Kineser Startet 1.Oktober Link til dette innlegget Startet 1.Oktober Badeplattformen er i dag lakkert, noe som medfører flassing og ja du vet… Tenkte å pusse ned dette i vinter for så å olje den. Hvilken olje bør jeg bruke? Skal også gjøre det samme på en trerekke bak på båten. Denne ligger riktignok på innsiden av kalesjen, men den flasser den også. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 1.Oktober Link til dette innlegget Svart 1.Oktober Det beste er ingen olje (gitt at det er teak). Vask med saltvann, og ha på boracol årlig. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Førstefender Svart 2.Oktober Link til dette innlegget Svart 2.Oktober Hvis det er teak, Höveling Golden Teak 3 Sealer, er et bra produkt for naturlig nytt utseende. Bør behandle to ganger i løpet av sesongen. Samme er https://baatdekk.no/behandling-av-teakdekk/ Eller man kan kan gjøre som enslagsgjest sier og bare la det gråne.. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.Oktober Link til dette innlegget Svart 2.Oktober Førstefender skrev for 6 timer siden: Hvis det er teak, Höveling Golden Teak 3 Sealer, er et bra produkt for naturlig nytt utseende. Bør behandle to ganger i løpet av sesongen. Samme er https://baatdekk.no/behandling-av-teakdekk/ Støtter dette. Beste olja. Forbehandling med Teak Sealer og Teak Brigthner først, her er ikke merket så viktig, enkel kjemi. Kan godt bruke Biltama sine til de 2 rundene, men Höveling step 3 er den beste olja jeg har brukt til nå. Utendørs bør du regne 2 ganger i sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 2.Oktober Link til dette innlegget Svart 2.Oktober Jeg har brukt litt forskjellige oljer, men i mine øyner er det Antgra Nøytral som b.a selges på Maritim som gir penest farge. Men smaken er som baken Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.Oktober Link til dette innlegget Svart 2.Oktober Støtter Höveling Teak Sealer. Beste resultat har jeg fått med å legge 2 strøk og være ‘kjip’ når jeg legger på (stryke godt ut så alt trekker inn). Smak og behag kan dog diskuteres men andre midler jeg har prøvd har hatt mye kortere varighet. Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart 2.Oktober Link til dette innlegget Svart 2.Oktober Bruker også Höveling teak sealer, legger på 2 strøk med ''skumpensel''. Da blir det jevnt og fint, renner ikke. https://www.maritim.no/west-skumfordriver-1 Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 2.Oktober Link til dette innlegget Svart 2.Oktober k1mbo skrev for 15 timer siden: i mine øyner er det Antgra Nøytral som b.a selges på Maritim som gir penest farge. Men smaken er som baken Enig. Har ikke prøvd akkurat denne du nevner her, men tilsvarende, også kjøpt hos Maritim. Höveling Golden blir som navnet tilsier gylden i fargen, i enkelte tilfeller nærmest gul eller oransje. Fint om man liker denne fargen, men nå har jeg jobbet med (blant annet) teak i en årrekke og klarer ikke helt se hvor den naturlige fargen med Höveling Golden kommer fra, for slik farge på teak har jeg aldri sett forekomme naturlig hos teak😉 Men, som du skriver, smaken er som baken. Selv hadde jeg gått for en olje eller nanobehandling med nøytral farge, som enten framhever teakens naturlige farge eller får denne til å se ut som tilnærmet ubehandlet. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 3.Oktober Link til dette innlegget Svart 3.Oktober Jeg har en Viksund 340 med teak på badeplattformen fra Sandøy. De anbefaler Teakseal, https://baatdekk.no , som gir en litt mørkere farge en Høveling. Denne «renner» mindre enn Høveling. Selv om man maskerer godt blir det alltid mer søl med Høveling. Og det er litt jobb å fjerne dette. Både Høveling og Teakseal er egentlig «beis» Ellers er det viktig å avklare med leverandør om hva de anbefaler av behandling. Sandøys natemasse tåler ikke olje, har selv erfart dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.