elskerseiling Startet Lørdag 09:32 Link til dette innlegget Startet Lørdag 09:32 Pakkboks som drypper, er det normalt? Tror det er type sleipner som dette: https://no.sleipnergroup.com/fremdrift/propellutstyr/pakkbokser/pakkboks-fettsmurt-for-aksel-o25mm Hører at det drypper en del ganger i minuttet og kjølsvinet fyller seg gradvis etter noen uker. Har ikke fylt på med fett da jeg ikke helt vet hvordan pakkboksen fungerer. Hva gjør man når båten ligger I boblehavn og det kan bli mange minus inni båten ila vinteren? Dette er en båt fra 80 tallet så det er gammalt. Kan det byttes noen tetninger i pakkboksen? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart Lørdag 10:48 Link til dette innlegget Svart Lørdag 10:48 elskerseiling skrev 1 time siden: Hører at det drypper en del ganger i minuttet og kjølsvinet fyller seg gradvis etter noen uker. Har ikke fylt på med fett da jeg ikke helt vet hvordan pakkboksen fungerer. Hva gjør man når båten ligger I boblehavn og det kan bli mange minus inni båten ila vinteren? Dette er en båt fra 80 tallet så det er gammalt. Kan det byttes noen tetninger i pakkboksen? Du kan sette inn frostvaker. og øse etter behov. Går ut fra at det er boks med talgpakninger, Du ken presse inn litt fett 1 omd. tørne akslingen og stramme litt på Glan så det ikke drypper så mye. Hvis du sreammer Glan så mye at det slutter å dryppe, MÅ du slakke på Glan når du skal ut å kjøre. Er Glan helt innskrudd kan du sette inn en talgring til. Og pakke om boksen neste gang du er på land, Har ikke opplevd at vannet fryser i kjølan 1,8m undevcannlinjen selv om isen har hvert meteren tykk bare vann i kabinen. PS. slangrklemmene slan ikke stå på linje som her. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
PaulS Svart Lørdag 16:54 Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:54 @Roger jo ang det siste, takk for tips. Jeg har mine med skruen omtrent på samme sted på alle 4. går ut fra at den «pakker» bedre med litt variasjon? Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart igår klokken 08:03 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:03 Takk for tips. Er det naturlig at verkstedet bytter eller pakker om pakkboksen når det først byttes propellaksel, cutless lager osv og ting er demontert? Dette er en forsikringskade på slippen sin ansvarsforsikring etter at de løftet båten på aksel og ødela brakett, cutlesslager og veldig bøyd aksel. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart igår klokken 10:56 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:56 PaulS skrev for 17 timer siden: går ut fra at den «pakker» bedre med litt variasjon? Det er rett liker å ha skruene hver sin vei hvis mulig og 90 grader + mellom- elskerseiling skrev for 2 timer siden: Er det naturlig at verkstedet bytter eller pakker om pakkboksen når det først byttes propellaksel, cutless lager osv og ting er demontert? Jeg vil si at det er nødvendig hvis det er boks med simmerringer og hvis det er gamle pekninger i en boks med talg. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
elskerseiling Svart igår klokken 11:44 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:44 Det er denne typen pakkboks. Jeg skrev feil i første innlegg. Tror dette kan være en volvo pakkpoks? Ser veldig lik ut denne https://www.baatvarehuset.no/products/volvo-penta-859014-pakkboks-35mm Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart igår klokken 12:32 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:32 Er det talgpakninger i denne? Ser volvo kaller det bokspakning og selges i sett av 3 stykker for over 1000kr. Kan man bruke vanlig 6mm talgpakning fra f eks maritim? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart igår klokken 17:17 Link til dette innlegget Svart igår klokken 17:17 elskerseiling skrev for 4 timer siden: Er det talgpakninger i denne? Ser volvo kaller det bokspakning og selges i sett av 3 stykker for over 1000kr. Kan man bruke vanlig 6mm talgpakning fra f eks maritim? Ser ikke om det er Glan på bilde er det Glan og Talgpakninger er 6mm tett Er den litt tykk kan du kjevle den litt tynnere med en glassflaske PS du har bre en slangeklenne mot pakkboksen. er det bare plass til en bruk denne typen ved søk på pakboks 859012 får jeg opp mange slike. som er simmerring Du ser lett forskjellen på Glan og Simmerringer pekkbokser Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
elskerseiling Svart igår klokken 18:59 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 18:59 Roger jo skrev for 1 time siden: Ser ikke om det er Glan på bilde er det Glan og Talgpakninger er 6mm tett Er den litt tykk kan du kjevle den litt tynnere med en glassflaske PS du har bre en slangeklenne mot pakkboksen. er det bare plass til en bruk denne typen ved søk på pakboks 859012 får jeg opp mange slike. som er simmerring Du ser lett forskjellen på Glan og Simmerringer pekkbokser https://powerproductsystems.com/20441.html Det ser ut som at flensen er ganske stor så kanskje det er plass til å sette på en klemme til? Jeg skal sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart igår klokken 20:39 Link til dette innlegget Svart igår klokken 20:39 elskerseiling skrev for 1 time siden: Det ser ut som at flensen er ganske stor så kanskje det er plass til å sette på en klemme til? Jeg skal sjekke. Merkelig det er bare en slangeklemme på pakkboksen på tegningen, ikke etter stand. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.