J-Å Svart Lørdag 14:34 Link til dette innlegget Svart Lørdag 14:34 Det er nok mulig å få til et litt mer avansert revesystem enn det @Valkyrja har. Men det funker sikkert OK når det først er satt. Jeg synes bommen din ser ut som om den opprinnelig har vært en rullebom (av gammel type der seilet ble rullet utenpå bommen). Ihvertfall egner den seg dårlig for innvendige reveliner, så hvis du skal reve med vinsj, må du antagelig ha en line langs bommen. Du kan prøve med en blokk stroppet fast der øyet er. Jeg ville stroppet rundt bommen heller enn å sjakle i øyet. Hvis det blir for langt framme, så kan du rigge omvendt av tegningen over. Altså slik at enden av linen er festet i enden av bommen. Jeg hadde droppet single line reefing, men det er fullt mulig å rigge det. Det er litt tryggere å sette, men ofte litt plundrete å trekke ut igjen, spesielt hvis det er rigget for flere rev. En ulempe med single line reefing er også at seilet trekkes ut fra masten før seilet er firt ned og fallet er strammet. Det kan gi skade på seil, men går som regel bra med den størrelse seil du har. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart Søndag 13:10 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 13:10 Code0 skrev On 11.10.2025 at 9.29: Har du bilde fra koblingen mellom bom og mast? Jeg lurer på om der er opprinnelig en rullebom. Fikk tatt bilde av koblingen og bommen i dag: (Prøv å se bort fra rotet på dekk) Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart Søndag 13:29 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 13:29 J-Å skrev for 22 timer siden: Det er nok mulig å få til et litt mer avansert revesystem enn det @Valkyrja har. Men det funker sikkert OK når det først er satt. Jeg synes bommen din ser ut som om den opprinnelig har vært en rullebom (av gammel type der seilet ble rullet utenpå bommen). Ihvertfall egner den seg dårlig for innvendige reveliner, så hvis du skal reve med vinsj, må du antagelig ha en line langs bommen. Du kan prøve med en blokk stroppet fast der øyet er. Jeg ville stroppet rundt bommen heller enn å sjakle i øyet. Hvis det blir for langt framme, så kan du rigge omvendt av tegningen over. Altså slik at enden av linen er festet i enden av bommen. Jeg hadde droppet single line reefing, men det er fullt mulig å rigge det. Det er litt tryggere å sette, men ofte litt plundrete å trekke ut igjen, spesielt hvis det er rigget for flere rev. En ulempe med single line reefing er også at seilet trekkes ut fra masten før seilet er firt ned og fallet er strammet. Det kan gi skade på seil, men går som regel bra med den størrelse seil du har. Takker for innspill, jeg har litt å tenke på her nå. I stedet for single line, hva hadde du valgt? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Søndag 15:04 Link til dette innlegget Svart Søndag 15:04 Korsfjord skrev 1 time siden: I stedet for single line, hva hadde du valgt? "Vanlig", ved å bruke revekrokene ved masten, og taurev med blokker i/ved bommen for å reve akterliket. Jeg ser du har festet seilet bare i revekroken nede. Ikke noe direkte galt med det, men det er vanlig å bruke en sjakkel nederst og en line gjennom cunningham maljen. Og så bruke krokene til revene. Egentlig trenger du ikke cunningham, for du kan trolig trekke hele bommen ned (inne ved masten). Det er et bra system, for det kan også brukes for å stramme forliket etter reving. Men mangler du en blokkskive for uthalet, som kommer fram inni bommen? Der hvor det er et hull tror jeg det skal være en bolt, og en skive inni. Kanskje det er mulig å få til en trippelblokk løsning, hvor én skive ligger på utsiden på hver side, med en guiding? Så slipper du å ha løse blokker for revene. https://www.sail-world.com/news/258521/A-Rough-Guide-to-Mainsail-Reefing Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart Søndag 15:52 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 15:52 Takker Oppsettet jeg har nå, er arvet fra tidligere eier(e), og manglende erfaring gjør at jeg ikke har øye for detaljer enda. Slik som at seilet er festet i revekroken. Må se litt nærmere på det du skriver om uthalet. Den trippelblokken du nevner, bli det da en blokk som ligger helt inntil bommen i stedet for noe som er sjaklet på? Beklager hvis jeg er tungnem Tanken min nå er i alle fall,å legge opp til et revesystem slik du beskriver. Single Line har kanskje mest for seg hvis også seilene kan heises og fires fra cockpit? Nå må jeg inntil videre uansett frem til masten for å gjøre dette, og da kan jeg like godt ordne den fremste delen av revingen derfra også? Med tid og stunder skal fallene føres til cockpit, men da må jeg også ha ny sprayhood med maljer som fallene kan føres gjennom. Da kan kanskje revingen få en ny vurdering. Trur eg. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Mandag 07:39 Link til dette innlegget Svart Mandag 07:39 Korsfjord skrev for 16 timer siden: Den trippelblokken du nevner, bli det da en blokk som ligger helt inntil bommen i stedet for noe som er sjaklet på? Ja, det var slik jeg tenkte, mange bommer har jo tre trinser ved siden av hverandre. Kanskje løse det med å montere en fotblokk på hver side? Pluss en blokk nede ved dekket som leder linen opp igjen til vinsjen. Eller bare en cleat, så du strammer inn for hånd mens du står ved masten. Evt. begge deler. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Mandag 08:17 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:17 Tipper kryssholtet på bommen er til revet, så du trenger bare blokk. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
J-Å Svart Mandag 10:05 Link til dette innlegget Svart Mandag 10:05 enslagsgjest skrev for 1 time siden: Tipper kryssholtet på bommen er til revet, så du trenger bare blokk. Ja, den la jeg ikke merke til på bildet. Kanskje det er tenkt så enkelt at revelinen bare skal gå gjennom øyet på bommen og til kryssholt, uten blokk. En kan gjerne få bra stramming på det ved å trekke linen flere ganger ut eller ned fra bommen, og ta inn slakken på kryssholt. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Mandag 10:07 Link til dette innlegget Svart Mandag 10:07 Det er ihvertfall ganske lett for trådstarter å teste. Han trenger bare en taustump. Kanskje greit å starte der, og så oppgradere senere om det er behov. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Torsen67 Svart Mandag 10:43 Link til dette innlegget Svart Mandag 10:43 Korsfjord skrev On 10.10.2025 at 12.49: Når det gjelder maling, så har jeg ikke bestemt meg helt enda. Vet ikke om malingen som har vært brukt var 2-k, og da må all gammel maling fjernes for å være helt sikker på å unngå "koking". Mye er fjernet, men jeg gikk tom for malingfjerner, og det har i alle fall vært malt med to ulike farger. Mye av malingen som gjenstår er nede i "porene" i gelcoaten. Tar en runde eller to til med malingfjerner, hvis jeg da ikke får det rent, maler jeg med enkomponent, tror jeg. Jeg har også brukt Biltema sin alkydmaling med hell. Var grundig med forarbeide og den var mer slitesterk enn det jeg så for meg. Men, fikk litt panikk da den ikke herdet. Viser seg at den er litt kilen på temperatur. Satte opp en vifteovn ett døgn og den ble stein hard. Malte ett helt dæsjbord med denne. NB: brukte fargen "off white" men den burde hete "vanilje-gul". Ble uansett bedre enn det var fra før i en gammel sliten Sollux. Uansett, den ble slett og fin. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart Mandag 11:16 Link til dette innlegget Svart Mandag 11:16 J-Å skrev 1 time siden: Kanskje det er tenkt så enkelt at revelinen bare skal gå gjennom øyet på bommen og til kryssholt, uten blokk. Nei. Revelinen festes til bommen omtrent rett nedenfor revemalje, helst et par centimeter aktenfor. Revelina føres opp gjennom revemaljen on ned til en blokk ett stykke aktenfor. Så fremover langs bommen. Ved reving går du til masten, slipper fallet så du får huket på den fremre revemaljen på kroken, strammer opp fallet. så drar du inn revelina. Da blir akterliket dratt akterover og nedover i samme operasjon. Slakk på kick og evt skjøtet, bommen vil vanligvis måtte heve seg for å komme opp til revemaljen akter. det er en tråd på dette her: Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Mandag 11:28 Link til dette innlegget Svart Mandag 11:28 Vi har jo ingen bilder som viser hvor øyet på bommen er i forhold til maljen på revet. Kan være at den er langt nok bak til å brukes. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
J-Å Svart Mandag 14:24 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:24 enslagsgjest skrev for 3 timer siden: Vi har jo ingen bilder som viser hvor øyet på bommen er i forhold til maljen på revet. Kan være at den er langt nok bak til å brukes. Diskusjonen var altså om øyet kunne brukes som blokk, @Code0. Og det er justerbart, går i et spor og låses med en setskrue ser det ut til. Men en kan jo også tilpasse ved å la linen gå fra øyet, opp i maljen og ned til enden av bommen, hvis en vil flate seilet mer. Eller rett ned med feste rundt bommen, hvis en vil flate mindre. Seilet skal normalt strekkes bra akterover og flates, siden det stort sett er i mye vind det reves. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart Mandag 14:49 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 14:49 Takker for alle innspill om opplegg for reving, nå begynner det å demre hvordan jeg skal gripe dette fatt Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart Mandag 14:54 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 14:54 Torsen67 skrev for 4 timer siden: Jeg har også brukt Biltema sin alkydmaling med hell. Var grundig med forarbeide og den var mer slitesterk enn det jeg så for meg. Men, fikk litt panikk da den ikke herdet. Viser seg at den er litt kilen på temperatur. Satte opp en vifteovn ett døgn og den ble stein hard. Malte ett helt dæsjbord med denne. NB: brukte fargen "off white" men den burde hete "vanilje-gul". Ble uansett bedre enn det var fra før i en gammel sliten Sollux. Uansett, den ble slett og fin. En-komponent,altså? Det er jo lovende i så fall, for jeg ser ikke bort fra at det er det jeg må bruke. Vurderer å vente til våren pga temperatur, men dagens 10-12 grader holder kanskje? Det var off-white jeg tenkte på, da hvit har lett for å bli litt sterilt. Men jeg vurderer også eva-teak på dørken, evt teppe, som vil bryte hvitheten litt uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart Mandag 15:46 Link til dette innlegget Svart Mandag 15:46 Korsfjord skrev 51 minutter siden: Det er jo lovende Noen er feil tråd. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart Mandag 15:47 Link til dette innlegget Svart Mandag 15:47 J-Å skrev for 1 time siden: Diskusjonen var altså om øyet kunne brukes som blokk, Neppe, det blir masse friksjon. Til nød en lavfriksjonsring, men en blokk i den størrelsen koster ikke stort.EDIT: Den skyvbare plata er for å feste enden av revelina, fra de tider underliket gikk i ett spor på bommen, nå er de vanligvis løsfotet og det er enkelt å knyte rundt bommen. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Mandag 16:19 Link til dette innlegget Svart Mandag 16:19 Torsen67 skrev for 5 timer siden: Jeg har også brukt Biltema sin alkydmaling med hell. Var grundig med forarbeide og den var mer slitesterk enn det jeg så for meg. Jeg har også brukt biltema sin én-komponent, og syntes den var skikkelig lite slitesterk sammenlignet med to-komponent. Dette var riktignok på utsiden av skrog hvor man er mer utsatt for slitasje. Code0 skrev 28 minutter siden: det blir masse friksjon. Til nød en lavfriksjonsring, men en blokk i den størrelsen koster ikke stort Ja man kan vel bare kjøpe en blokk fra biltema til 125kr og feste den i øyet. Så lenge man har muligheten til å sette øyet fast da, om det er løst er det en annen sak. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Maika Svart Mandag 16:20 Link til dette innlegget Svart Mandag 16:20 Code0 skrev 31 minutter siden: Til nød en lavfriksjonsring Det brukes lavfriksjonsringer på temmelig store seil, så altså ikke bare "til nød" :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Mandag 21:46 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:46 Seilet er jo satt opp for reving. Beslaget som er montert i slissen på bommen er endepunkt for reveline. Så skulle det være samme beslag på motsatt side for talje og føring av revelinen fram til masten. Lissene, de små maljene i seilet, er bare for å samle seilet på bommen. Seilet er ikke sterkt nok for å ta lasten fra selve revingen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.