Jump to content

kondensator på antenneutgangen

avsluttet

Recommended Posts

Denne er kankje litt vrien:

jeg er i ferd med å bytte antenneutgangen på en gammel høcom vhf.

det er loddet på ett par små kondensatorer mellom "lederen i antenna, og jord(selve dekselet/boksen). En av disse er ødelagt, den andre ser ikke helt bra ut. Den gamle utgangen var ødelagt av vann som har fulgt antennekabelen. Nå har jeg fått ny utgang, men er usikker på hva jeg skal gjøre med disse kondensatorene.

Noen som vet hva de er til? Kan vhf`en leve uten dem?

Hva mener du med antenneutgangen? Chassiskontakten for coaxen, eller utgangstransistoren(e)?

Og disse kondensatorene, er de inne i radioen? Eller er det noe som er montert på utsiden i ettertid?

Jeg antar at de omtalte kondensatorer er inne i radioen, og da har de nok sin misjon og bør også byttes, i alle fall hvis de ikke fungerer som de skal. (Høres litt merkelig ut, sikker på at det er kondensatorer?)

Bilde?

Er egentlig på svært tynn is...

Sikker på at det er kondensatorer? Kanskje sånne keramiske skiver? Kondensatorer kan jo bare kortslutte (alt for) høye frekvenser. Ser egentlig ikke vitsen med dette her.

Derimot finnes det komponenter som svjv ser omtrend lik ut som kondensatorer som kunne beskytte antenneinngangen mot for høy spenning (elektrostatikk fra antenna). Sånt sett ville jeg forsøkt å få erstattet disse

Det er helt vanlig med kondensatorer paa utgangen. Hadde for noen aar siden en Sailor RT/2047 som ikke var helt frisk (etter min mening en av de beste VHF-er). Feilen var at en av de mange smaa kondensatorene som var satt paa i tilknytning til chassiskontakten var kortsluttet.

Grunnen til disse kondensatorene er trolig demping av stoy-frekvenser da stoerrelsen tilsier at de ikke har noen funksjon i VHF-ens bruksfrekvensomraade.

Oso

Detter er komponentene som er loddet på coaxen.

2 kompenenter er mellom antenneleder og jord. Den ene er helt ødelagt, mens den andre kan man lese inskripsjoner på : 3-tall understreket.

Det er også et større komponent mellom jord og innmaten, det har inskripsjoner 47, understreket.

bildet er litt ute av fokus, hadde bare et autofokuskamera. (benkplaten er imidlertid sylskarp)

Bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...