noen aar siden en Sailor RT/2047 som ikke var helt frisk (etter min mening en av de beste VHF-er). Feilen var at en av de mange smaa kondensatorene som var satt paa i tilknytning til chassiskontakten var kortsluttet. Grunnen til disse kondensatorene er trolig demping av stoy-frekvenser da stoerrelsen tilsier at de ikke har noen funksjon i VHF-ens bruksfrekvensomraade. Sitér dette innlegget Oso Link to post
avsluttet Svart 29.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2006 Detter er komponentene som er loddet på coaxen. 2 kompenenter er mellom antenneleder og jord. Den ene er helt ødelagt, mens den andre kan man lese inskripsjoner på : 3-tall understreket. Det er også et større komponent mellom jord og innmaten, det har inskripsjoner 47, understreket. bildet er litt ute av fokus, hadde bare et autofokuskamera. (benkplaten er imidlertid sylskarp) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 29.Januar.2006 Del på Facebook Svart 29.Januar.2006 Ser jo ut som en tantalkondenstor i mine yngre dager; og 4.7 tyder på en standardverdi i dennen bransjen. Men der overlater jeg ytterlige spekulasjon til de som har mer peiling. Sitér dette innlegget Link to post
Isfeldt Svart 29.Januar.2006 Del på Facebook Svart 29.Januar.2006 Det ser ut som kondensatorer på 47 picofarad, det er nok impedanstilpasning av antenne og utgangstrinn. Kjøp tilsvarende keramiske kondensatorer, ny UHF plugg og monter. Hvad type Høcom VHF er dette?Disse kondensatorene har ingen ting med støy å gjøre. Bjarne Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 29.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2006 dette er en høkom famita 59. antenneutgang ser ut til å være 50 ohm Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.