Batty Startet Fredag 06:46 Link til dette innlegget Startet Fredag 06:46 Hei! Har en gammel VP 31A. Den går som en klokke, alltid. Men har likevel noen artige problemer. 1. Veivhusfilter blir tett helt ekstremt fort. Og da spytter den ut olje. 2. Når båten står på land, og står i vater, fyller jeg olje til midt på peilepinnen. Når båten da settes på vannet er det over øverste merke. Kjenner noen her til at peilepinnen kan vise feil, båten er noe baktung (Saga 25). 3. Ellers er alt som det skal. Turbo slår inn og turtall er som før. 3700 max. Og snauen 17,5 knop på 3200 som er marsjfart. Noen med erfaringer om dette fenomenet? Mvh Batty Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Fredag 09:18 Link til dette innlegget Svart Fredag 09:18 Du må ha et oljenivå som passer med motorens driftsbetingelser. Å peile når båten står flatt på land blir bare tull. Prøv å holde oljenivået ned mot minimumsmerket på peilepinnen når båten ligger på vannet og se om dette løser problemet med tett veivhusfilter. Det er kanskje mulig å bygge om motoren med nytt bakre ventildeksel som har slange inn på luftfilter slik B og P-variantene av 31-motoren hadde? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Batty Svart Fredag 16:11 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 16:11 Ja, er enig i det altså. Og det har vært planene å legge seg mot minimum. Problemet er jo at eg ofte er noe utålmodig av natur. Er gjennomslag eg er mest bekymret for. Aner du om motor må helt ut for å bytte stempel og foringer? Har en kyndig mekaniker som kan bidra. Veldig kyndig. Sitér dette innlegget Link to post
Batty Svart Fredag 16:13 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 16:13 Det er nemlig som du sier at hvis eg legger med 5mm over minstenivå så får jeg ikke det samme problemet. Og når motor ellers går så der suser så virker det ikke som om den ikke yter og mangler kompresjon. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Fredag 16:50 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:50 Gjennomslag kan du sjekke ved å ta av oljepåfyllingslokket mens motoren går. Er det gjennomslag kjenner du det på lufttrykket der. Be mekanikeren om veiledning om du er usikker. Motoren må nok ut om den skal overhales. Men dette kan godt vente til du har konstatert at det faktisk er noe feil med den. Tenker jeg. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Batty Svart Fredag 19:24 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 19:24 Ja, det gir jo mening det. Det kommer luft der, men ikkje akkurat frisk bris heller. Takker. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Fredag 19:45 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:45 Alle motorer har blow by, som vil resultere i lufting ut av veivhuset. Når det gjelder oljevolum i bunnpannen har en del Volvo anbefaling av fylling relatert til motorens nedvinkling under fart. For mye olje vil resultere i lekkasjer eller at det kommer for mye olje opp på stempeltoppen(e). Sitér dette innlegget Link to post
Batty Svart Fredag 21:55 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 21:55 Ja, det gir jo mening det. Takker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.