Korsfjord Startet igår klokken 08:16 Link til dette innlegget Startet igår klokken 08:16 Tenkte å starte en tråd der jeg samler alt jeg sysler med og grubler på i forbindelse med min nyanskaffede båt. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å skaffe meg seilbåt enda. Når man forsørger to barn alene på èn høyst middelmådig inntekt, og man bor i en tilårskommen enebolig, mangler egentlig både tid og penger. Rana 17-prosjektet mitt, som jeg hadde for noen år siden, måtte gis opp da det stadig var andre ting som burde prioriteres. Jeg kjøpte en 14 fots landstedsbåt, og tenkte at det fikk holde, slik situasjonen var, så fikk det bli seilbåt når tiden var moden. Men en 14-foter har klare begrensinger i bruk, og båtlivet ble egentlig ganske kjedelig. Dessuten solgte jeg i mellomtiden eneboligen og flyttet inn i en flett ny leilighet, som både er billig i drift og ikke minst mye mindre arbeidskrevende. Og da en god venn ble alvorlig syk og senere døde, tenkte jeg i sorgen at man skal ikke ta for gitt at man holder seg frisk. Hvis jeg skal være sikker på å få seilt med egen skute, må båt skaffes nå, med de midlene som er til rådighet. Større båtplass ordnet seg til slutt, og jeg kom i kontakt med en hyggelig ung mann som skulle kvitte seg med sin Maxi 68. Etter litt frem og tilbake ble det handel! Prisene på disse båtene er lave, og denne var intet unntak. Så å skaffe seg en seilklar båt trenger absolutt ikke å være dyrt, om man kan gi avkall på komfort og skinnende ny gelcoat. Litt om båten: Maxi 68 er fra Maxibåtene sin storhetstid på 70-og 80-tallet. Storselgeren Maxi 77 hadde vært på markedet noen år, men prisen hadde steget til over 50k, og konstruktøren Pelle Petterson så behovet i markedet for et billigere alternativ. Maxi 68 ble dermed lansert i 1976. Den fulgte Maxi-konseptet med enkle, men solide og brukervennnlige løsninger. Frem til 1981 (tror jeg) ble de produsert i over 1200 eksemplarer. Min båt ser ut til å være byggnummer 27, altså en av de første. På masten er det klistret et merke der det står "Gräddö gästhamn", og i cabinen er det klistret opp sjøvettsreglene på svensk. Det kan dermed se ut som båten var hjemmehørende i Sverige de første årene. Båten har nok hatt en del eiere opp gjennom tidene, jeg er minst eier nummer tre etter at den ble vestlending. Mer vet jeg ikke. Hadde vært artig å finne ut mer om historikken, men det er nok vanskelig. Båten heter i dag "Wichmann", et navn forrige eier hadde "arvet" og ikke visste bakgrunnen til. Selv om navnet absolutt har en maritim schwung, så var det enighet i familien om navneendring. Jeg hadde egentlig et navn på lur som jeg hadde tenkt å bruke, men barna var uenige. Datteren fant fram ChatGPT, som foreslo en mengde mer eller mindre gode navn, men "Tindra" var et navn vi alle kunne enes om. Så da ble det valgt! Slik har barna allerede fått sette sitt preg på båten. Båten kan seiles som den er, så jeg skal ikke bare holde på med fiksing og oppussing, den skal hele tiden kunne gi fine opplevelser på sjøen. samtidig skal den fungere som en "læringsplatform" der jeg kan prøve meg på ulike utfordringer på veien mor å bli mer praktisk anlagt, er tanken. Som nesten alle andre gamle båter er det slitasje og mer eller mindre gode installasjoner og løsninger ombord. Det mest slående i min båt er dørken og benkene i cabinen, der det var malt med en maling som flasser heftig. Jeg begynte å skrape, og det meste kom lett av. Det var tydelig det ikke var gjort noe som helst forarbeid, ikke en gang rengjøring, for det var ganske skittent flere steder under malingen. Spørsmål nå: hvilken maling burde jeg gå for her i cabinen, bør jeg satse på tokomponent, eller kan en enkomponents maling være slitesterk nok? Tar gjerne i mot tips til type maling her. Og rengjøring: vil noen husholdningsmidler gi godt nok grunnlag for ny maling? FF Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart igår klokken 11:50 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:50 Biltemas to komponent maling er ganske god og billig! Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
index Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Salmiakkvann med ørlite Zalo i fjerner det meste av fett og dritt. Bruk kaldt vann, så lukter det ikke så ille. Om du ikke vet om det er brukt 1K eller 2K før så ville jeg ha gått for 1K. Så unngår du koking og flassing. Men du kan jo teste noen flekker med 2K da, og se om det funker. Den er jo absolutt mer slitesterk. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Korsfjord Svart 10 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10 timer siden index skrev 50 minutter siden: Salmiakkvann med ørlite Zalo i fjerner det meste av fett og dritt. Bruk kaldt vann, så lukter det ikke så ille. Om du ikke vet om det er brukt 1K eller 2K før så ville jeg ha gått for 1K. Så unngår du koking og flassing. Men du kan jo teste noen flekker med 2K da, og se om det funker. Den er jo absolutt mer slitesterk. Takk for tips, begge to😊 Aner ikke hvilken maling som er brukt, selger visste heller ikke. Men malingen sitter så løst at jeg vil prøve å fjerne alt. På dørken er det meste fjernet nå, bortsett fra en million prikker av maling som sitter nede i porene. Disse har jeg tro på at går lett av med sandpapir, ettersom malingen sitter så løst. Klarer jeg å fjerne alt, vil det nok gå bra med tokomponent maling. Dette er jo den sonen i båten der man trakker "hele tiden", så slitestyrke er viktig. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Ja, 2K er absolutt det mest slitesterke. Jeg sjekket med Jotun da jeg kjøpte båten for 20 år siden, om jeg kunne bruke 2K over det som mest sannsynlig er gammel 1K på skroget. De mente at om 1K var gammel og godt gjennomherdet så ville det mest sannsynlig gå bra. Det ble aldri gjort i mitt tilfelle da, båten er liksom aldri på land lenge nok til å få gjort jobben. Men sannsynligheten for at det hadde gått bra tror jeg er stor... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Maika Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Trenger du å male? Inne i min Maxi 68 hadde jeg et teppe med gummi-underlag. Lunt og skli-sikkert. Ute hadde jeg en tredørk i spiler. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Maika skrev 2 minutter siden: Trenger du å male? Inne i min Maxi 68 hadde jeg et teppe med gummi-underlag. Lunt og skli-sikkert Det er jo faktisk et godt poeng. Man kunne jo også lagt Biltema EVA teak eller kork. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Korsfjord Svart 8 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8 timer siden EVA-teak har jeg vurdert, ig ikke forkastet enda. Hvordan er dette å holde rent? Teppe er også vurdert, blir litt lunere da Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 8 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Nedre inngangsluke var laget av ikke-vannfast finér, og var mildt sagt moden for utskifting. Laget en ny ved å lime sammen to 3mm akrylplastplater fra Biltema. Så får vi se om det holder. Tanken er at denne slipper inn lys, uten å være gjennomsiktig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.